Home Blog Page 94

Aanhoudende groei van overslag containers in derde kwartaal

64
MSC Gulsun foto Kees Torn
MSC Gülsün het grootste containerschip ter wereld. Het 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers). De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren. Foto: Kees Torn.

In de Rotterdamse haven werden 112,4 miljoen ton goederen overgeslagen in het derde kwartaal van 2019. Tot en met het derde kwartaal bedroeg de overslag 353,5 miljoen ton. In vergelijking met vorig jaar steeg de overslag met 1%. De volumegroei werd vooral gedragen door containers, ruwe olie, LNG en biomassa. Minder overslag was er in kolen en minerale olieproducten.

Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam: “In het derde kwartaal zagen we opnieuw gezonde groei bij containers, een van de strategische speerpunten van het Havenbedrijf. Zorgelijk is evenwel dat de relatie tussen grote handelsblokken in de wereld gespannen blijft, evenals de aanhoudende onzekerheid over de invoering van handelstarieven na Brexit”.

Droog massagoed

Tot en met het derde kwartaal werd 55,9 miljoen ton droog massagoed overgeslagen. Dat is 1,4% minder dan vorig jaar.
IJzerertsoverslag vertoonde een groei van 2%. De groei vond vooral plaats in het eerste halfjaar. De haperende economie in Duitsland zorgde in de laatste maanden voor minder overslag. Staalondernemingen waren afwachtend met het aanvullen van voorraden. De belangrijkste oorzaak hiervan ligt in de inzakkende automobielproductie. De overslag van energiekolen liep fors terug na een sterk begin in 2019, destijds veroorzaakt door de lage kolenprijs. De terugloop was het gevolg van het sterk dalende aandeel van steen- en bruinkool in de Duitse stroomproductie en van onderhoud aan de Maasvlaktecentrales. Biomassa bleef fors groeien (+84%) als gevolg van meer bijstook in kolencentrales. De overslag van agribulk bleef vrijwel gelijk aan vorig jaar.

Nat massagoed

De overslag van nat massagoed bedroeg tot en met het derde kwartaal 159,5 miljoen ton. Vrijwel gelijk aan het volume van vorig jaar. De overslag van ruwe olie ligt alle drie de kwartalen boven het niveau van vorig jaar, een toename van 2,8%. Er was meer aanvoer omdat de raffinaderijen in Rotterdam en in Antwerpen – die wordt beleverd via Rotterdam – meer productie draaiden na de investeringen in installaties die in de afgelopen jaren zijn gedaan.
Het segment minerale olieproducten liet een daling zien van ruim 10%. Dit is het resultaat van veel minder wereldhandel in stookolie, een trend die al enkele jaren gaande is. Binnen minerale olieproducten was er een lichte toename waarneembaar in de overslag van andere brandstoffen zoals diesel.
LNG groeide wederom sterk. Tot en met het derde kwartaal bedroeg de toename 46%, hetgeen het gevolg is van een hoger verbruik in Europa van gas dat gewonnen is in de Atlantische regio. Voorheen werd dat gas vaak in Azië verkocht.
In de categorie overig nat massagoed werd tot en met het derde kwartaal ruim 11% meer overgeslagen. Deze stijging betrof met name biobrandstoffen.

Containers en breakbulk

De overslag van containers in tonnen was tot en met het derde kwartaal 3,3% hoger dan vorig jaar (3,8% in TEU gemeten). De groei vond vooral plaats in het eerste halfjaar. In het derde kwartaal vlakte de groei af. Dit werd veroorzaakt door een algehele groeivertraging van de wereldhandel en een daling van shortsea-volumes naar de oostelijke Middellandse zee.
Overig stukgoed groeide tot en met het derde kwartaal met 4,4%. Dit was een toename over de breedte van verschillende conventionele markten, zoals aluminium, staal en papier. Ook zware lading en speciale projecten zoals casco’s voor binnenvaartschepen zorgden voor meer tonnen.
Roll on Roll off (RoRo) kende een grillig verloop dat sterk werd beïnvloed door een mogelijke Brexit. In aanloop naar de eerste Brexit-datum werden er veel extra voorraden ingeslagen in het eerste kwartaal. Na uitstel van Brexit tot 31 oktober daalden de volumes vervolgens in de periode april-augustus. In september werd alweer groei gezien. De verwachting is dat deze groei verder aantrekt in oktober in aanloop naar de nieuwe Brexit-datum.

