Home Blog Page 99

Een werkplek voor mensen met een beperking

1
ASVZ Tweewieler De Gadering

Begin volgend jaar opent ASVZ de deuren van Aveling 500. Het voormalig leegstaande kantoorgebouw biedt ruimte aan bedrijven en studio’s voor cliënten van ASVZ. In Aveling 500 worden onder andere een wasserette, een naaiatelier, een productiebedrijf, een fietsenwinkel en een fietscafé gehuisvest. Bedrijven die plaats bieden aan mensen met een arbeidsbeperking.

In dit artikel zoomen we in op Tweewieler de Gadering. De cliënten van ASVZ houden samen met personeel en vrijwilligers al meer dan tien jaar de zaak draaiende. Aan het woord zijn werknemer Vincent van den Berg, begeleider Joop van Gils en vrijwilliger/begeleider Roy Nuyens van Tweewieler de Gadering uit Hoogvliet. Elk hebben zij hun eigen bijzondere verhaal.

Vakkundig werk

Tweewieler de Gadering (TdG) heeft als doel om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt deel te laten nemen aan het arbeidsproces. De medewerkers van het bedrijf van ASVZ houden zich bezig met de verkoop van nieuwe en tweedehands fietsen en het uitvoeren van servicebeurten en reparaties. Naast particuliere klanten weten ook steeds meer ondernemingen Tweewieler de Gadering te vinden. Niet alleen omdat ze het bedrijf een warm hart toedragen, maar ook omdat er service en vakkundig werk verricht wordt.

Gelukkiger

Vincent: “Sinds vijf jaar werk ik bij Tweewieler de Gadering en heb het erg naar mijn zin. Daarvoor ging ik naar de dagbesteding, alleen vind ik dit werk veel leuker en ben ik nu gelukkiger. Ik word hier echt als mens behandeld en ben er als persoon erg door vooruitgegaan. Zo ben ik een stuk socialer geworden, voorheen was ik veel meer op mezelf.” Joop knikt instemmend en borduurt voort op Vincent zijn woorden. “Vincent had moeite om zijn draai te vinden in de maatschappij. Met intensieve zorg binnen ASVZ en door zijn werk is het hem gelukt om voor zichzelf op te staan en andere keuzes te maken.” Vincent vertelt wat zijn werkzaamheden zijn. “Ik beheer de voorraad, haal boodschappen, haal en breng fietsen bij klanten en zet koffie. Deze werkzaamheden passen het beste bij mij.” Joop: “TdG functioneert als een echt bedrijf, echter gaat het ons in de eerste plaats om de medewerkers. Zij moeten zich hier thuis voelen. Gelukkig lukt dat goed. Inmiddels werken hier al 18 man.”

“Tweewieler de Gadering heeft al heel wat succesvolle verhalen opgeleverd”

Geluk van de mens voorop

Dat het bij ASVZ om mensen gaat, kan Roy be- amen. Vanwege een meerdere gezondheidsproblemen was hij niet meer in staat om voor een regulier bedrijf te werken. “In mijn voormalige baan als fietsenmaker heb ik veel druk en stress ervaren en lukte het me niet meer om daarmee om te gaan. Nadat ik langzaam aan weer uit een dal geklommen ben, wilde ik weer onder de mensen komen. Zeven jaar geleden ben ik als vrijwilliger bij TdG begonnen en binnenkort treed ik zelfs in dienst als begeleider,” zegt Roy trots. “Bij ASVZ geloven ze in me en hebben ze me laten groeien bijvoorbeeld door mij opleidingen te laten volgen. Ik heb nu de papieren op zak waardoor ik ook als leermeester kan fungeren. Ik wil graag mijn kennis overdragen aan de medewerkers. Bovendien heb ik door mijn verleden zelf veel geleerd. Ik heb nu zelf de rust en het geduld om mensen te begeleiden, waarbij ik het geluk van de mens vooropzet.” Joop onderschrijft dit. “Door mijn zoon met het downsyndroom ben ik in aanraking gekomen met ASVZ. Een hele fijne organisatie die zich inzet voor iedereen met een verstandelijke beperking. Ik stond aan de wieg van TdG nadat ik de overstap heb gemaakt vanuit de haven. Daar heb ik nog geen dag spijt van. Het vertrouwen en geloof in deze mensen, heeft al heel wat succesvolle verhalen opgeleverd.”

