Overig

‘Aandacht, prijs, kwaliteit, service, afspraken nakomen: wij zitten er bovenop’

978

Voor het interview met Jos van Woerkum, Algemeen Directeur van Damen Shipyards Hardinxveld, was een uur uitgetrokken. Dat werden er bijna drie, want na het interview volgde een uitgebreide rondleiding over de werf en klauterden we op en in schepen die aan de kade van de werf lagen. Van Woerkum, bevlogen en enthousiast, kwam bijna 40 jaar geleden als leerling binnen bij de

Damen Shipyards Group.

Het interview vindt plaats aan de Rivierdijk 544 in Hardinxveld-Giessendam in het voormalige woonhuis van de ouders, en later het hoofdkantoor, van Kommer Damen. Wij nemen plaats in de vroegere slaapkamer die tegenwoordig dienst doet als directiekamer van Jos van Woerkum. De carrière van Van Woerkum is er een uit een jongensboek. Als vijftienjarige stapte hij binnen bij de kleine werf aan de Merwede. “Ik kwam binnen als leerling van de Ambachtsschool, vooral door het werk van mijn vader die ook in de scheepsbouw zat.” Hij deed het goed en na een betrekkelijk korte periode was Van Woerkum al voorman en groeide vervolgens door naar hoofd timmerfabriek en projectleider. “Ik had al snel mijn draai gevonden, lekker dicht bij huis en leuk werk.” De toenmalige directeur Kommer Damen van de Damen Shipyards Group had grootse plannen met Van Woerkum en bood hem een baan aan als directeur van een aangekochte werf in België. “Daar sprak veel waardering uit, maar toch ben ik niet op het aanbod ingegaan. Ik wilde in Hardinxveld blijven en dat bleek achteraf een goede beslissing te zijn geweest. De directeur van de werf hier vertrok naar een grotere werf van Damen in Rotterdam en Kommer Damen vroeg mij of ik het aandurfde om het

directeurschap op mij te nemen. Dat was best een lastige vraag, je wordt van collega ineens directeur en dat betekent nogal wat. Ik heb er toen met vijf leidinggevende collega’s over gesproken en hen gevraagd of zij mij hierin wilden steunen en achter deze beslissing konden staan. Toen bleek dat de collega’s daar ja tegen zeiden was de beslissing snel genomen.”

Bijzondere schepen

Vanaf  januari 2000 is Van Woerkum dus directeur van één van de werven van een wereldwijd opererend concern: de Damen Shipyards Group met in totaal zo’n 7.000 medewerkers werkzaam in 36 werkmaatschappijen. De werf aan de Rivierdijk in Hardinxveld behoort zeker niet tot de grootste werven, maar ondanks de beperkte ruimte worden er vaak bijzondere schepen gebouwd. Damen is groot geworden door eind jaren zestig in de vorige eeuw over te gaan op levering van schepen op basis van een standaard concept, waardoor het mogelijk werd om meerdere types op voorraad te kunnen bouwen. De voordelen hiervan zijn korte levertijden, het leveren van al ‘bewezen’ schepen en de beschikbare tijd om schepen verder te optimaliseren. Dat gebeurt onder andere in Hardinxveld. “Wij leveren ook veel maatwerk zoals patrouilleboten, werkboten, sleepboten etc. Op

onze bestaande concepten kunnen wij custom-built bouwen en bedienen daarmee verschillende markten. Er is veel onderling overleg binnen de Damen Group en onze sales managers  weten dat er altijd wel een werf is waar we aan specifieke vragen van opdrachtgevers kunnen voldoen, want maatwerk is ook een van onze kenmerken. Wij bouwen het liefst in de buurt van onze opdrachtgevers, dat scheelt veel mobilisatie kosten voor de klant als zij, waar dan ook in de wereld, moeten werken. En door een klant tevreden te houden, heb je al de helft gewonnen. Dat lijkt overigens simpel, maar in de praktijk is dit niet altijd zo. Als je echter een klant behandelt, zoals je zelf behandeld wilt worden, ben je al op de goede weg. Aandacht, prijs, kwaliteit, service, afspraken nakomen: wij zitten er bovenop. Een schip verkopen is één, maar ervoor zorgen dat opdrachtgevers terug blijven komen en ook de service en onderhoud aan ons uitbesteden, is een heel ander verhaal.”

Corvee

Om dat allemaal waar te maken is goed personeel onontbeerlijk. “Daarom onderhouden wij contact met onderwijsinstellingen, kennisinstituten en diverse studentengenootschappen. Van VMBO tot TU. Maar het is best een probleem om goede mensen te krijgen. Techniek is al lang niet meer ‘hot’ en als we hierop geen maatregelen nemen, gaat dit ons in de toekomst opbreken. Om dit op te vangen halen wij scholieren en studenten binnen om kennis te laten maken met ons bedrijf en onze werkzaamheden. Zij kunnen wat bijverdienen door bij ons corveewerk te doen en allerhande klusjes uit te voeren. Zij verdienen hiermee het dubbele dan met vakken vullen in een supermarkt, het is dus best een aantrekkelijk bijbaantje. Wij krijgen intussen een goed beeld van ze en bieden ‘de pareltjes’ een baan met perspectief aan. Via deze manier van rekruteren zijn er bij ons al veel aan het werk gegaan.”

Betrokkenheid

Damen Shipyards biedt een grote diversiteit aan loopbaanmogelijkheden in binnen- en buitenland en op elke sport van de carrièreladder. “Bij ons werken betekent in alle opzichten ‘gezamenlijk werken’, de betrokkenheid is groot. De meeste mensen werken dan ook al heel lang bij ons.” Een mooi voorbeeld van de betrokkenheid is dat het bij Damen in Hardinxveld nog elke maand ‘uitbetaaldag’ is. “Vroeger kregen de medewerkers hun loon contant uitbetaald in de kantine. Dat is nu natuurlijk alleen maar via de bank, maar wij hebben tegenwoordig het uitbetalen nog steeds op de laatste donderdag van de maand in de kantine. Ik doe dan de ‘vreugde en verdriet’ mededelingen en vertel wat over het onderhanden werk zowel op de werf in Hardinxveld als wel over onze andere locatie waar wij, als Damen Hardinxveld, schepen aan het bouwen zijn, zoals Dubai, Polen en

China, hoge kans van slagen projecten, bij wie er een baby is geboren, wie er is geslaagd voor een cursus of opleiding en dergelijke. De officiële bijeenkomst duurt niet lang maar daarna is het wel gezellig om even met z’n allen bij elkaar te zijn onder het genot van een hapje en een drankje.”