Overig

Rabobank populair bij starters

849

Steeds meer startende ondernemers kiezen de laatste jaren voor de Rabobank. Een zogenaamde startersdesk en gratis masterclasses hebben ervoor gezorgd dat het aantal starters bij Rabobank Rotterdam het laatste jaar is gestegen met maar liefst 40%.

“Starters hebben een rekening nodig, maar ook een stukje advies. Daarom bieden wij met de startersdesk die gelegenheid door een gesprek met een van onze adviseurs. De starter houdt een jaar lang dezelfde adviseur. Daarnaast bieden we onder de noemer StartOp een reeks gratis masterclasses aan, ik denk dat dat de voornaamste reden is dat we zo geliefd zijn bij de starters tegenwoordig. We werken hierin samen met de partijen Your Navigator, Rokade Advies, The Buziness Boozt, Roos & van de Werk en de gemeentes Schiedam, Capelle aan den IJssel en Rotterdam. Zij inspireren de starters in een avond over een succesvolle start en geven tips, bijvoorbeeld over hoe je jezelf moet pitchen. Iedereen is welkom op deze avonden; je hoeft geen klant bij ons te zijn. Er komen meestal zo’n 60 tot 70 mensen op een masterclass af. Deze zijn heel verschillend; de ene oriënteert zich alleen op de startersmarkt en de andere is al heel ver en komt echt met specifieke vragen,” vertelt Marcel Splinter, manager MKB. Vanaf januari 2014 is hij in deze functie verantwoordelijk voor de startersmarkt. Toen hij binnen kwam bij Rabobank Rotterdam, waren starters nog geen topprioriteit. “Ik merkte dat deze doelgroep vaak tussendoor kwam. Ons motto is ‘Samen de stad sterker maken’ en hebben kennis van de lokale markt. Rotterdam heeft enorm veel starters dus wilden wij ons daar ook op focussen. Daarom heb ik toen de startersdesk gelanceerd; 5 adviseurs die starters zo snel mogelijk kunnen bedienen van a tot z. Meestal kunnen ondernemers hier binnen 48 uur terecht,” vertelt hij trots. De adviseurs gaan dan een gesprek aan met de klant, waar zo nodig advies gegeven wordt. Het blijft dan wel bij de bancaire zaken. “In de basis zijn we een bank. Om onderscheidend te zijn moeten we meer doen dus wij denken met de klant mee. Maar we passen op dat we klanten bijvoorbeeld niet adviseren waar ze zich moeten vestigen, dat is aan de ondernemers.”

In de toekomst wil Rabobank Rotterdam zich extra gaan focussen op jonge ondernemers. “Er zit veel potentieel bij jongeren. Door ondernemerszin bij hen te stimuleren ga je ook jeugdwerkloosheid tegen. Zo zijn we hoofdsponsor  van ZomerOndernemer. Bij dat project krijgen jongeren van 15 tot 22 jaar in de zomervakantie workshops en een startkapitaal zodat ze een bedrijf kunnen starten. Dat vond ik heel tof. Uit dat project hebben we ook een jongere leren kennen die aangaf een netwerk op te willen zetten voor jonge ondernemers. Dat project gaan we nu ondersteunen.”