Overig

Internationale deskundigen buigen zich over Rotterdam als toeristische bestemming

1008
Rotterdam Partners logo

Speciale toerisme-editie van de International Advisory Board in mei

Zeven internationale experts en deskundigen op het gebied van reizen, toerisme en stedelijke ontwikkeling komen van 13 t/m 15 mei naar Rotterdam om de stad te adviseren over de toekomst van toerisme. De deskundigen maken deel uit van een speciale toerisme-editie van de International Advisory Board Rotterdam (IABx), georganiseerd door Rotterdam Partners. Hun advies dient als belangrijke input voor de nieuwe toeristische visie van wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur en Toerisme).

Travel & Tourism is wereldwijd een van de snelst groeiende economische sectoren. Rotterdam heeft nog volop ruimte om te profiteren van het aantrekkende toerisme. De stad heeft bovendien de kans om slimme keuzes te maken over de waarde van toerisme voor Rotterdam in de toekomst. Dit was voor Rotterdam Partners aanleiding om een IAB over toerisme te organiseren. De leden van de IABx buigen zich vanuit hun verschillende disciplines en blikvelden over het vraagstuk op welke manier toerisme in Rotterdam het beste op een duurzame manier kan bijdragen aan de lokale economische ontwikkeling. En hoe toerisme kan bijdragen aan andere belangrijke aspecten zoals levendigheid, leefbaarheid en het DNA van de stad.

De IABx toerisme bestaat uit de volgende leden:

  • Larry Beasley (tevens voorzitter van deze IAB-editie): Voormalig directeur stedelijke ontwikkeling van Vancouver, Canada. Beasley was eerder lid van de IAB in 2011, 2013 en 2015.
  • Anna Pollock: Founder van ‘Conscious Travel’. Adviseert toerismeorganisaties over de hele wereld. Was eerder te zien in de Tegenlicht-documentaire ‘Reizen is het nieuwe roken’.
  • Martin Boisen: Deense sociaal geograaf, vooral bekend vanwege zijn werk op het gebied van placemaking en city branding.
  • Peter Jordan: ‘Head of insights’ van Toposophy, gespecialiseerd in het vertalen van wereldwijde travel trends naar lokale betekenis.
  • Miek de Roeck: Directeur van Visit Antwerp en voorzitter van de ‘City Marketing Knowledge Group’ van European Cities Marketing (ECM).
  • Claudio Milano: Antropoloog en docent aan de Ostelea School of Tourism in Barcelona. Heeft een groot aantal publicaties op zijn naam staan over ‘overtoerisme’ en hoe daarmee om te gaan.
  • Jeremy Smith: Consultant en schrijver op het gebied van toerisme en duurzaamheid. Tijdens het driedaagse werkbezoek spreken zij met het stadsbestuur en diverse betrokkenen uit de stad op het gebied van toerisme en stedelijke ontwikkeling. Daarnaast bezoeken zij een groot aantal toeristische locaties en gebieden die uniek zijn voor Rotterdam. Tijdens een publieksbijeenkomst op woensdagmiddag 15 mei presenteren zij vervolgens hun bevindingen en overhandigen zij hun aanbevelingen aan wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur en Toerisme). Voorafgaand aan deze internationale bijeenkomst, heeft Rotterdam Partners een aantal sessies gehouden met diverse betrokkenen uit de stad, zoals ondernemers (van groot tot klein) in de toeristische sector, touroperators, vervoerders en nationale experts. Allemaal geven zij aan dat Rotterdam nog veel potentie heeft om te groeien, maar dat keuzes en beleid nodig zijn om deze groei zo te laten verlopen dat de typisch Rotterdamse identiteit en leefbaarheid van de stad blijven behouden. De uitkomsten van deze sessies worden gebundeld in een adviesdocument dat dient als vertrekpunt voor de IABx-leden.