Geld als middel en niet als doel. Er is de laatste tijd veel over geschreven. Een bedrijf moet renderen. Een gezond rendement maken. Wat is gezond? Bij een gezonde bedrijfsvoering moeten we ook denken aan het milieu, duurzaamheid en verantwoord ondernemen. Een organisatie die ondermaatse prestaties levert zal langzamerhand wegzakken in het moeras van wanbetaling en liquiditeitsproblemen. Maar het bedrijf zal het ook steeds moeilijker krijgen als het gaat om de omgeving, de regelgeving en het aantrekken van goed personeel. De beoogde continuïteit ten spijt. Toch is geld verdienen niet het hoogste doel. Het gaat om verantwoord ondernemen en het realiseren van de werkelijk missie.
UW MISSIE, UW DOEL?
Wat is uw missie? Heeft u daar wel eens over nagedacht? Ik vroeg het laatst aan een groepje ondernemers. Zij hadden geen flauw idee. Een missie? Moet dat dan? “Geld verdienen”, riep één van de mannen quasi lollig. Hij meende het nog ook. Geld verdienen neemt bij veel bedrijven een uiterst dominante positie in. De mensen die er werken –incluis de ondernemer in kwestie– doen eigenlijk niet ter zake. Men verliest, verblind door het ultieme doel, alles uit het oog. Zelfs de klanten. Zij realiseren zich door hun honger naar winst nauwelijks dat geld slechts een middel is, en geen doel. Een bedrijf moet geld verdienen, laat daar geen misverstand over bestaan. Ook vanuit de continuïteitsgedachte is het heel noodzakelijk dat er winsten worden geboekt. Maar de vraag waarom dit noodzakelijk is blijft vaak achterwege. “Waarom doen we wat we doen?” Hoe kom ik hier zo op? Wel, een fiks aantal ondernemers krijgt ‘geld verdienen’ maar niet voor elkaar.
DE MISSIE, TROTS EN GELUK
Het lijkt nooit te gaan lukken. Hoe komt dit toch? Edoch, ik denk dat deze ondernemers nog nooit echt doorwrocht hebben stilgestaan bij hun missie. Laat staan dat zij de missie centraal stellen in al hun denken en handelen. Hierdoor is er ook geen inspiratiebron voor de medewerkers. Die doen maar wat! Het nadenken over een missie heeft ontegenzeggelijke een positief effect op de motivatie van medewerkers. Ze weten waarvoor zij ‘iets’ doen! Het worden gemotiveerde mensen die ‘iets’ willen doen wat betekenis heeft. Ze willen ‘ergens’ voor gaan. Vanuit die inspiratie gaan ze dingen beter en bewuster doen. Vooral hun werk. Dit staat in schrille tegenstelling tot hen die alleen werken omdat er brood op de plank moet komen. Hoeveel gelukkiger en productiever zouden deze mensen zijn als zij hun werk met plezier en passie doen? Trots op hun werk, trots op hun eigen bijdrage en blij dat zij een schakel zijn in het volbrengen van de missie.
WAT ER MIS GAAT
De ondernemers die in de ban zijn van de euro’s, de procenten en de centen. Het is een schijnzekerheid. Het is meetbaar dus bevredigend. Het geeft echter geen volkomen tevredenheid. Kopen, verkopen en weer doorgaan. Voor dat je het weet is zo’n ondernemer aan het einde van de levenscyclus van bedrijf en product. Er is nooit nagedacht over de te volbrengen missie. De diepere gedachte achter het ondernemerschap? “Nooit aan gedacht!”, hoor ik nog te vaak. Wie er wel over nadenkt? De consument. Wijs geworden door berichtgeving, opinies en internetfora weet men waar ‘Abraham de mosterd haalt’ . Steeds meer klanten kiezen voor duurzaam en verantwoord. Men is kritischer op ondernemerschap. Ondernemerschap vraagt rekenschap. Daar moeten we even aan wennen. Het is een onontkoombaar gegeven dat u als ondernemer meer moet doen dan louter geld verdienen. U moet bewuster ondernemen. Anders gaat het mis.
MIST U ECHTE AMBITIE?
Het gaat om de ambitie integriteit centraal te stellen. In uw missie en visie geeft u uiting aan uw ambitie. De bedrijfsvoering stoelt op het kostenefficiënt en het gedegen voldoen aan de klantvraag. Dat vraagt om een herijking van de ethische normen. Denkt u daar weleens over na? Of bent u uitsluitend gericht op ‘geld verdienen‘? Ik zie ondernemers op een zeer gevaarlijke wijze ethische binnenbochten afsnijden. Onverantwoord en eigenlijk beschamend. Ben ik een moraalridder? Nee, geenszins! Maar ik wil u wel waarschuwen voor een tendens die duidelijk waarneembaar is. U krijgt de klanten die bij u passen. Serieuze ondernemers houden rekening met klanten, hun waardepatroon en hun normen. Het ongebreidelde ‘gelddenken’ heeft als –mogelijke– consequentie dat sommige klanten u geen opdrachten meer gunnen. Het kan ook anders. Denk samen met uw medewerkers eens diep na waarvoor u het eigenlijk allemaal doet.