Overig

Samen risicobewust

1275

De impact van de veranderende verzekeringsmarkt | Schouten Zekerheid

U heeft het in deze editie een aantal keer gelezen: de impact van de veranderende verzekeringsmarkt. Ook uw organisatie ontkomt niet aan de gevolgen. Denk hierbij aan onder andere premiestijgingen en verminderde verzekeringsdekkingen. In dit artikel leest u welke factoren zorgen voor deze impactvolle veranderingen.

Wat zijn de oorzaken?

Er ligt een aantal ontwikkelingen ten grondslag aan de veranderende verzekeringsmarkt. Wij hebben de belangrijkste factoren op een rij gezet.

1. Verkeerd geprijsde risico’s
Verzekeraars misprijzen risico’s om zaken te doen, waardoor risico’s verlieslatend worden geaccepteerd. De binnenkomende premies zijn onvoldoende om schades en overige kosten te kunnen dragen.

2. Verlieslijdende verzekeraars
Als de kosten van schades hoger zijn dan de binnenkomende premies, lijdt de balans van verzekeraars hieronder. Premies moe-ten een realistische weerspiegeling zijn van de risico’s. Concurrentiedruk zorgt er echter voor dat dit vaak niet het geval is, waardoor verzekeraars verlies lijden.

3. Capaciteitsvermindering
Als verzekeraars verlies lijden, trekken zij zich terug uit moeilijke markten. Ook verlagen zij het bedrag dat is gereserveerd om uit te keren bij schades. Dit leidt tot schaarste, met premiestijgingen als gevolg.

4. Pieken in premies
Verzekeraars maakten verliezen jarenlang goed met het vrijvallen van reserves en beleggingsresultaten. Nu dat niet meer volstaat, verhogen zij premies als compensatie voor geleden verliezen.

5. Verminderde dekking
Verzekeraars beperken verzekeringsdekkingen om winstgevender te worden en om te voldoen aan wettelijke solvabiliteitseisen.

6. Afgewezen claims
Claims vormen voor verzekeraars een groot deel van de kosten. Zij benutten deze ruimte om hun winstgevendheid te vergroten en hun verlies te beperken.

7. Onverzekerde sectoren
Sommige sectoren zijn niet langer of lastig verzekerbaar, waardoor bedrijven de risico’s zelf moeten dragen. Dit is voor veel bedrijven onhaalbaar.