Port engineer van Havenbedrijf Rotterdam promoveert tot doctor

60
Alfred Roubos doctor
Foto: Ries van Wendel de Joode / HBR

Alfred Roubos (36), port engineer van het Havenbedrijf Rotterdam, promoveerde deze week aan de TU Delft tot doctor in de weg- en waterbouwkunde. Hij verdedigde met verve het proefschrift ‘Verbetering sterktebeoordeling van kademuren’. Daarin wordt uitgelegd hoe kademuren kunnen worden beoordeeld en met welke aspecten rekening moet worden gehouden. Roubos bewijst daarin onder meer dat de levensduur van kademuren langer is dan tot nu toe werd aangenomen.

Het proefschrift bracht de bouwwereld tot nieuwe inzichten. Kademuren werden tot nu toe op dezelfde wijze getoetst als gebouwen en bruggen. Ir. Roubos bewees met behulp van 75 miljard berekeningen dat dit onterecht was en dat kademuren een lager risicoprofiel hebben. De nieuwe inzichten leidden tot een aanpassing van de Eurocode, de Europese norm voor het toetsen van de veiligheid van mogelijke bouwconstructie.

Het Havenbedrijf – de trotse eigenaar van 89 kilometer kademuur – ondersteunde de ingenieur bij het schrijven van zijn proefschrift. Met de nieuw verworven kennis gaat het Havenbedrijf opnieuw de ontwerplevensduur van de kademuren van de Rotterdamse haven beoordelen.

Smakelijke bladpresentatie Port of BUSINESS bij De Giessen Kantoorefficiency / Aspect ICT

76
Netwerk bijeenkomst

Op donderdag 17 oktober vond tijdens een smakelijke lunch de bladpresentatie van Port of BUSINESS plaats. We waren ditmaal te gast in de showroom bij De Giessen Kantoorefficiency / Aspect ICT in Hardinxveld-Giessendam.  Kees van ’t Zelfde bedankte in zijn openingswoord het gastvrije De Giessen / Aspect ICT en de komst van de aanwezige relaties. Tevens vertelde hij dat het rijke assortiment broodjes dat voor ons klaarstond was verzorgd door tankorganisatie Lukoil, eveneens member van Port of BUSINESS.

Tijdens de presentatie was het voor de aanwezigen mogelijk om de magazines, vers van de pers te bewonderen. De magazines die in het teken staan van agri & food, wat onder andere terug te vinden in verschillende boeiende artikelen en columns. Op de cover Drechtsteden BUSINESS  prijkt Ton van Vugt van RAC en voor Rijnmond BUSINESS siert Jaap Stok van JS Businessdrive en JS Shippingdrive de cover. Helaas konden door omstandigheden beide relaties niet aanwezig zijn op de bladpresentatie. Wij zorgen uiteraard dat ze de ingelijste cover in handen krijgen. 

Verder vertelde Jan Mudde van De Giessen / Aspect ICT tijdens de lunch over de geschiedenis van de organisatie, de vele mogelijkheden en toekomstige ontwikkelingen. Na de inspirerende woorden van Mudde werd er tot slot een taart uitgereikt aan Rutger van den Berg van Visser & Visser. Als ‘fan’ van Port of BUSINESS is hij volgens Van ‘t Zelfde op social media een mooie ambassadeur voor het platform. 

Natuurlijk was er voldoende ruimte voor goede gesprekken met collega-ondernemers en kregen alle aanwezigen na afloop van de bijeenkomst nog een goodiebag van Lukoil.  We kijken terug op een geslaagde bladpresentatie. Het thema voor de volgende keer is mobiliteit, de magazines verschijnen 15 november 2019.

