Partnernieuws

Voor Aspect ICT is digitalisatie in de binnenvaart de standaard

1213
Binnenvaartschip Rotterdam
Rotterdam, The Netherlands, September 12, 2019: inlanf barge on Nieuwe Maas river on a stormy, yet sunny day with Erasmus bridge and a large cruiseship in the background.

De toenemende digitalisering biedt volop kansen en gemak. Dagelijks worden door het combineren van data nieuwe oplossingen in gebruik genomen. Veel sectoren zien het belang in van het vergaren van data. Zo ook de binnenvaart. Echter zijn er nog vele verbeterslagen te behalen. Er ontstaan diverse initiatieven die de branche hierin voorzien.

Sinds enkele jaren zoeken de binnenvaart en ICT-partijen de samenwerking om de branche te innoveren. Gezamenlijk worden vraagstukken beetgepakt op het gebied van automatisering en digitalisering van bedrijfsprocessen. Deze krachtenbundeling maakt het mogelijk echt een verschil te kunnen maken in de gehele keten. 

CARGOS voor actueel inzicht de status van de vracht voor bevrachters
Dankzij de ontwikkeling van CARGOS hebben bevrachters volledig inzicht in de status van de vracht. Hiermee wordt elke administratie en planning beheersbaar. Overzicht, controle, alle documenten op één plek. Zo wordt het gebruik van mail, Excel en andere programma’s overbodig. De applicatie is vanaf computer, tablet en smartphone overal te gebruiken. CARGOS is een initiatief dat Aspect ICT samen met PTC heeft ontwikkeld.

iBarge voor een optimale communicatie tussen bevrachter en schipper
Samen met de NPRC mag Aspect ICT de app iBarge uitbouwen, waarmee een schipper charters digitaal beschikbaar heeft, de statussen van de reis en lading kan delen, documenten digitaal ontvangt en/of aanlevert en relevante informatie over beschikbaarheid dan wel afwezigheid deelt.

Analyses en inzicht voor de gehele keten
Zowel CARGOS als iBarge zijn beschikbaar voor ander spelers de branche. Samen gebruik maken van de mogelijkheden, samen zorgen voor doorontwikkeling en samen bijdragen aan leveren van informatie die de schipper, bevrachter en opdrachtgever nodig hebben: dat is het hele idee. Wanneer iedereen gelijktijdig over dezelfde informatie beschikt, geeft dat duidelijkheid en voorkomt het veel extra werk. Door deze initiatieven neemt de beschikbare data toe. Hierdoor wordt tevens een historie opgebouwd die handig is om de samenwerking met elkaar tegen het licht te houden en eventueel her en der bij te schaven. Zodat processen in het vervolg nóg gestroomlijnder verlopen.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Jeroen Jeroense van Aspect ICT