Woensdagmorgen 4 december wordt tussen 10.00 en 15.00 uur het laatste boogdeel ingehesen van de stalen brug van het toekomstige Theemswegtracé bij de Thomassentunnel. Dan zijn de twee boogbruggen op de voorbouwlocatie gereed om komend voorjaar over de weg heen op zijn plek te worden gereden. Dat gebeurt in maart met de brug bij de Rozenburgsesluis en twee maanden later met de brug bij de Thomassentunnel. De tussentijd gebruikt de bouwcombinatie onder andere voor verdere afbouw- en laswerkzaamheden, het storten van de pijlers en het uitharden van de oplegbalk.
Het gaat om een boogbrug met een overspanning van 156,1 m en een totale lengte, met aanbruggen, van 269,1 m. Deze brug komt vanaf volgend jaar nogal prominent in zicht te liggen, want na het voorjaar rijdt het verkeer op de A15 er onderdoor. De andere boogbrug, bij de Rozenburgsesluis, heeft een totale lengte van 176,8 m. De bouw van het Theemswegtracé verloopt nog geheel volgens schema. Naar verwachting rijdt eind 2021 de eerste trein erover.
Theemswegtracé
In het Rotterdams havengebied wordt de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute, verlegd. Het nieuwe stuk spoor van ruim 4 kilometer, het Theemswegtracé, wordt eind 2021 opgeleverd en vormt een oplossing voor het capaciteitsknelpunt bij de Calandbrug bij Rozenburg.