Uitnodiging R10 mobiliteitscongres

62
Uitzicht op stad en kanaal

Samen met het bedrijfsleven brengen we in Rotterdam (haven, stad en regio) een beweging op gang aangaande slimme, duurzame mobiliteit. Dit doen we door synergie te zoeken tussen ‘duurzaamheid’ en ‘bereikbaarheid’. We zoeken daarbij aansluiting bij het Klimaatakkoord, zodat we bij de werkgeversaanpak naast spitsmijdingen nu ook inzetten op het verduurzamen van mobiliteit. U bent van harte welkom op het Rotterdams Mobiliteitscongres op dinsdag 19 november a.s.

Dinsdag 19 november 2019, 15.30 – 18.30 uur
Intell Hotel, Panoramazaal, Leuvehaven 80 Rotterdam

De volgende sprekers praten u hier graag over bij tijdens het Rotterdams Mobiliteitscongres:

Bert van der Lingen, Consul Generaal in Antwerpen, België
“Volop ontwikkelkansen voor Rotterdam – Antwerpen”

Derk Loorbach, Professor sociaal economische transities, Erasmus Universiteit, Voorzitter Klimaattafel Mobiliteit
“Samen actief aan de slag om mobiliteit te verslimmen en te verduurzamen”.

Ruud Vat, Oprichter VAT Logistics en lid van Raad van Advies, Bestuurslid VNO NCW Rotterdam
“Samen houden we deze prachtige regio bereikbaar”

Petra de Jongh, Directeur Erasmus MC
“Alliantievorming bij grote onderhoudsprojecten en ‘lessons learned’ vanuit Erasmus MC

Roger Demkes, Directeur De Verkeersonderneming
“Nut en noodzaak samenwerken met werkgevers”

Cees Vingerling is moderator van dit congres en is tevens gebiedsregisseur en coördinator werkgeversaanpak bij De Verkeersonderneming.

U bent méér dan welkom!
Deze bijeenkomst is een coproductie van VNO-NCW Rotterdam, De Verkeersonderneming en Port of Business. U kunt uzelf aanmelden via deze link: aanmelden voor deze bijeenkomst.

Graag tot dan!

Inspirerend congres Voorne-Putten Futureproof

60
Foort van Oosten

De industrie en het havengebied zijn belangrijke sectoren voor de regio Voorne-Putten. Maar voor een toekomstbestendig Voorne-Putten zijn zeker ook andere sectoren zoals onderwijs, toerisme en recreatie van belang. Daarbij zijn er ook essentiële randvoorwaarden zoals bereikbaarheid en ontsluiting. Reden voor Port of BUSINESS om samen met partners Delta Development Group, Gemeente Hellevoetsluis, Gemeente Nissewaard, Kickersbloem 3, Rabobank en WEA Accountants & Adviseurs op 15 oktober het congres Voorne-Putten Futureproof te organiseren.

Het belang van dit congres werd onderstreept door de vele aanwezigen in het schitterende theater de Stoep in Spijkenisse. Zij luisterden geboeid naar de verschillende sprekers die op eigen wijze verduidelijkte wat de huidige situatie is en wat de mogelijkheden zijn.

De opening door Foort van Oosten, burgemeester van gemeente Nissewaard zette direct de toon en inspireerde de overige sprekers. Het leverde interessante interviews, discussies en inzichten op over onder andere verschillende economische ontwikkelingen, kansen en aandachtspunten voor een toekomstbestendige regio. Zo zag Ton van der Schelde, commercieel projectdirecteur bij Kickersbloem 3, prachtige mogelijkheden op Voorne-Putten. Gepassioneerd vertelde hij over Kickersbloem 3, het nieuwe bedrijvenpark in Hellevoetsluis. Daarnaast betrad Michiel Muller, oprichter van Picnic en Route Mobiel het podium en vertelde hij over ondernemerschap, innovatie en doorzettingsvermogen. Het programma bood voldoende stof tot nadenken en discussie. Dit gebeurde dan ook tijdens het heerlijke buffet dat na afloop klaarstond. Verder  was er uiteraard volop gelegenheid om met elkaar te netwerken.

Het uitgebreide verslag van dit succesvolle congres leest u in de eerstvolgende editie van Rijnmond BUSINESS die op 15 november 2019 verschijnt.

