“Ja, het heeft inderdaad wel iets unieks”, reageert Algemeen Directeur en mede aandeelhouder Gerard de Groot. “Wij gaan onze klanten acht keer per week in beide richtingen vertrekken aanbieden vanuit Moerdijk naar Immingham. Er is geen enkele andere shortsea-operator die dit aanbiedt. Wij hebben ons altijd geconcentreerd op het verhogen van de frequentie in plaats van alleen maar naar extra (grotere) capaciteit te kijken. Frequentie en betrouwbaarheid zijn de essentiële elementen in de shortseamarkt. Het is mooi dat wij ons daarin onderscheiden en dat onze klanten daar ook op inspelen door steeds meer met ons te verschepen.”
Enthousiast vervolgt hij: “Wat wij in twee jaar hebben gepresteerd is best opmerkelijk. Het vijfde containerschip, een Sietas 151 type van 508 TEU, zal aan de vloot worden toegevoegd en zal worden gemanaged door Holwerda Shipping, de in Nederland gevestigde scheepvaartonderneming. Het schip de MS ‘A2B Future’ is het tweede schip dat wij in eigendom hebben. Eerder dit jaar hebben wij de MS ‘Expansa’ overgenomen, die op dat moment al bij ons in charter was.”
“Het besluit om de capaciteit te verhogen is een logisch gevolg van de treinverbinding tussen Milaan en Moerdijk die in september van start is gegaan,” vult André Mast, Commercieel Directeur A2B-online Container aan. “Daarnaast start een aantal andere projecten in oktober waarvan we een behoorlijke volume toename van verwachten.”
De intermodale link die door IFB (Inter Ferry Boats) de Belgische spooroperator, onderhouden wordt, heeft drie vertrekken en aankomsten per week. “Natuurlijk zijn we allemaal blij dat in samenwerking met een aantal van onze grootste klanten en IFB deze treinverbinding tot stand is gekomen.”
Luc Smits, de Algemeen Directeur van CCT Moerdijk, vult aan: “Wij hebben geïnvesteerd in kranen alsmede in additionele reach stackers om de snelle afhandeling te kunnen blijven waarborgen aan zowel de railzijde als ook aan de maritieme kant. Ook wij zijn net zo trots als A2B-online Container op wat wij tot dusver hebben bereikt. Het is mooi om te zien dat dit ook door hun klanten wordt bevestigd.”
Gerard de Groot vervolgt: “Dat klopt. Een aantal van onze klanten heeft inmiddels Moerdijk verkozen tot een van hun belangrijkste hubs of depotfuncties inclusief container reparaties.”
“Naast de verhoging van de frequentie op Immingham zullen wij ook de capaciteit op London Thamesport uitbreiden met zo’n 25%. Dit is natuurlijk zeer aanzienlijk en klanten hebben inmiddels ook deze haven ontdekt. London Thamesport (Hutchison) is goed georganiseerd en heeft een zeer snelle doorlooptijd op de terminal. Dit verbetert de productiviteit en efficiency waar wij allemaal naar op zoek zijn,” zegt De Groot ten slotte.
Manon Baartmans, commercieel manager bij het Havenschap Moerdijk, is eveneens blij met de uitbreiding: “We zijn overtuigd van de kansen die Moerdijk biedt als shortsea-haven met de uitstekende verbindingen vanuit en naar het achterland. A2B is de partner die dit waarmaakt en daarom ondersteunen we hen bij deze ontwikkeling. De uitbreiding van de shortsealines en het spoorvervoer draagt bij aan de groei die we willen realiseren in Moerdijk, zoals beschreven in onze Havenstrategie Moerdijk 2030.”