Nadat Balkenende eind 2014 werd uitgeroepen door onze lezers tot het meest invloedrijk in het Rijnmondgebied, is het in 2015 André Kramer, CEO van de Kramer Group geworden. Het was overigens een nek aan nek race met burgemeester Ahmed Aboutaleb en met voormalig wethouder Hans Vervat. Maar uiteindelijk kreeg André Kramer de meeste stemmen van de lezers van Rijnmond BUSINESS. Overigens scoort Kramer al vele jaren hoog op de lijst van meest invloedrijke personen bij Rijnmond BUSINESS.
Sinds 1998 is André Kramer CEO van de Kramer Group uit Rotterdam, het familiebedrijf dat ruim 50 jaar terug is opgericht door Marcel Kramer senior. Het bedrijf dat klein is begonnen met het schoonmaken en repareren van containers, groeide uit tot een solide onderneming die actief is in vrijwel alle onderdelen in de containerdienstverlening. De onderneming vervult hiermee een belangrijke rol in de Rotterdamse haven. Daarnaast zet André Kramer zich in voor de ontwikkeling van de Rotterdamse haven in het algemeen en de tweede Maasvlakte in het bijzonder. Niet voor niets werd hij in 2007 reeds gekozen tot Havenman van het Jaar. De award die André Kramer kreeg uitgereikt, is ook dit jaar vervaardigd door Dennis Rauch van Glasgeschenken Gouda.
Havenhart
“Laat ik voorop stellen dat ik erg blij ben met deze Influential Award. Het geeft aan dat het niet onopgemerkt blijft wat wij doen. Wij hebben een echt Rotterdams havenhart en blijven dan ook voorlopig in de haven investeren. Zowel in de Noordwesthoek van de huidige Maasvlakte als op de Tweede Maasvlakte ambiëren wij door een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening bij te dragen aan een optimale containerlogistiek.” Zo is er het barge service centre: een centrale afhandelplaats voor dunne containerstromen. De Kramer Group is druk bezig met het verder ontwikkelen en uitbreiden van het verdeelcentrum. Als locatie van het barge service center kwam de Hartelhaven als beste uit de bus. Kramer is blij met die locatie. “Onze Rotterdam Container Terminal is ontsloten met alle modaliteiten en heeft ruime ervaring met MTS transport. De ligging tussen de Hartel- en Amazonehaven is gunstig ten opzichte van de zeehaventerminals.” De terminals op de Tweede Maasvlakte zijn nu operationeel. Omdat ‘hoppen’ tussen terminals kostbaar is in tijd en geld, biedt de bundeling van containerstromen van en naar het achterland de hele keten voordeel, zo is de overtuiging van Kramer. “De drie grote terminaloperators APM Terminals, RWG en ECT delen die mening en maken gebruik van het concept. Voor een deep sea terminal zijn kleine callsizes op geen enkele wijze rendabel. Het verladen van minder dan tien containers is per container zelfs ongeveer twee keer zo duur als een vracht van veertig containers.”
Vervoersmodaliteit is binnen de Kramer Group een belangrijk aandachtspunt. “Er is nu sprake van versnippering, want alle zeeterminals hebben hun eigen spoorterminal. Als er een trein arriveert die alleen lading heeft voor Maersk, kan deze direct naar APMT2. Maar het gebeurt veel vaker dat een trein lading voor vier verschillende terminals aan boord heeft. Zo’n trein gaat dan echt niet rijden. De infrastructuur op de Tweede Maasvlakte is daar in de huidige situatie ook helemaal niet geschikt voor. “Het is de doelstelling van het Havenbedrijf Rotterdam om 20 procent van de containers over het spoor naar het achterland te laten gaan. Om dat te bereiken, is er behoefte aan een common rail terminal; een centraal gelegen terminal die door een neutrale operator wordt gerund. Eigenlijk in het verlengde van ons barge service center. Wij staan er voor open om te investeren in een rail service center.”
Een andere ontwikkeling is dat de Kramer Group een extra empty depot begint op de Tweede Maasvlakte. “We gaan daar 150.000 vierkante meter verharden. Er komt een semi-automatic empty depot te staan, de eerste ter wereld. Het wordt state-of-the-art, helemaal passend bij de locatie. Containers die over de weg arriveren en ook weer over de weg de poort uit gaan, worden daar opgeslagen, dichtbij de terminals op de Tweede Maasvlakte. We willen medio 2018 opengaan.” En alsof het allemaal nog niet genoeg is, is ook het hoofdkantoor aan de Missouriweg onder handen genomen. “Alles staat in het teken van groei en de toekomst. Er staan mooie, uitdagende dingen te gebeuren. Daar lopen wij niet voor weg; integendeel. Rondom de ontwikkeling van het barge service center hebben wij bewezen dat de zoektocht naar nieuwe klanten onze relatie met bestaande klanten niet heeft veranderd. Zij ervaren nog steeds dezelfde service, aandacht en dienstverlening als voorheen. Dit zal ook bij toekomstige ontwikkelingen zo blijven. De organisatie staat en kan het aan, dat is inmiddels bewezen. Daarin hoeven wij niet veel slagen te maken.”