Aveling 500

Joop geeft aan dat door het succes van Tweewieler de Gadering het onderkomen van de fietsspecialist uit zijn jasje is gegroeid. Mede om die reden zal de fietsenwinkel begin volgend jaar verhuizen naar Aveling 500 in Hoogvliet. Het voormalig leegstaande kantoorgebouw biedt tevens ruimte aan andere bedrijven en studio’s voor cliënten van ASVZ. “Omdat we inzien dat onze cliënten een enorme groei doormaken als ze van dagbesteding naar werkplek gaan, hebben we besloten om meer bedrijven te starten. Zo zullen zich in Aveling 500 ook een wasserette, een naaiatelier en een productiebedrijf huisvesten,” licht Joop toe. Met een glimlach vervolgt hij: “Daarnaast zal er naast Tweewieler de Gadering een fietscafé geopend worden. Voor onze klanten, maar ook voor omwonenden die hier terecht kunnen. Tevens bieden we vergader- en lesruimte aan. Op verschillende wijze kan het bedrijfsleven ons ondersteunen en niet alleen door producten of diensten af te nemen. Zo zijn er ook bedrijven die wasmachines of tafels adopteren. We vragen aan bedrijven die zich aan ons willen committeren mee te denken hoe we elkaar kunnen versterken.”

Over ASVZ

ASVZ is een zorgpartner die diagnostiek, behandeling en begeleiding op maat biedt voor mensen met een verstandelijke beperking en of psychische problematiek. Dat kunnen (jong)volwassenen, ouderen, kinderen of gezinnen zijn. Zij doet dit in Midden- en Zuid-Holland en West- en Midden-Brabant en richt zich vooral op wat deze mensen wél kunnen. Door dit als uitgangspunt te nemen, worden mensen krachtiger en zelfredzamer. Om die reden richt ASVZ zich steeds meer op werkplekken voor haar cliënten, vertelt Sectormanager Dagbe- steding Lex Eikenaar. Dat kan in verschillende vormen zijn. Naast het in dienst (betaald c.q. onbetaald) nemen van een cliënt van ASVZ kunnen wij ook werkzaamheden van bedrijven op onze eigen locaties uitvoeren. Daarnaast is het mogelijk om werkzaamheden binnen een bedrijf uit te voeren onder begeleiding van ASVZ. Er zijn vele manieren om samen te werken en daar gaan we graag met bedrijven over in gesprek.

Redactie en Fotografie: Bianca van Helden

Nieuwe marktconsulten Waterbus Rotterdam – Drechtsteden

1
waterbus Dordrecht ALblas
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De provincie Zuid-Holland wil op korte termijn starten met het consulteren van marktpartijen voor de Waterbus Rotterdam – Drechtsteden. Dit schrijft gedeputeerde Jeannette Baljeu vandaag in een brief aan de Statenleden.

Deadline

De deadline voor inschrijvingen voor de Waterbus verliep op 30 september. Er zijn echter geen inschrijvingen gedaan. Het huidige contract loopt in december 2021 af.

Marktpartijen consulteren

Gedeputeerde Jeannette Baljeu: “Het doel van de provincie blijft onverminderd om een vervoerder te contracteren, want het personenvervoer over water is een succes. Zo kunnen we bijvoorbeeld het wegennet ontlasten. Daarom inventariseren we hoe we binnen afzienbare tijd alsnog tot een goed resultaat kunnen komen. Dit doen we onder andere door  het consulteren van marktpartijen. Ik zie dan ook voldoende aanknopingspunten.”

Europese steun RET bij aankoop elektrische bussen

1
Elektret bus

De Europese Investeringsbank (EIB) heeft een leningsovereenkomst van EUR 115 miljoen getekend met openbaarvervoersmaatschappij RET uit Rotterdam, en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH). Hiermee zal de RET nieuwe elektrische en diesel-hybride bussen aanschaffen, oplaadpunten aanleggen, alsmede een aantal tram- en metrosporen vernieuwen. Eerder financierde de Europese Investeringsbank met RET al de metrostellen die op de onlangs geopende Hoekse Lijn van Rotterdam naar Hoek van Holland rijden.