Foto’s

Wereldprimeur: Boskalis laat eerste baggerschip varen op 100% bio-stookolie

143
Kantoor Boskalis
Foto: Rick Huijzer

‎Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) zet samen met biobrandstoffenleverancier GoodFuels een belangrijke volgende stap in het ‘Boskalis on Bio’-programma met het toepassen van duurzame bio-stookolie. Na het succesvol toepassen van zogenoemde ‘drop-in’ blends, een mengsel van lichte biobrandstof en fossiele gasolie, laat Boskalis de Willem van Oranje als eerste baggerschip ter wereld opereren op 100% bio-stookolie. Deze zwavelvrije duurzame residuale brandstof is volledig vervaardigd uit afgewerkt frituurvet en bevat geen fossiele bestanddelen. Hierdoor wordt een substantiële CO2-reductie van 90% gerealiseerd, wat bijdraagt aan een reductie van de totale uitstoot van Boskalis.

Deze wereldprimeur voor Boskalis is een resultaat van het testprogramma ‘Boskalis on Bio’, dat in 2015 samen met motorenfabrikant Wärtsilä en GoodFuels is gestart. Met dit programma zet Boskalis in op de realisatie van een forse CO2-reductie voor zowel schepen als voor droog grondverzetmaterieel en vrachtwagens. Inmiddels heeft Boskalis op zowel bagger- als offshore-schepen evenals droog grondverzetmaterieel met succes diverse biobrandstofblends getest als alternatief voor fossiele brandstoffen. Bijvoorbeeld bij de aanleg van het natuurgebied Marker Wadden en de aanleg van de exportkabel naar het offshore windpark Borssele.

De 143 meter lange sleephopperzuiger Willem van Oranje is in 2010 in gebruik genomen en beschikt over een beuncapaciteit van 12.000 kubieke meter en heeft een totaal geïnstalleerd vermogen van 13.870 kW. Dit veelzijdige baggerschip kan baggeren tot een diepte van 62 meter en wordt wereldwijd ingezet voor de meest uiteenlopende maritieme infrastructuurprojecten. 

In de Drechtsteden gaat groep 6 de strijd aan met klimaatverandering

60
by Wouter Sieuwerts
Foto: Wouter Sieuwerts

Over de hele wereld wordt er druk vergaderd en gesoebat door ‘volwassenen’ over klimaat verandering. In dagenlange vergaderingen wordt besproken wat er nou eigenlijk aan de hand is maar vooral ook wie het op moet lossen en wie dat mag betalen. Heel, heel langzaam komt er beweging en worden er plannen gemaakt.

Ondertussen wordt de nieuwe generatie, de generatie die volwassen wordt in een wereld vol van verandering, nauwelijks betrokken in de plannen. Terwijl juist de kinderen van nu ervoor kunnen zorgen dat het oude denken wordt doorbroken om een nieuwe toekomst te ontdekken.

Op school aan de slag met het klimaat

In de Drechtsteden hebben de afgelopen weken 250 groep 6 leerlingen plannen gemaakt over het klimaat. De leerlingen hebben nagedacht over wat zij belangrijk vinden, waar ze invloed op kunnen uitoefenen en hoe ze dat zouden willen aanpakken. Onder begeleiding van een workshop leider is gebrainstormd over verschillende thema’s: energie, water, afval en vervoer. De leerlingen hebben zelf een thema uitgekozen dat hen het meest aanspreekt.

Voor verdere verdieping is de hulp ingeschakeld van experts op het gebied van het gekozen thema. Deze experts zijn verbonden aan allerlei bedrijven uit de regio die zich met duurzaamheid bezighouden.

Na twee bijeenkomsten is de grote vraag: Wat willen we doen voor een beter klimaat? Door middel van goed samenwerken, overleggen, brainstormen en knopen doorhakken maken zij een video waarin zij hun ideeën of plan laten zien.

De leerlingen presenteren de video op 15 november in de Duurzaamheidsfabriek tijdens de KinderKlimaatTop.

Over de KinderKlimaatTop

In opdracht van de Drechtsteden en Duurzaamheidscentrum Weizigt organiseert het LeXlab de KinderKlimaatTop Drechtsteden 2019.

