Overig

Axoft Network Services werkt nog intensiever samen met KPN

708

Axoft Network Services is de gespecialiseerde platina business partner van KPN in Groot Rotterdam en de Drechtsteden, met kennis en gecertificeerde mensen op alle KPN diensten en producten. En dat is best uniek, want slechts zo’n 20 bedrijven in heel Nederland hebben deze status van KPN gekregen. Jan Pieter de Ruiter, directeur Axoft Network Services, heeft de afgelopen jaren veel tijd en energie gestoken in optimalisering van de krachtenbundeling. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want Edwin Kuiper, Regiomanager Sales Zuid Nederland KPN Business Partner Organisatie en Sido Quarré, General Manager Zuid Nederland KPN, zijn zeer te spreken over het partnership.

Dat De Ruiter een verleden heeft bij KPN komt goed van pas. Immers, hij kent de telecomgigant door en door. “Ik ben onder andere verantwoordelijk geweest voor de sales van KPN Zakelijke Markt Business Partner Organisatie. Het ondernemersbloed kroop echter waar het niet gaan kon en uiteindelijk mede door de veranderende distributiestrategie van KPN, heb ik de sprong gewaagd en als eigenaar Axoft Network Services opgestart.” Axoft is een ICT- en telecomdienstverlener voor de zakelijke markt en bestaat naast Axoft Network Services uit Axoft IT. In 2010 is de keuze gemaakt om volledig voor een business partnership met KPN te gaan waardoor in 2011 het toppartnership met KPN is behaald en vanaf januari 2012 een platina business partner status. “We zijn in korte tijd doorgegroeid met Axoft Network Services en hebben nu op het KPN portfolio data en internetverbindingen, clouddiensten, vaste telefonie en mobiele telefonie de juiste specialisten in dienst. Het vliegwieleffect is in gang gezet en laat zich niet meer stoppen. De organisatie staat, we hebben een stevige basis. Samen met KPN versterken en promoten wij KPN portfolio bij de zakelijke klanten.” Iets wat Kuiper alleen maar kan beamen. “Sinds januari is onze samenwerking nog verder geïntensiveerd. Axoft Network Services is flexibel, heeft professioneel personeel met de benodigde kennis op het gebied van consultancy en advisering. Bovendien is het een enorme pré dat het dienstenpakket van Axoft Network Services zo breed is. Of het nu gaat om mobiele telefonie, vaste telefonie of data: alle expertise is in huis. Klanten zijn ontzettend gebaat bij zo’n allround aanbieder.”

Focus aanbrengen
Kuiper is van mening dat Axoft Network Services zich onderscheidt van anderen vanwege de enorme toewijding, passie en honderd procent inzet van de medewerkers. “En ze zijn op veel gebieden voorloper. KPN heeft zijn platina business partners gevraagd om zich niet op één productgroep te richten, maar een ruim portfolio op te zetten. Axoft Network Services is hier als één van de eersten mee aan de slag gegaan en speelt hiermee duidelijk in op de behoeften binnen de markt.” De Ruiter: “Ik geloof heel erg in focus aanbrengen. KPN verkoopt natuurlijk in de volle breedte business en het zijn vaak hele complexe vraagstukken die daaraan ten grondslag kunnen liggen bij de eindklant. Dus je moet de materie snappen en in de huid van de klant kunnen kruipen om tot de beste totaaloplossing te komen. Dat kunnen wij. Ook hecht ik veel waarde aan discipline. Afspraak is afspraak, altijd terugkoppelen naar de klant, zelfs als er niets te melden is en duidelijk communiceren: stuk voor stuk kernwaarden die wij hanteren. Sido en Edwin sturen mij leads, die binnen een etmaal worden opgevolgd. Vervolgens communiceren wij de voortgang netjes terug. KPN denkt en handelt op dezelfde manier, binnen de bedrijfsvoering van beide organisaties zie ik best veel overeenkomsten. Onze filosofie verschilt niet veel, daarom zitten wij op één lijn. Onze mindset is hetzelfde en dat laten we niet verslappen.” Kuiper vult aan: “Jan Pieter is ook veel aanwezig op ons kantoor. Het is geen samenwerking op afstand. We sparren met elkaar en zoeken elkaar op.”

