Transport & Logistiek

APM Teminals wil meer treinen naar Venlo

1035
Rail at euromax apmt Maasvlakte hr
Nederland, Rotterdam, 2014. Bij de Euromax en de ECT containerterminal worden containers per spoor aan en afgevoerd. Overslag op treinwagons. Rail. Betuwespoorlijn Foto; Freek van Arkel / Hollandse Hoogte

APM Terminals is van plan om de frequentie van de railgoederendienst tussen Rotterdam en Venlo, een belangrijk logistiek knooppunt aan de Nederlands-Duitse grens, te verhogen van 5 naar 14 ritten per week.

Roy de Haan, hoofd commercieel management van Maasvlakte II: ‘De terminal is uitgerust met een volautomatische 500 meter lange ligplaats voor binnenvaartschepen, die een betrouwbare en efficiënte verbinding tussen Rotterdam en Venlo biedt. Venlo wordt beschouwd als een ideale binnenlandse locatie voor het bedienen van de distributiecentra van grote retailers.’

‘Met transporttijden tussen de zes en zeven dagen per binnenvaartschip is de nieuwe nachttreindienst zeer aantrekkelijk voor klanten in sectoren als fast fashion, waar snelheid naar de markt een essentieel concurrentievoordeel is’, aldus de Haan.

De railservice startte eind 2018 als pilot met drie spoordiensten per week. Vanaf afgelopen juli is deze uitgebreid naar 8 met de ambitie de spoorlijn verder te laten groeien tot 14 ritten per week.

‘APM Terminals heeft als spoorwegexploitant ook directe invloed op de nabije terminals (Maasvlakte II en Cabooter Berick), waardoor APM Terminals in staat is om spoedcontainers met voorrang te laden en lossen. De directe point-to-point service biedt ook meer betrouwbaarheid, omdat er geen terminalstops zijn die mogelijke vertragingen kunnen veroorzaken’ , legt de Haan uit.

‘Elk spoorvertrek heeft een capaciteit van 96 TEU, die ongeveer 48 vrachtwagens op de weg vervangt. De spoorlijn rijdt op elektriciteit uit hernieuwbare bronnen, wat een duidelijk milieuvoordeel voor de klant oplevert’, voegt hij eraan toe.