De KinderKlimaatTop is voor leerlingen van groep 6 van het basis onderwijs waarbij de kinderen worden uitgedaagd om na te denken over hoe zij hun eigen school kunnen verduurzamen en oplossingen te bedenken voor energie, mobiliteit, water en afval. Het LeXlab begeleidt en verzorgt de gastlessen samen met het bedrijfsleven.

Havenbedrijf Rotterdam intensiveert activiteiten in India

67
Ontwikkelingen in de haven Maasvlakte

Door het tekenen van twee Memorandums of Understanding, het aanstellen van een Representative office in India, en het opzetten van een maritieme universiteit samen met Rotterdamse onderwijsinstellingen, intensiveert het Havenbedrijf Rotterdam de samenwerking met partijen in India. ‘Als één van de snelst groeiende economieën ter wereld, zet India fors in op het ontwikkelen van zeehavens, industriegebieden en achterlandverbindingen. Dat maakt India tot een interessante partner om mee samen te werken op het gebied van handel, maritieme industrie en onderwijs, maar ook op het gebied van digitale ontwikkelingen en innovaties.’ aldus Rene van der Plas, Hoofd Port of Rotterdam International.

Groeiende rol India in maritieme handel

Speerpunten van de huidige regering zijn het verbeteren van de ‘ease of doing business’ en het stimuleren van maakindustrie via het ‘Make-in-India-programma’. India verscheept ongeveer 95% van het handelsvolume overzee. De strategische locatie en lange kustlijn met belangrijke internationale handelsroutes maakt India tot een belangrijk maritiem land.

‘Rotterdam heeft al een sterke positie in de handel met India, maar we zien nog genoeg potentie onze zichtbaarheid in de markt en ons marktaandeel verder te vergroten, door met name groei van retail, fast-moving consumer goods (FMCG), auto-accessoires en chemische en farmaceutische producten.’ Aldus Emile Hoogsteden, directeur Containers Breakbulk en Logistics.

Representative office met Broekman Logistics India

Het Havenbedrijf Rotterdam is sinds een aantal jaren actief in India, onder andere met het uitvoeren van adviesopdrachten en het aantrekken van lading. Door een Representative team in India aan te stellen, wil het Havenbedrijf Rotterdam zijn internationale activiteiten verder ontwikkelen. Het gaat hierbij om het uitvoeren van adviesopdrachten, de verkoop van digitale producten, het aantrekken van investeringen en het bevorderen van de maritieme handelsstromen tussen India en Europa via Rotterdam.

Broekman Logistics India is vanaf 2006 actief in India en is vanaf oktober 2019 gestart als Representative. Met 16 kantoren in India is het goed vertegenwoordigd in alle belangrijke haven en handelssteden waaronder Mumbai, New Delhi, Chennai, Ahmedabad, Kochi en Kolkata. De lokale kennis en het netwerk in India zijn van toegevoegde waarde om de samenwerking met partijen in India verder te kunnen intensiveren.

Memorandum of Understanding

Naast de samenwerking met Broekman India, tekent het Havenbedrijf gedurende de handelsmissie en staatsbezoek aan India een tweetal zogenaamde ‘Memorandums of Understanding’; een met de Maharashtra Maritime Board en een met de overheid van de deelstaat Kerala.

In beide gevallen gaat het om het uitvoeren van adviesopdrachten op maritiem en logistiek gebied en digitalisering. Deze MoU’s worden afgesloten in aanvulling op de reeds bestaande overeenkomst tussen het Havenbedrijf Rotterdam en de Gujarat Maritime Board. Sinds eind 2017 worden daar adviesopdrachten uitgevoerd.

Oprichting maritieme universiteit in Gujarat

Het Havenbedrijf Rotterdam verleent sinds kort samen met de Erasmus Universiteit en het Scheepvaart & Transport College advies bij het oprichten van een maritieme universiteit in Gujarat.

Matrans Groep start campagne ‘Werken in de Rotterdamse Haven’

1
Def voorkeur klant met held

Geschikt en gemotiveerd personeel vinden is in de huidige tijd voor veel organisaties een uitdaging. De Matrans Groep besloot over de bedrijfsgrenzen heen te kijken en de krachten te bundelen in hun zoektocht naar nieuwe medewerkers. Dit resulteerde in de gezamenlijke campagne ‘Werken in de Rotterdamse Haven’ met daaraan ge- koppeld een speciale website: een vacature platform. Hun eigen medewerkers, de Helden uit de Haven, spelen hierin letterlijk een hoofdrol.