De financiering wordt mogelijk gemaakt door een financieringsinstrument onder de Connecting Europe Facility (CEF) en met steun van het Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI). Daarnaast ontvangt de RET ook nog een Europese subsidie voor de investeringen in de elektrische bussen en de bijbehorende laadinfrastructuur onder de Connecting Europe Facility[1].

Vicepresident Vazil Hudak van de EIB stelde: “Rotterdam loopt voorop met haar strategie om over te schakelen op volledig emissieloze voertuigen, waarbij dit een belangrijke stap voorwaarts is. De EIB is blij te kunnen bijdragen aan modern, comfortabel vervoer voor alle Rotterdammers, die ook nog een zal zorgen voor een verbetering van de luchtkwaliteit in de stad.”

De RET implementeert een strategie waarbij Rotterdam versneld gaat voldoen aan de Nederlandse doelstelling dat in 2030 alle bussen emissieloos rijden. Specifiek zal de EIB-lening gebruikt worden voor de aanschaf van 105 elektrische bussen en 103 diesel-hybride bussen. Daarnaast zal geïnvesteerd worden in het installeren van oplaadfaciliteiten voor de elektrische bussen, zowel in de depots (32 oplaadpunten) als langs de route van de bussen (17 oplaadpunten). Tenslotte zal de RET ook een zeventigtal locaties de sporen van zowel de trams als de metrolijnen vernieuwen. 

We zijn blij dat we met deze lening onze kapitaallasten zo laag mogelijk kunnen houden, doordat we profiteren van de lage rente van de EIB. In de komende jaren betalen we de lening stapsgewijs terug vanuit onze opbrengsten, zoals kaartverkoop en exploitatiesubsidies. Hiermee voldoen we tevens aan onze doelstelling om de kosten voor de reiziger zo laag mogelijk te houden”, voegde Frank Hoevenaars, CFO van RET, toe.

De EIB heeft de 28 EU-Lidstaten als eigenaar en garantie, daardoor kan ze zeer goedkoop lenen op de kapitaalmarkt. Dit rentevoordeel geeft de Bank door aan de projecten die bij haar lenen, omdat de EIB geen winstoogmerk heeft maar alleen haar kosten hoeft te dekken. Zo betaalt de RET dus ook minder aan renteaflossingen en profiteert ze bovendien van een looptijd van 15 jaar.

Europees Commissaris voor Transport, Violeta Bulc, zei: “We zijn blij dat we via het investeringsplan voor Europa de inspanningen van Rotterdam om het openbaar vervoer duurzamer te maken kunnen ondersteunen. De stad is een voorbeeld voor de rest van Europa wat betreft de overgang naar emissiearme mobiliteit.”

Tientallen maatregelen in klimaatakkoord

1
Groot schip op water

Definitief akkoord op 22 november klaar.

Fossiele brandstoffen vervangen door energie uit waterstof, inzetten op (elektrische) deelauto’s en het verduurzamen van duizenden woningen.

Afgelopen vrijdag presenteerden de deelnemers van de Rotterdamse klimaattafels de tussenstand van hun plannen. Meer dan honderd bedrijven (in de haven), woningcorporaties, bewoners en studenten werken sinds mei aan vijf zogenoemde klimaattafels aan plannen om de uitstoot van CO2 in Rotterdam fors terug te dringen.

Tijd voor dadendrang

Op 22 november moet er een Rotterdams klimaatakkoord liggen, waarmee alle partijen dan ook echt aan de slag gaan. Met de plannen wil Rotterdam in 2030 49 procent minder CO2 uitstoten en in 2050 volledig klimaatneutraal zijn. De Milieudienst DCMR rekent de plannen door om te kijken of hiermee de doelstellingen kunnen worden gehaald.

‘Met deze projecten kunnen we vaart maken met onze ambitie om van Rotterdam een toekomstgerichte stad te maken zonder vervuiling en fossiele brandstoffen.’