Waardering
Het blijven vergaren van kennis en kunde is in de dynamische telecombranche van groot belang. De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Daarom zijn er regelmatig trainingssessies voor het personeel, waardoor zij altijd up-to-date blijven en klanten te allen tijde van het beste advies kunnen voorzien. De Ruiter: “De wereld verandert snel, er gebeurt van alles en daarin moet je natuurlijk wel bijblijven. Wij worden door KPN gezien als specialisten. Op het moment dat wij worden ingeschakeld voor een KPN-vraagstuk verwacht KPN wel dat Axoft Network Services het antwoord heeft. Wij zijn het verplicht om op een goede, professionele manier met hun leads om te gaan.”

Dat KPN tevreden is over de krachtenbundeling, blijkt ook wel uit het feit dat Axoft Network Services onlangs de KPN Brand Customer Value Award in de wacht sleepte. Een teken van waardering, waar De Ruiter erg blij mee is. “De prijs geeft aan dat de toegevoegde waarde van Axoft Network Services voor de klant erg groot is. Daar doe je het uiteindelijk voor.” Door internet zijn klanten in staat al veel vooronderzoek te doen op het world wide web. Dat gebeurt dan ook regelmatig. “Toch schuilt er een klein gevaar in, want iedere lead is maatwerk. Axoft Network Services heeft dan de rol om als partner nuances aan te brengen en in elk specifieke geval de juiste oplossing aan te dragen,” legt Quarré uit. “De klant kritisch kunnen benaderen met gegronde argumenten is een dienstverlening die juist goed past in het huidige tijdsbeeld. Een brochuretekst oplepelen kan iedereen, maar daar creëer je geen toegevoegde waarde mee. Daarvoor moet je meer in je mars hebben.” De Ruiter benadrukt dat de gehele bedrijfsvoering tegenwoordig afhangt van een goede IT- en communicatie inrichting. “Hetgeen wat je aanschaft en waar je in investeert, dat moet je wel op de juiste manier doen. Wij brengen dat voor de klant in kaart. Het MKB ontzorgen wij op dat gebied, want ondernemers hebben meestal helemaal geen tijd en zin zich te verdiepen in de materie waarin wij gespecialiseerd zijn.”

KPN samenwerkingsprogramma Jewel
Quarré: “KPN wil zo dicht mogelijk op klanten zitten om goed advies te kunnen geven. We hebben zeer veel klanten in Nederland en één van de segmenten waarin wij geloven dat de groei zich het sterkste zal ontwikkelen, is het medium segment. We hebben vastgesteld om onze focus hierop te verhogen, maar dat betekent niet automatisch dat je die kunde zelf in huis hebt of moet halen. Onze ervaring is dat ondernemers graag met ondernemers sparren, omdat ze de snelheid en de kennis van de lokale markt bieden. Daarom heeft KPN het Jewel Programma opgezet met als doel om de synergie tussen de lokale marktbewerking voor de businessbranche en de vele klantcontacten te optimaliseren. Met het volume van de vele klanten en vele orders willen we graag dat nog steeds alles in één keer goed gaat. Toen zijn we kritisch gaan kijken naar samenwerkingsverbanden met mogelijke partnerorganisaties.” Axoft Network Services kwam glansrijk door de ballotagecommissie en werd dus één van de ongeveer 20 platina business partners van KPN in Nederland. De Ruiter: “We hebben voldoende slagkracht om in deze regio te opereren, een breed portfolio en gekwalificeerde, vakbekwame mensen in dienst die leads goed oppakken. Daarbij sluit onze filosofie aan bij die van KPN. De klant wil het contact met KPN houden, maar daarnaast is Axoft Network Services de business partner die vervolgens het specialistisch advies gaat geven.” Kuiper: “Dat samenspel richting de klant levert alleen maar winnaars op.”