HR Manager Matrans Mendy Houthuizen en collega HR Supervisor Shelley de Vos bespreken de laatste details rondom de lancering van het nieuwe vacatureplatform met Wijnand de Vries, Art-Director van WebNL creative studios. De energie spat er vanaf. Hoe kwamen ze tot deze actie? Shelley: “Net als andere organisaties hebben we te maken met een stukje vergrijzing en de uitdaging om nieuwe aanwas te genereren. We merkten dat er, vooral bij jongeren, veel onwetendheid is over wat werken in de haven inhoudt. Daar wilden we iets aan doen.” Na inventarisatie besloten de bedrijven uit de Matrans Groep hun krachten te bundelen tot een gezamenlijk initiatief. Mendy: “We wilden laten zien dat we als groep echt iets te bieden hebben. We zijn met name actief binnen de container services en bieden een diversiteit aan werkzaamheden. Daarnaast was het natuurlijk ook een praktische keus. Waarom meerdere keren het wiel uitvinden als het ook samen kan en je dan meer mogelijkheden hebt?”

Carrière in de haven

“We hebben een creatieve partner gezocht die ons kon helpen bij het realiseren van onze doelen. Dat werd WebNL creative studios. Samen zijn we gaan brainstormen en kwamen tot de conclusie dat als we mensen willen interesseren om werk in de haven te zoeken, we de haven dichterbij de mensen moeten brengen. Het is nu vooral iets abstracts; iedereen heeft er wel een voorstelling bij maar weet niet hoe het er precies aan toegaat. We laten ze zien wat het werk inhoudt, welke functies we hebben en welke opleidingsmogelijkheden er zijn. Mendy vult aan: “Het werk in de haven kan best pittig zijn, 24/7 in alle weersomstandigheden, maar er staan veel positieve dingen tegen- over zoals hechte teams, goede verdiensten en flexibele werktijden. Daarbij investeren we graag in onze mensen. Zij zijn tenslotte onze belangrijkste factor’’. Je kunt bij de Matrans Groep mét en zonder papieren aan de slag. Wij bieden medewerkers de kans om certificaten te behalen of te starten met een leerwerktraject aan het scheepvaart en transport college (STC) te Rotterdam. Uiteraard wordt bij de selectie gekeken naar de motivatie van een kandidaat. Enthousiasme, de wil om te leren en een echte aanpakkers mentaliteit zijn van belang voor de juiste match. Met het behalen van de juiste pa- pieren biedt Matrans een eerste stap van een carrière in de Rotterdamse Haven.

“Onze helden geven de haven letterlijk een gezicht”

Eerlijke verhalen door eigen mensen

Het idee ontstond om de haven letterlijk een gezicht te geven. Wijnand licht toe: “Het werken in de haven heeft iets magisch. Het is buiten, het is rauw en groots. We kwamen op het idee van een vacatureplatform. We presente- ren de vacatures in combinatie met korte video’s die per functie precies laten zien wat het werk inhoudt. Ooit van de functie van sjorder gehoord? Nu dus wel en houdt in dat je verantwoordelijk bent voor het los- en vastmaken van ladingen aan boord van een schip.” De kracht van de campagne zit in de eerlijke verhalen die door echte medewerkers worden verteld: de Helden uit de Haven. Wijnand vervolgt: “Het zijn verhalen zonder poeha, what you see is what you get. De site bestaat uit weinig tekst en veel en krachtig beeldmateriaal, die de sfeer van werken in die immens grote haven weergeeft.” Shelley vult aan: “De site is heel laagdrempelig opgezet en doet een direct een appèl op de bezoekers: word ook een Havenheld. Een leuk detail is dat de site typisch Rotterdams taalgebruik bevat en ook de voice-over een lekker Rotterdams accent heeft.”

