Overig

Plastic Fantastic!

898

Hebben wij straks allemaal dezelfde lokken, dezelfde blauwe ogen en wellicht ook allemaal dezelfde rij witte tanden? In de cosmetische wereld gaan we steeds een stap verder.

Nog even en we zijn een kloon van onze buurman of buurvrouw. Lijkt mij overigens vreselijk saai. Geef mij maar een spleet tussen de tanden of een loensend oog. Bij sommigen is dat overigens heel sexy.

In de financiële wereld lijkt het ook aardig die kant uit te gaan. Zo las ik in het Financieel Dagblad onlangs, dat financieel advies stukken goedkoper kan als dit online gegeven wordt. De klant vult zijn gegevens in en vervolgens komt daar een kant en klaar advies uitrollen zonder dat er nog een adviseur van vlees en bloed aan te pas komt.

Allemaal dezelfde woning, dezelfde hypotheek en dezelfde risico’s afgedekt.

In de beleggingswereld is dit al een tijdje gaande. Het liefst laten ze de klant een vragenlijstje invullen om de klant zo snel mogelijk in een hokje te kunnen plaatsen. Zodat men zich niet verder hoeft af te vragen wat de klant bezielt. Standaard is de norm, waarbij snel en eenvoudig aan de zorgplicht moet worden voldaan.

Maar waarom wil men zich niet meer verdiepen in de klant? Maakt dat ons vak juist niet boeiend, te achterhalen wat een klant precies drijft? Oprechte interesse in de klant. Ieder mens is tenslotte uniek, met zijn of haar specifieke eigenaardigheden, maar ook met ieder zijn eigen passies, wensen en doelstellingen.

Geloof me, ik ben niet tegen online-advies. Maar waar ik mij aan stoor is dat dit soort sites niet zozeer worden ontwikkeld om de klant daadwerkelijk te helpen. Ze zijn louter bedoeld om zonder al te veel inspanning een advies met het predicaat ‘voldaan aan de zorgplicht’ bij de consument in de maag te splitsen.

Adviseren is een vak, wordt het niet eens tijd dat we dat duidelijk maken aan de consument?

Voor vragen, reacties of advies naar aanleiding van dit onderwerp kunt u een e-mail sturen aan

info@finetuning.nl ter attentie van Iris Brik.