Overig

Wegenstructuurvisie als blauwdruk voor toekomstige ontwikkelingen

873

Moerdijk staat bekend als congestievrije haven. Grote problemen met de verkeersveiligheid, verkeersafwikkeling en bereikbaarheid kent het haven- en industrieterrein niet. “Maar je wilt niet dat de huidige situatie verslechtert. Je moet je dus voorbereiden op de toekomst. Daarom is de Wegenstructuurvisie 2030 vastgesteld”, zegt Henk Schakenraad, programmamanager Infrastructuur & Beheer van het Havenschap Moerdijk. Ondertussen loopt voor zijn raam het verkeer op de Zuidelijk Randweg richting Orionweg vast vanwege een passerende goederentrein.

De aanleiding om de wegenstructuur en verkeerssituatie onder de loep te nemen, ligt in de Havenstrategie 2030 die recent werd vastgesteld. “Onze stip op de horizon,” zegt de programmamanager Infrastructuur & Beheer. Met de ontwikkelingen van Logistiek Park Moerdijk en Industrial Park Moerdijk ligt toename van het aantal verkeersbewegingen voor de hand.

Beter in balans brengen

Om een visiedocument te kunnen ontwikkelen is vorig jaar eerst de huidige situatie in kaart gebracht met een verkeersveiligheidsonderzoek. De uitkomst daarvan is dat Moerdijk het ‘niet zo gek doet’, maar dat er een aantal zaken zijn die beter kunnen. Schakenraad: “Wat bijvoorbeeld beter kan, is het zodanig inrichten van wegen dat ze uitnodigen tot een bepaalde snelheid. Het verschil tussen een zijweg en een inrit is niet altijd even duidelijk. En de bebording kan hier en daar beter. Je kunt zeggen dat we functie, vorm en gebruik beter in balans moeten brengen.”

Onderhoud Middenweg

Het is niet zo dat met het vaststellen van de Wegenstructuurvisie 2030 een grootscheepse actie van start gaat om wegen te upgraden of nieuwe aan te leggen. “Nee, het gaat erom dat we een visie hebben en dat we daarmee vanaf nu bij elke ontwikkeling rekening houden.” De programmamanager noemt als voorbeeld de Middenweg die binnenkort aan onderhoud toe is. “We gaan in overleg met de bedrijven en kijken samen onder meer naar de inritten, voorrangssituaties en dynamische verkeersbegeleiding (bijv. door actuele routeinformatie te tonen op matrixborden, navigatiesysteem of smartphone, -red.).”

Risicobenadering

De planmatige aanpak geldt ook voor de openbare verlichting. Er vond al een test plaats met bedienbare en dimbare LED-verlichting. “We kijken nu hoe we LED kunnen invoeren volgens de bestaande vervangingsplanning. Dat doen we vanuit een risicobenadering. Dus eerst de drukke kruispunten en later de rustige wegvakken.” Veiligheid bij spoorwegovergangen is ook een punt van aandacht in de wegenstructuurvisie. “Nu is het veilig, maar hoe kunnen we het beter en veiliger maken met het oog op de toekomst?” Hij wijst naar buiten waar het verkeer nog steeds stil staat. “Misschien moeten er wel spoorbomen komen.”

Blauwdruk

Het veilig parkeren van vrachtwagens staat ook op de agenda. Binnenkort houdt het havenschap een parkeertafel, een overlegsessie met belanghebbenden om ideeën en wensen uit te wisselen. Andere speerpunten zijn de bewegwijzering en duurzamere manieren voor woon-werkverkeer. Of, zoals Schakenraad het formuleert: “Hoe krijg je mensen in een ander vervoermiddel?” Het tegengaan van sluipverkeer in de dorpskernen is iets waarover het havenschap overlegt met de gemeente Moerdijk. “Dit zijn allemaal dingen waarmee we rekening moeten houden. In de visie staat hoe we dat gaan doen, het is de blauwdruk voor toekomstige ontwikkelingen, onze guideline voor de komende vijftien jaar. En iedere vier jaar is er een ijkmoment. Het zegt wat we morgen gaan doen, maar dat is niet hetzelfde als ‘morgen is het klaar’. De visie helpt om niet als een kip zonder kop rond te rennen.”

Twee werklijnen

De Wegenstructuurvisie 2030 valt uiteen in twee zogenoemde werklijnen. Werklijn twee heeft betrekking op de wegen waarvoor het havenschap verantwoordelijk is: die op het eigen terrein. “En dan hebben we het over zaken zoals ik ze net heb uitgelegd en die betrekking hebben op veiligheid en doorstroming.” De eerste lijn gaat over de wegen waarover het havenschap geen zeggenschap heeft. Dat zijn de rijkswegen A16 en A17, de provinciale wegen en de lokale wegen. “Hiervoor werken we samen met Rijkswaterstaat, de provincie en de gemeentes.”

Moerdijkbrug

De Moerdijkbrug is een van de onderwerpen die in de Wegenstructuurvisie aan de orde komt. “Uit ons onderzoek blijkt dat als we niets doen, de verkeersstroom met 29 procent toeneemt. Dan sta je dus het grootste deel van de dag stil op de A16.” Schakenraad beaamt dat de brug niet onder het beheer van het havenschap valt. “Nee, dit is een duidelijk voorbeeld van werklijn één. Wij doen ons uiterste best om de problematiek onder de aandacht te brengen bij provincie, Rijkswaterstaat en ministerie. Groot onderhoud of vervanging van de brug is iets dat hiermee samenhangt. De Wegenstructuur-visie levert zijn bijdrage aan de discussie.” Andere onderwerpen die Schakenraad ‘extern’ bespreekt zijn eventuele aanpassingen aan toerit 26 (een toekomstig knelpunt) en de mogelijkheden van een extra rijbaan op de A17. Maar ook de aanleg van af- en toeritten en een verbinding naar het bestaande industrieterrein voor het toekomstige Logistiek park Moerdijk.

Geld

Geld is altijd een onderwerp bij aanpassingen aan wegen, of bij de aanleg van nieuwe. Het havenschap doet al lange tijd aan fondsvorming, legt Schakenraad uit. “Er is geld om de huidige situatie in stand te houden. Bij een herontwikkeling, zoals binnenkort bij de Middenweg, nemen we de nieuwe plannen mee en dat hoeft dan niet veel extra te kosten. Eens per vier jaar kijken we zo twintig jaar vooruit. Het aanbrengen van LED-verlichting of spoorwegbeveiliging kost wel ‘nieuw’ geld. Dat zijn diepte-investeringen die we eerst goed moeten onderbouwen bij het bestuur.” Hij kijkt nog eens naar de kruising Zuidelijke Randweg en Orionweg. “Een mogelijke oplossing voor het probleem daar is misschien dynamische bewegwijzering, zodat bestuurders een andere route kiezen. En misschien wat fysieke aanpassingen, bijvoorbeeld met een extra vangrail voor gescheiden verkeersstromen.”

Tot slot benadrukt de programmamanager: “We hebben nu geen probleem. Dat is mooi, en tegelijkertijd maakt dat het moeilijk om nu al in actie te komen. Het doel van de Wegenstructuurvisie is om toekomstige problemen te voorkomen. Je moet het dak repareren als de zon schijnt.” Buiten zijn de wegen weer vrij en vindt het verkeer rustig zijn weg.