Lancering

Middels een offline en online campagne wordt het nieuwe platform onder de aandacht van het publiek gebracht. Mendy: “Begin september is het platform gelanceerd. Door het onafhankelijke karakter van het platform, is het voor andere partijen wellicht interessant om in de toekomst aan te haken en een samenwerking aan te gaan.

Door onze deelname aan de Wereldhavendagen hebben we een grote doelgroep bereikt die wij kennis hebben laten maken met de werkzaamheden en onze helden. We hebben hier veel positieve reacties op gekregen. Inmiddels is onze online campagne gestart om via social media nieuwe helden te vinden. We zijn trots op wat we hebben neergezet. De eerste sollicitaties zijn binnen dus dat belooft veel goeds,” besluit Shelley.

werkeninderotterdamsehaven.nl

De Matrans Groep is al decennia lang dé Rotterdamse specialist in Container Services zoals opslag, reparatie, cleaning en het los- en vastmaken van ladingen aan boord van zeeschepen.

Dat is andere koek

1
Ton website

Personeelsbeleid in 2019 is door de razendsnelle maatschappelijke ontwikkelingen andere koek dan zo’n 5 jaar geleden. Iedere generatie heeft een eigen idee over leven en werken.

Praktische oplossingen voor personeelszaken

“Personeel er even naast doen is er niet meer bij. HRM moet anders en beter, dat levert naast het nodige werkplezier ook aantoonbaar betere resultaten op”, zegt Jacqueline Bakker van Werkend Nederland. “Ons team ervaren specialisten biedt het antwoord op uiteenlopende personeelsvraagstukken en haalt het beste uit de medewerker en de organisatie.”

Op alle fronten thuis

Met Werkend Nederland stapt in één keer een partner binnen die op alle HR-fronten thuis is. Voor onderzoek naar de werkbeleving en de implementatie van een aantrekkelijk(er) personeelsbeleid tot en met het werven en inwerken van nieuwe collega’s en support voor het behoud, de ontwikkeling en de groei van medewerkers. “We luisteren, sparren en doen. Partner in HR én troubleshooter als het nodig is.”

Wie hebben er baat bij

Het MKB in de Randstad behoort tot de klantenkring; van werkvloer tot en met directiekamer. Klanten variëren in omvang en bedrijfsactiviteiten; van een ambachtelijke banketbakker met meerdere filialen, de zakelijke dienstverlening tot en met de Bouwsector en handel- en productiebedrijven met een internationale afzetmarkt.

Familiebedrijven

“De korte lijnen en bedrijfscultuur binnen familiebedrijven spreken ons aan. Dit past bij ons. Niet voor niets behoren zij tot onze klantenkring. Afhankelijk van de bedrijfsomvang zijn we de externe HR-afdeling of worden ingeschakeld bij specifieke situaties. Vaak worden we ingevlogen als de vertrouwde directie het stokje overdraagt en/of de organisatie moet worden klaargestoomd voor de toekomst.”

Ondernemen met personeel

Ondernemen met personeel wordt als uitdaging ervaren. Beweegt een bedrijf, o.a. door groei of reorganisatie, dan is de uitdaging compleet. “Meebewegen met het personeelsbeleid en weten wat er leeft in het bedrijf is van groot belang. Anders loop je achter de feiten aan, wat niet zelden een deuk in het vertrouwen en de motivatie slaat. Op z’n zachtst gezegd niet handig als je met elkaar de schouders er onder wilt zetten. Uit ervaring weten we dat het tij gekeerd kan worden.”

Meedenken, meedoen en meegroeien

In deze tijd wordt meer van medewerkers verwacht. Maar wat als de duidelijkheid in het werk of de ontwikkeling ontbreekt? De verwachting te hoog gegrepen is of de spreekwoordelijke ‘schoen wringt’? ‘Ook dan helpen we de medewerker en werkgever samen verder. In zo’n 95% naar volle tevredenheid.”

Een leven lang werkplezier

“Gemiddeld werken we 40 jaar van ons leven. Dan kun je dat maar beter met plezier en voldoening doen,” aldus Jacqueline. ‘Daarom werken we samen met werkgever en werknemer aan een Leven Lang Werkplezier, wat zorgt voor betrokken medewerkers die duurzaam inzetbaar blijven. Tenslotte heeft iedereen daar baat bij.”