Overig

Arbeidsmarkt wordt anders …en dus ook ons onderwijs!

642

In de afgelopen periode heb ik de MBA-module “Innovatie en Duurzaamheid” gevolgd. In één van de laatste bijeenkomsten ultimo 2015 werd door een spreekster aangegeven dat een behaald diploma nog ongeveer een geldigheidsduur heeft van 12 maanden!

Het was in de vorige eeuw zo overzichtelijk; je behaalde je diploma, je volgde af en toe een cursus en life-time employment bij één werkgever was een feit! Vergelijk dat eens met heden ten dage waar afgerond grofweg één miljoen ZZP-ers van opdracht naar opdracht gaan.

Het belangrijkste woord voor deze tijd inzake arbeidsmarkt en onderwijs is misschien wel het populaire Engelse woord “agility” oftewel “behendigheid”. De informatierevolutie zorgt ervoor dat alles is op te zoeken en niet alleen mensen met elkaar communiceren maar ook machines (“Internet of Things”).

Willem Vermeend was recentelijk spreker bij de Ondernemerskring IKG Gorinchem. Hij voorspelde dat van de MBK ondernemers in de zaal meer dan de helft over 5 jaar niet meer zal bestaan. De ICT-revolutie zal zorgen voor versnelde opkomst van nieuwe bedrijven en versnelde neergang van bestaande bedrijven.

Er is maar één oplossing en dat is niet stoppen na een behaald diploma maar constant bereid zijn tot scholing. De arbeidsmarkt vraagt hierom en het onderwijs zal moeten volgen.

Geen enkele branche ontkomt aan de ICT-revolutie. Kennis van software is onontbeerlijk. Waar vroeger alleen lezen en schrijven basisvaardigheden waren, is ICT-behendigheid daar nu bij gekomen. Voor mijn vakantie via Schiphol is het tegenwoordig gebruikelijk online te parkeren, online te boarden nadat je uiteraard online je vakantie hebt geboekt.

Aan de hand hiervan kom ik tot de volgende conclusies:

  • Ongeveer 20% van de tijd dient een werknemer maar ook een werkgever bewust bezig te zijn met onderwijs en vernieuwing.
  • Binnen het managementteam moet bewust tijd en geld vrij gemaakt worden voor onderwijs. De HR-manager moet dus niet alleen verantwoordelijk zijn voor de dossiervorming maar met name gesprekspartner zijn voor mogelijkheden tot scholing.
  • Hierarchische structuren dienen (deels) vervangen te worden door flexibele schillen en operationele projectteams. Dit is een grote stimulans om de onderlinge kennis te ontsluiten en elkaar te stimuleren tot flexibel denken.

Het IMF en het CPB voorspellen een economische groei van ongeveer 2% voor Nederland de komende paar jaar. Met bovenstaande conclusies moet dat ook voor u mogelijk zijn. Economische groei is uiteraard nog geen levensgeluk maar met interesse voor onderwijs en  de huidige spectaculaire ontwikkelingen zal wellicht ook uw levensgeluk toenemen.

Veel wijsheid toegewenst!