Arno Bonte – wethouder Duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie

In de afgelopen maanden kwamen de 5 klimaattafels meer dan honderd keer bijeen. Ze zijn verdeeld in Haven en Industrie, Mobiliteit, Schone Energie, Gebouwde Omgeving en Consumptie. Volgens de voorzitters van de tafels is het nu tijd om dadendrang te tonen. En dat betekent ook dat het spannend wordt, want er zijn bedrijven die ‘als een idioot moeten nadenken hoe ze op een schone manier geld gaan verdienen’.

Meer maatregelen

Andere maatregelen waar de klimaattafels op inzetten zijn onder meer het benutten van restwarmte uit de haven en meer windenergie op zee en (veel) meer zonnepanelen op bedrijfsdaken. Ook is een zogenoemde toolbox ontwikkeld, die makelaars helpt om kopers te leren hoe ze hun huis kunnen verduurzamen. Daarnaast gaan studenten experimenteren met het scheiden van GFT-afval in flats waar weinig ruimte is.

Verstegen Najaarsbijeenkomst

1
Najaarsbijeenkomst Verstegen

‘Geef ambitie de ruimte’ was het thema van de najaarsbijeenkomst voor relaties van Verstegen accountants en adviseurs. Een treffende titel van een goedbezochte bijeenkomst in de Augustijnenkerk op donderdag 19 september waar ruimtevaarder André Kuipers als speciale gast zijn opwachting maakte. Zijn persoonlijke verhaal inspireerde, net als het gegeven dat de ruimtevaart ons vele toepassingen in ons dagelijks leven biedt. Zonder satellieten waren er geen navigatiesystemen, weersatellieten en communicatiesatellieten en wat te denken van de verzameling van data en metingen van bijvoorbeeld ontbossing, luchtvervuiling en ijsdikte.

Namens Verstegen praatte Dick Klop de aanwezigen zo vlak na Prinsjesdag bij over de kabinetsplannen voor 2020. Dat begon met goed nieuws: de koopkracht gaat er vermoedelijk met gemiddeld 2,1% op vooruit in het nieuwe jaar. Het slechte nieuws daarbij is: dat betalen de ondernemers grotendeels. Het ging onder andere over de tarieven Inkomstenbelasting, de hoge heffing in box 3, de nieuwe box 3-heffing in 2022, de wijzigingen rondom de auto van de zaak die elektrisch rijden tot 2026 nog fiscaal interessant maakt en de wijzigingen in de Wet Arbeidsmarkt in Balans (wijzigingen in de ketenregeling en transitievergoeding). Dick Klop sloot af met het gegeven dat het Ministerie van Financiën dit jaar is gestart met zes onderzoeken naar een nieuw belastingstelsel. De belastingen blijven ons en u dus nog wel even bezig houden.

Wilt u weten waar de fiscale ruimte in het belastingstelsel ligt? Heeft u vragen? Wij adviseren u graag!

Note: In het oktobernummer van de Port of Business bladen, leest u een uitgebreid verslag over de bijeenkomst en alle wijzigingen.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Lynette van der Burg van Verstegen accountants en adviseurs

Alle seinen op groen voor Hoekse Lijn

1
Spoorovergang met trein

Metro rijdt vanaf 30 september met reizigers

Het sein staat op groen. Alle laatste onzekerheden zijn van tafel. De Hoekse Lijn gaat definitief rijden. Reizigers kunnen vanaf maandag 30 september gebruikmaken van de nieuwe metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland.

Tussen 7 en 22 september zijn de laatste testritten met de metro’s uitgevoerd. Voorwaarde was dat er minimaal 1400 testritten gereden moesten worden, zonder dat er storingen in de veiligheid zouden optreden. Dit aantal is ruimschoots gehaald.

Oktober opstartmaand

Reizigers moeten nog wel rekening houden met een opstartperiode van ongeveer een maand. Tijdens deze fase rijdt de RET alleen de dienstregeling van metrolijn B vanuit Nesselande naar Maassluis Steendijkpolder en Hoek van Holland Haven. Tijdens deze periode blijft het vervangend vervoer voor reizigers als back-up beschikbaar, voor het geval zich toch storingen voordoen.

