Overig

Samenwerking RET en Rotterdam Topsport maakt sport en stad beter

1018

Ook dit jaar trok de NN Rotterdam Marathon bijna een miljoen toeschouwers. Velen van hen gebruiken de metro om op meerdere plaatsen langs het parcours hun familielid, vriend(in) of collega aan te moedigen.

Deze keer leefde het evenement onder de grond nog meer dan anders – en dat al weken van tevoren. De RET had namelijk zeven metrostations omgetoverd tot atletiekbanen.

Zo vestigde de RET de aandacht op de Marathon én wist het openbaarvervoerbedrijf reizigers te verleiden vaker de trap te nemen. Heel slim ook: de atletiekbanen leidden reizigers direct naar het marathonparcours, wat hielp bij het sturen van de loopstromen op de stations tijdens de Marathon.

Als Supplier van Rotterdam Topsport steunt de RET sport op allerlei manieren. Voor de NN Rotterdam Marathon pakte het openbaarvervoerbedrijf deze keer extra uit. “De zeven stations die aan het parcours liggen hebben we helemaal aangekleed in atletiekstijl: met banen en finishlijnen op de vloer en foto’s van lopers aan de wand”, vertelt Maddy Bolhuis. Zij is manager Propositie Marketing en Marketing Communicatie. “Extra leuk is dat dat foto’s zijn van collega’s die aan de marathon meedoen. Op station Wilhelminaplein werden reizigers toegejuicht door een applausmachine als ze de trap namen en op Centraal Station organiseerden we op 6 april een ‘station workout’ met oefeningen voor reizigers. Daar was ook een ‘fanwall’ waarop mensen lopers via een twitterbericht konden aanmoedigen.”

Samenwerken op meerdere terreinen

De marathon-aankleding van de metrostations – uitgevoerd in samenwerking met outdoor communicatiespecialist RED – past in een reeks maatregelen van de RET om de stations aantrekkelijker te maken. Bolhuis: “De beleving is belangrijk. We willen het verblijf op de stations zo aangenaam mogelijk maken. Ook door achtergrondmuziek en aandacht voor de verlichting. Ook hebben we studenten van Codarts live laten optreden op stations.”

De RET en Rotterdam Topsport werken op meerdere terreinen samen. “Wij promoten voor hen evenementen via narrowcasting op onze stations. En we denken mee over de bereikbaarheid van evenementen. Zo hebben we vorig jaar voor het WK Beachvolleyball extra bussen ingezet op lijn 77, die naar het ss Rotterdam rijdt.”

“Andersom krijgen we de kans om onze zakelijke propositie voor mobiliteitsbeleid bij bedrijven onder de aandacht te brengen. De hospitality door Rotterdam Topsport stelt ons in de gelegenheid in contact te komen met interessante partijen uit het netwerk.”

OVMiles

Onderdeel van de samenwerking is dat Rotterdam Topsport ook partner is van OVMiles, het  loyaliteitsprogramma (‘de plus van de RET’) van de RET. “Met OVMiles willen we iets extra’s doen voor onze klanten. Ze kunnen gratis lid worden en sparen dan per gereisde kilometer Miles. Dat gaat automatisch als ze in- en uitchecken met hun OV-chipkaart bij de RET. We hebben het zo opgezet dat mensen na twee of drie maanden al iets kunnen kiezen. Wil je iets groters, dan spaar je langer door. Er is voor elk wat wils.”

Het loyaliteitsprogramma startte begin 2014. Inmiddels doen al 46.000 reizigers mee aan OVMiles. Zij sparen voor aantrekkelijke kortingen en leuke extra’s die binnen vier thema’s vallen: culinair, cultuur, actief en familie. “Maar wel met inhoud; we willen mensen verbinden – met bus, tram en metro én door de gezamenlijke acties met Rotterdamse attracties en bedrijven. Zo verbinden we de organisaties met de inwoners.”

Partners

Die partners uit de regio – het zijn er inmiddels 37 – verbinden zich voor langere tijd aan OVMiles. Naast Rotterdam Topsport zijn iconen als de Euromast, Diergaarde Blijdorp, Bram Ladage en Luxor lid van het partnerprogramma. “Reizigers kunnen bijvoorbeeld een backstage tour krijgen als ze kaartjes bestellen voor een voorstelling in het Luxor of ze krijgen bijvoorbeeld een extra drankje bij hun 3-gangendiner als ze met het openbaar vervoer komen.”

De acties van Rotterdam Topsport vinden doorgaans gretig aftrek, vertelt Bolhuis. “Zij stellen toegangskaarten beschikbaar voor allerlei evenementen. Vaak ook met iets extra’s. Voor het Sportfilmfestival ging het bijvoorbeeld om korting op kaarten.

Deelnemers kunnen er ook voor kiezen hun Miles te doneren voor een boom in het RET-reizigersbos bij Ridderkerk. Op die manier wil de RET meewerken aan schone lucht en een nieuw natuurgebied dicht bij de stad. Het blijkt een populaire actie van OVMiles; er zijn al meer dan duizend bomen geadopteerd.

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport

Facebook.com/RotterdamTopsport