Even leek het erop dat hij het wat rustiger aan ging doen, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Sinds kort is Gerard de Groot – gepokt en gemazeld in shortsea shipping – managing director bij A2B-online Container Division. Dit kersverse bedrijf is gevestigd op Moerdijk.
Op zijn lauweren rusten komt niet voor in het woordenboek van De Groot. Zijn leven lang al is hij actief in transport en logistiek, meestal over water. Een aantal jaren geleden verkocht hij zijn bedrijf, maar toen begin dit jaar CCT-directeur Luc Smits hem vroeg de haalbaarheid van een short sea dienst vanuit Moerdijk te onderzoeken, hoefde hij niet lang na te denken. “Smits dacht dat dit wel een mooie klus voor mij zou zijn en daarin had hij volkomen gelijk. Ik ben aan de gang gegaan en heb in gesprekken de levensvatbaarheid getoetst. Daarna heb ik een businessplan geschreven waarover hij direct enthousiast was. Het was toen zaak om investeerders te zoeken om de plannen in Moerdijk te realiseren.” Zo kwam De Groot onder meer in gesprek met Dinant de Jong, directeur van A2B-online, een in Waddinxveen gevestigde traileroperator. Ook De Jong en zijn investeerder zagen perspectieven om hun bedrijfsactiviteiten uit te breiden met een containerdienst over water. De basis van de nieuwe entiteit A2B-online Container Division was geboren.
Vanuit het niets
Het businessplan kwam daarmee tot uitvoering. In korte tijd moest het nieuwe bedrijf vanuit het niets uit de grond gestampt worden. “A2B-online heeft alleen trailers, we moesten dus snel een containerschip charteren. Dat werd de MV ‘Veritas H’, een 340 teu containerschip dat zeer geëigend is voor het traject waar wij op varen. Het schip kan zo’n 110 containers van 45 ft laden. Het was ook zaak dat we klanten binnenhaalden. Onze markt bestaat uit twee segmenten: vervoer van kade tot kade, dat betekent dat wij voor andere vervoerders hun containers verschepen en vervoer van huis tot huis. Daarbij regelen en organiseren wij het ophalen van de goederen en leveren deze af op de plek waar het moet zijn. Dat alles doen we met eigen materiaal.”
Efficiency
De terminal van CCT op Moerdijk heeft een capaciteit van 800.000 teu op jaarbasis. A2B-online Container Division kan daarmee jaren vooruit. Moerdijk is bovendien een aantrekkelijke locatie vanwege het achterland en de goede infrastructuur voor zowel vervoer via de binnenvaart, over het spoor als over de weg. Tevens ligt Moerdijk economisch gezien gunstig: de afstand tot de eerstvolgende short sea terminal in Rotterdam is meer dan 30 kilometer en dat levert een aanzienlijke besparing op. De wegen rondom Rotterdam en met name de A15 zijn overvol. Transporteurs kunnen door gebruik te maken van de nieuwe dienst in Moerdijk hun materieel veel effectiever inzetten en besparen daardoor geld en tijd (files). De Groot: “Bovendien is er een doorlooptijd van de containers op de terminal welke varieert tussen minimum 7 en maximaal 22 minuten waardoor de efficiency nog verder wordt verhoogd. Dat vind je niet snel in de Rotterdamse regio.”
Snelle doorlooptijden
De Groot voelt zich in zijn element, hij vindt het leuk om weer actief te zijn. De kern van zijn nieuwe personeelsbestand bestaat uit operationeel directeur Michael van Keulen en verkoopdirecteur André Mast. Collega’s die De Groot al lang kent en het spreekt voor zich dat het vertrouwen in elkaar bijzonder groot is. Daarnaast is er nog een aantal mensen aangetrokken, zodat zijn team nu compleet is. “Veel bedrijven hebben last van de crisis, maar wij verkeren in de gelukkige omstandigheid dat we aan iets moois kunnen bouwen. Het gaat boven verwachting, de volumes liggen boven schema. Zonder arrogant te zijn, kan ik nu al zeggen dat we met iets moois bezig zijn. Wij moeten zelfs oppassen dat we niet te snel gaan. Ons uitgangspunt is dat we niet na twee jaar heen en weer varen tegen elkaar zeggen dat we het leuk gedaan hebben. Onze ambities reiken verder. Zoals ik er nu naar kijk, kunnen wij waarschijnlijk binnen afzienbare tijd al de nodige uitbreidingsmaatregelen nemen. Dat kan de inzet van een nieuw schip zijn of de vaarfrequentie opvoeren.” Het concept van A2B-Online Container Division is eenvoudig; drie maal per week vaart de MV ‘Veritas H’ vanuit Moerdijk naar het Engelse Immingham. Het schip vertrekt op maandag-, woensdag- en vrijdagavond en de verschepingen vanuit Immingham vindt een dag later plaats. “Hiermee voldoen wij aan de wens van onze klanten; frequente afvaarten met snelle en betrouwbare doorlooptijden.” De aanvoer van de te verschepen goederen vindt niet alleen over de weg en het water plaats. Daar is sinds enige tijd het spoor bijgekomen. “De aanvoer per spoor is zeer interessant voor ons, wij krijgen op die manier inmiddels ladingen binnen uit Oost-Europa. Het biedt ons veel voordelen dat je ook via deze modaliteit op onze terminal kunt komen. Er zijn weinig locaties waar dat mogelijk is.”
Op 27 september jl. was de opening van het nieuwe bedrijfspand op Moerdijk en daarmee ging A2B-Online Container Division gelijktijdig officieel van start. Een bedrijf met veel perspectief zoals De Groot schetst. “We zijn net een aantal maanden aan de gang en we zijn er uiteraard nog lang niet, maar het is al een paar keer voorgekomen dat het schip helemaal vol zat, zelfs tijdens de vakantieperiode! Dat zijn van die heerlijke momenten die we toch eventjes hebben gevierd.”