Overig

Werkplezier, passie en ordelijkheid

1646

Als ondernemer moet u zorgen voor een plezierige werksfeer. Nou ja, moeten? Het is beter! Beter voor de arbeidsproductiviteit, beter voor de klanten en het draagt zonneklaar bij aan een beter resultaat. Beter toch?! Mensen die plezier in hun werk hebben presteren nu eenmaal optimaal. Ze zijn productiever, creatiever en optimistischer. Ik merk het altijd wanneer ik spreek met ondernemers. Overheerst de spanning? Of heerst er een positieve sfeer? Dan weet ik bijna zeker dat de exploitatie ook positief is. Het zijn ondernemers die echt ondernemen. Zij hebben plezier in hun werk en werknemers. Investeren in werkplezier is dus altijd lonend!

TOBBERS OF TOPPERS?

Er zijn medewerkers die zich moeizaam een weg door het arbeidzame leven banen. Zij werken voor het geld en doen hun ding verplicht en soms zelfs plichtsgetrouw. Tobbers zijn het. Er zijn er ook die heel gemotiveerd iedere dag weer aan de slag gaan. Even plichtsgetrouw, maar dan wel met plezier. Niet omdat het moet, maar omdat het mag. Wat is het bijkomend voordeel? Door je werk en de beloning die dit geeft ben je in staat om de leuke dingen van het leven te bekostigen. Beloning als waardering. Waardering die ook blijkt uit het feit dat de medewerker af en toe een schouderklop krijgt. Kijkt u zo tegen de prestatie van uw mensen aan? Ze krijgen wat ze verdienen en ontvangen daarnaast als extraatje waardering. Een belangrijk extraatje! Dat motiveert en inspireert. Zo bouwt u een team. Er ontstaat teamspirit. Ze gaan collegiaal samenwerken. Ze hebben plezier in ‘het samen doen’ en ontlenen daar welbevinden aan.

WAARDEREN OF WANTROUWEN?

Weet u zo’n klimaat –als ondernemer– te scheppen? Een klimaat van collegialiteit? In veel bedrijven overheerst de onderlinge concurrentie en de competitie. Nu is enige competitie goed voor de prestatie. Het mag echter niet leiden tot achterbaksheid, vals spel en geroddel. Daar kunt u als ondernemer aan bijdragen of u kunt dat uitbannen. Dat scheelt wel een slok op een borrel als het gaat om onderling vertrouwen en een plezierige werksfeer. Negativiteit is de meest ernstige bedreiging van werkplezier. Stimuleer onderling contact tussen uw medewerkers. Organiseer spontaan activiteiten en wees zelf ook geïnteresseerd in de persoonlijke omstandigheden van uw medewerkers. In een omgeving waar waardering centraal staat is het goed toeven. Omdat u veel geeft mag u ook veel terugverwachten. Als ondernemer heeft u veel meer in de hand dan u wellicht denkt. Waardeer en vertrouw uw medewerkers. Stimuleer hen.

WERKSFEER EN KLANTTROUW

Ik zie de verschillen. Bedrijven waar men gemotiveerd samen bezig zijn én ondernemingen waar men met zichtbare tegenzin de dag uitwerkt. Wat denkt u wat dit voor gevolgen heeft? Waar zou de klant met evenveel tegenzin iets kopen of noodgedwongen een opdracht plaatsen? Wat denkt u? Mij dunkt dat een plezierige werksfeer óók aanstekelijk werkt bij klanten. Ja, juist klanten merken dit. Het is goed om te zien dat de medewerkers bevlogen en passioneel zijn. De klant voelt dan iets van werkelijke interesse en spontaniteit. De klant voelt zich welkom en gewaardeerd. Waardering werkt dus twee kanten op. Bent u zich hiervan voldoende bewust? Wat doet u eraan om een plezierige werksfeer te creëren? Deelt u uw passie met uw personeel? Als het goed is werkt dit inspirerend op uw medewerkers. Bent u eerlijk en betrouwbaar? Klanten merken als de werksfeer binnen het bedrijf optimaal en plezierig is. Klanten krijgen iets mee van de werksfeer.

GEEF UW MEDEWERKERS DE RUIMTE

U moet uw medewerkers derhalve zeer serieus nemen en hen niet met een kluitje in het riet sturen. Nemen ze aan u als ‘rolmodel’ een voorbeeld? Zo hoort het wel te zijn! Werkplezier draagt dus bij aan het succes van de onderneming. Zorg er daarom voor dat uw medewerkers het naar hun zin hebben. ‘Waar krijgen medewerkers zin van?’, vraagt u zich wellicht af. Wel, vraag het hen zelf eens. Zingeving wellicht? Het blijkt dat mensen die ruimte krijgen voor eigen initiatief ook zelf de verantwoordelijkheid nemen. En dat werkt heel stimulerend. Ze doen hun eigen ding en regisseren zo hun eigen werk. Dat voelt even anders dan ‘een opdracht uitvoeren’! Het worden hierdoor initiatiefrijke mensen. Medewerkers die durf tonen en zich verantwoordelijk voelen. Medewerkers die in hun werk een uitdaging zien, worden hier gelukkig van. Biedt u hen die uitdaging? Pro-actief en met de juiste werkhouding. Perfect!

ORDE EN REGELMAAT

U kunt hen dit alles simpelweg aanreiken door op een inspirerende wijze leiding te geven. Probeer het eens uit. De boog kan niet altijd gespannen staan. Medewerkers moeten zich terug kunnen trekken wanneer het werk dit vraagt. Concentratie, rust en focus. De werkplek speelt hierbij een belangrijke rol. Maar ook de wijze waarop zaken zijn georganiseerd. Geen janboel van rommel, mappen en snoeren, maar een opgeruimde werkplek die gezellig oogt. Ik kom in bedrijven waar ze dit formidabel op orde hebben. Opgeruimde en schone werkplekken. Ik word er zelf ook rustig van. Hoe zouden de werknemers dit ervaren? Ook kom ik weleens in bedrijven waar werkplekken echt plekken zijn. Geen enkele inspiratie, een saai bureau met één of meerdere beeldschermen. Mag je van een medewerker die daar -in zo’n ongezellig omgeving– dagelijks zijn of haar brood moet verdienen verwachten dat deze dit op een blijmoedige wijze doet?

Ik had het met u over werkplezier en wat dit doet met de productiviteit. Eigenlijk zijn het heel voor de hand liggende zaken. Maar waarom gaat het dan op dit vlak zo vaak mis? Komt het misschien door een gebrek aan feedback en het ontbreken van passie? Verander dit dan snel, voordat u het gaat merken aan uw resultaat. Maak van feedback, feedforward!