Normale dienstregeling

Na de opstartperiode wordt volgens de normale dienstregeling gereden. Dit betekent dat ook de spitsritten over metrolijn A vanuit Rotterdam Binnenhof (Prins Alexander) rijden naar Vlaardingen West. Het vervangend busvervoer tussen Schiedam en Hoek van Holland Haven na de opstartfase wordt dan beëindigd. Na deze tijd is er nog steeds vervangend vervoer tussen station Hoek van Holland Haven en het toekomstige station Hoek van Holland strand.

De start van de normale dienstregeling van Hoekse Lijn, betekent ook dat de dienstregeling van andere tramlijnen en bussenlijnen wijzigt. Meer informatie daarover vind je op de website van de RET.

Van trein naar lightrail

Vroeger was de Hoekse Lijn een treinverbinding. In april 2017 reden de laatste treinen over het spoor. Daarna begon de ombouw van het bestaande traject tot metro, in de vorm van een lightrail. Zo’n lightrail heeft voordelen boven een spoorlijn, omdat de voertuigen lichter zijn en dus sneller kunnen optrekken en afremmen.

Meer reizigers

Daardoor kunnen de metro’s bij meer stations stoppen dan de treinen en kunnen ze met een hogere frequentie rijden. En dat is nodig omdat het aantal reizigers in de regio Rotterdam alleen maar toeneemt. Naar verwachting maken straks enkele tienduizenden reizigers dagelijks gebruik van de Hoekse Lijn.

30 september is een mooie dag. Het duurde lang en niet alles verliep soepel, maar dan heb je ook wat: een metroverbinding die je in 35 minuten van stad naar strand brengt!

Arjan van Gils – wethouder Financiën, Organisatie, Haven en Grote projecten

Vertraging

Eigenlijk zou de metro in september 2017 al gaan rijden. Maar door allerlei tegenslagen lukte dat niet. Los van problemen met de software voor de beveiliging waren er ook storingen met bruggen op het tracé. De Hoekse Lijn is nog niet helemaal af. De voorbereidende werkzaamheden voor de verlenging van het spoor tot aan het strand zijn inmiddels begonnen. De verwachting is dat de Hoekse Lijn vanaf het strandseizoen in 2022 helemaal doorrijdt tot aan Hoek van Holland strand.

Afzetprijzen industrie bijna 1 procent lager

0
Chemische tanks

De afzetprijzen van de Nederlandse industrie waren in augustus 0,8 procent lager dan in augustus 2018, meldt het CBS. Dit is de eerste prijsdaling in bijna 3 jaar. In juli waren de producten van de industrie nagenoeg even duur als een jaar eerder.

De in- en uitvoerprijzen van de industrie zijn als inflatie-indicatoren opgenomen in het prijzendashboard.

Prijsdaling olie groter

In augustus 2019 kostte een vat ruwe North Sea Brent olie 53,5 euro. Dat is ongeveer 16 procent minder dan een jaar eerder. In juli 2019 was de prijs voor een vat ruwe olie ruim 57 euro, bijna 11 procent lager dan in juli 2018.

De ontwikkeling van de afzetprijzen in de industrie hangt sterk samen met de prijsontwikkeling van ruwe aardolie. Producten van de aardolie-industrie waren in augustus 13,6 procent goedkoper dan in augustus 2018. In juli lagen de prijzen 6,8 procent lager dan in juli 2018.

Ook in de chemische industrie hangt de afzetprijs over het algemeen samen met de olieprijs. De afzetprijzen van de chemische industrie waren in augustus 5,1 procent lager dan een jaar eerder. In juli was de prijsdaling 4,5 procent.

In de meeste overige bedrijfstakken van de industrie lagen de prijzen in augustus 2019 hoger dan een jaar eerder.

Afzetprijzen industrie dalen

Vergeleken met juli zijn de afzetprijzen van de industrie in augustus met 0,7 procent gedaald. De prijzen op de binnenlandse markt bleven gelijk, terwijl de prijzen op de buitenlandse markt met 1,3 procent daalden.

Top 5 cybersecurity tips

1
Tips IT security

European Cybersecurity Month

Oktober is European Cybersecurity Month. Daarom zetten we de 5 belangrijkste beveiligingstips nog eens voor je op een rij.

