Toen hij in juni 2008 overstapte van de Kamer van Koophandel naar Rotterdam Topsport was Fred van Duijvenbode nog te nieuw binnen de organisatie om twee maanden later al afgevaardigd te worden naar de Olympische Spelen van Beijing. Vooral daarom kijkt de projectmanager sponsoring nu uit naar het evenement in Londen, waar hij samen met bedrijven uit de sponsorgroep van Rotterdam Topsport zijn Olympische doop beleeft. “We gaan met twintig mensen twee dagen lang naar het grootste sportspektakel ter wereld. Heen vliegen we via Rotterdam The Hague Airport naar Londen en terug varen we met een van de nieuwe schepen van Stena Line van Harwich naar Hoek van Holland. Dan zijn we er in augustus niet alleen bij, maar laten we ook het beste van twee van onze sponsoren zien.”
Rotterdam Topsport legde de basis voor de Olympische reis naar Londen met haar partner, reis- en evenementen organisatie ATP. “Zij maken al langer deel uit van de sponsorgroep van Rotterdam Topsport en zijn de official reseller voor toegangkaarten voor zowel de Olympische Winter- als Zomerspelen en supplier van NOC*NSF. ATP heeft vier jaar geleden ook de reis voor een Rotterdamse delegatie, met onder meer de toenmalige burgemeester Opstelten, naar Beijing perfect geregeld. Ook nu gaat er weer een delegatie vanuit de stad via ATP naar Londen. Ditmaal met onder meer burgemeester Aboutaleb in de gelederen. Maar nieuw is dat wij als Rotterdam Topsport voor het eerst zelf met sponsoren afreizen. Bij het uitwerken van zo’n plan is het prettig om met Ernst Kalbfleisch van ATP zaken te kunnen doen. Hij werkt weliswaar in een Amsterdamse omgeving (het hoofdkantoor van ATP ligt in Schiphol-Rijk), maar eigenaar van een seizoenkaart van Feyenoord. Hij snapt Rotterdammers en heeft op ons verzoek ook net zo lang gezocht totdat we de partners gezamenlijk een ideaal arrangement konden aanbieden. Twee dagen Londen met een kwartfinale basketball, bezoek aan het Holland Heineken House, overnachting om vervolgens na veel atletiek weer terug te keren naar huis. We worden twee dagen compleet ondergedompeld in de sporthoofdstad van de wereld,” aldus Van Duijvenbode.
De Rotterdam Topsport-groep vliegt in augustus vanaf Rotterdam The Hague Airport, dat zich volgens marketeer Anne Marthe den Hartog opmaakt voor een drukke en bruisende sportzomer. “Wij rekenen zeker op minstens duizend extra passagiers die via charters van ATP Event Experts naar Londen gebracht zullen worden. Verder kunnen we niet goed zien wie er voor de Spelen naar de Britse hoofdstad vliegen en wie niet. Naast het chartervervoer biedt Cityjet vanaf Rotterdam The Hague Airport op weekdagen 8 keer per dag een lijndienstverbinding aan naar Londen City Airport. In het weekend vliegt de maatschappij één keer per dag.
Voor charters bepaalt ATP Event Experts of ze vanuit Rotterdam of Schiphol vertrekken. We weten wel dat veel gerenommeerde bedrijven, zoals Samsung Electronics, net als Rotterdam Topsport voor Rotterdam The Hague Airport hebben gekozen om met relaties naar de Spelen te reizen.
Wij zijn er trots op dat wij als luchthaven voor veel bezoekers van de Olympische Spelen een snelle en gemakkelijke verbinding met Londen kunnen faciliteren. Voor dit bijzondere evenement doen wij ook graag iets extra’s voor de passagiers. Zo hebben we bedrijven de mogelijkheid geboden om aparte ruimtes voor hun relaties af te huren. Dit maakt de reis naar Londen vanaf Rotterdam The Hague Airport nog aangenamer!”
Stena Line-directeur Pim de Lange (65) wikt en weegt nog of hij in de agenda tijd vrij kan maken voor het evenement in Engeland. “Het is voor ons bedrijf een drukke periode en alhoewel veel mensen de focus op de sportzomer hebben, zijn wij in Hoek van Holland vooral met hele andere zaken bezig. Het economisch tij maakt het er ook voor ons niet bepaald eenvoudiger op. Natuurlijk is het prettig dat we naar verwachting 5000 duizend extra passagiers gaan vervoeren, maar na die piek in juli en augustus hebben we nog steeds te maken met onvoldoende vrachtvervoer op Engeland, terwijl de prijzen van brandstoffen onverminderd blijven stijgen. Maar goed, dat is ons probleem. Dat neemt niet weg dat we de Olympische Spelen een enorme kans vormen om aan mensen te laten zien dat reizen met Stena Line naar Londen heel comfortabel is. De nieuwe Stena Hollandica en Stena Brittanica lijken in niets op de oude ferryschepen die bij veel mensen nog in hun gedachten zitten. Varen is de meest ontspannen manier van reizen. Alle luxe is aan boord aanwezig en na het overnachten en ontbijten stappen passagiers in Harwich op de trein naar hartje Londen.”
Een aantal leden van het managementteam van Stena Line zal tijdens de Olympische Spelen met relaties in Londen aanwezig zijn, want ook De Lange realiseert zich dat het grootste sportevenement ter wereld voorlopig nooit meer zo dicht bij ons land zal worden georganiseerd. “We gaan de schepen daarom speciaal aankleden en bijvoorbeeld de Nederlandse Olympische kleding van Asics in de shops aan boord verkopen. De vertrektijden in Hoek van Holland en Harwich zijn aangepast, zodat men vroeg in Londen arriveert en daar desnoods na een dag weer laat kan vertrekken. Economisch mindere tijden of niet, we gaan er als ferrymaatschappij alles aan doen om het voor de Olympische passagiers tot een feest te maken.” .
Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via: @RdamTopsport
Facebook.com/RotterdamTopsport