Overig

INISI ICT start serie Kennissessies over Informatiebeveiliging

686

De huidige digitale economie biedt veel kansen, maar brengt ook risico’s en afhankelijkheden met zich mee. De bedreigingen komen immers van alle kanten en zijn veelzijdig en complex. Hoe waarborgt u de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van uw informatiehuishouding?

Continuous Security

Het up-to-date houden van de beveiliging is een continu proces. Alleen dan kunt u de beschikbaarheid en continuïteit van uw bedrijfskritische informatie garanderen. Voor veel bedrijven is dit echter een grote uitdaging. Want hoe zorgt u ervoor dat u altijd op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen en de maatregelen die u in de praktijk kunt nemen?

Kennis delen

Als specialist op het gebied van Informatiebeveiliging hecht INISI veel waarde aan het delen van kennis. Daarom organiseren wij op maandelijkse basis een Kennissessie waarbij wij ingaan op actuele vraagstukken en praktische oplossingen.

‘Voorkom datalekken: geef gebruikers snel en eenvoudig de juiste middelen en toegangsrechten’

De eerste Kennissessie vond plaats op dinsdag 21 juni. Tijdens dit event, dat plaatsvond op de Erasmus Universiteit in Rotterdam, gaven verschillende gastsprekers hun visie op het thema ‘onboarding/offboarding’.

Elke organisatie heeft in meer of mindere mate te maken met het proces rondom indienst/uitdiensttreding en functiewijzigingen. Kunnen nieuwe medewerkers bij indiensttreding meteen aan de slag? Of moet dit nog ad-hoc ingeregeld worden? En hoe goed is het uitdienstproces georganiseerd? Heeft u dit niet adequaat geregeld, dan vormt dat een direct security risico voor uw organisatie.

Onno Gabel, Hoofd Informatisering van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) in Amsterdam, nam de bezoekers mee in de wereld van het ziekenhuiswezen. Het  OLVG is een opleidingsziekenhuis en heeft enkele duizenden medewerkers en specialisten in dienst. Daarnaast starten er jaarlijks zo’n 800 mensen met hun opleiding en werkt er een groot aantal externen. Met als gevolg dat de IT afdeling te maken heeft met zo’n 1.000 indienst- en uitdiensttredingen per jaar en nog veel meer functiewijzigingen die ingeregeld moesten worden. Dit kostte de systeembeheerders enorm veel tijd en bracht tegelijkertijd de nodige risico’s mee. Reden voor het OLVG om dit proces zoveel mogelijk te automatiseren.

Van tactisch naar strategisch werkplekbeheer

Hoe dit geautomatiseerde proces dan in z’n werk gaat en wat de voordelen ervan zijn, werd toegelicht door Bob Janssen, CTO en Founder van RES. RES is marktleider in digitale werkplekautomatisering en stelt bedrijven in staat om hun IT efficiënter in te richten en daarmee kosten te verlagen. Door het indienst/uitdienstproces te automatiseren krijgt de helpdesk drastisch minder aanvragen voor het wijzigen van passwords. Maar belangrijker nog: bedrijven lopen daarmee aanzienlijk minder risico op het verlies van vertrouwelijke bedrijfsinformatie.