1. Back-ups maken

Maak regelmatig back-ups van je zakelijke data en documenten. Bewaar de back-up op een veilige plek. Zo beperk je de schade als bijvoorbeeld door ransomware je bedrijfsdata gegijzeld wordt.

2. Updates installeren

Installeer updates direct. Van al je software en op alle apparaten die je medewerkers voor het werk gebruiken. Zo voorkom je dat virussen gebruikmaken van kwetsbaarheden in oude versies van programma’s. Het helpt om hiervoor automatisch updaten in te stellen.

3. Niet zomaar klikken

Klik niet zomaar op bijlagen of links in e-mails. Check altijd eerst of de afzender, de bijlage of link betrouwbaar is. Leer jezelf en ook je medewerkers valse e-mails te herkennen. Daarmee proberen criminelen zakelijke informatie te ontfutselen of malware op je computer en bedrijfsnetwerk te installeren.

4. Voorzichtig met openbare wifi

De verleiding is soms groot, maar gebruik niet zomaar openbare wifi. Hoe handig ook, openbare wifi is niet veilig. Laat je medewerkers onderweg liever alleen 4G gebruiken of verbinding maken via een beveiligde VPN-verbinding.

5. Trainen

Maak afspraken binnen je bedrijf en train je medewerkers. Zorg dat zij weten wat ze wel en niet moeten doen en hoe zij dat moeten doen om cybercrime te voorkomen.

Meer weten?

Wil je meer weten over cybersecurity en het voorkomen van cybercrime binnen jouw bedrijf? Neem dan contact op met DGDO, onze adviseurs vertellen je graag meer. Bel direct 088-633 1070 of vul het contactformulier in.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Marcel Versteeg van De Gezonde Digitale Organisatie

Meer passagiers voor Nederlandse vliegvelden

1
Rotterdam The Hague Airport

Nederlandse luchthavens blijven meer passagiers verwelkomen. In het tweede kwartaal dit jaar steeg het aantal reizigers dat van en naar de vijf nationale luchthavens vloog tot 21,8 miljoen. Dat is 2,7 procent meer dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vooral de kleinere vliegvelden groeien hard. Zo nam op luchthaven Eindhoven Airport het aantal passagiers met 12,5 procent toe tot 1,9 miljoen reizigers. Rotterdam The Hague kreeg bijna 640.000 passagiers over de vloer, wat neerkomt op een stijging van 9 procent.

Daar staat tegenover dat op Schiphol het aantal passagiers met maar 1,4 procent steeg tot 19 miljoen personen. De groei van de belangrijkste luchthaven van Nederland vlakt al sinds 2018 af, omdat Schiphol tegen de maximale grens van 500.000 vliegbewegingen per jaar zit.

Het totale aantal vliegbewegingen op alle vijf nationale luchthavens was in het tweede kwartaal 175.000. Dat is nagenoeg gelijk aan de hoeveelheid vluchten een jaar eerder, aldus het CBS. Het totale gewicht aan luchtvracht dat via Nederlandse vliegvelden werd vervoerd, nam met ruim 9 procent af tot 414.000 ton.

Zuid-Holland: tweede termijn voor commissaris van de Koning

1
Jaap Smit

Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben commissaris van de Koning  Jaap Smit voorgedragen voor herbenoeming. De eerste termijn van de commissaris loopt af op 1 januari 2020.

Vertrouwenscommissie

De aanbeveling is de afgelopen maanden voorbereid door een vertrouwenscommissie, waarin alle partijen uit de Staten vertegenwoordigd waren. De vertrouwenscommissie adviseerde om Jaap Smit voor herbenoeming aan te bevelen bij de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

Vergadering Provinciale Staten

In de besloten vergadering van Provinciale Staten van woensdag 25 september 2019 stemden de Staten in met de aanbeveling tot herbenoeming.

Voordracht naar de minister van BZK

De voordracht gaat nu naar de minister van BZK. De minister beslist en draagt de commissaris van de Koning voor herbenoeming voor bij Zijne Majesteit de Koning. De commissaris wordt herbenoemd voor 6 jaar.