“Axoft biedt hulp tijdens de coronacrisis.”
Axoft IT & Telecom B.V. uit Capelle aan den IJssel is specialist op het gebied van IT, Telecom en Security, drie bedrijfstakken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Niet alleen ondernemers uit allerlei branches kunnen bouwen op Axoft, want dankzij hun initiatief en inzet zijn ouderen in zorginstellingen in het Rijnmondgebied nu verbonden met het thuisfront dankzij een eenvoudig te bedienen tablet. Gelukkig waren er al snel mensen zoals Camiel Janssen (KPN) en Ruud Bakker (Gemeente Rotterdam) die belangeloos wilden helpen, waardoor de ambitie om iedereen in Rotterdamse zorginstellingen te verbinden met de buitenwereld is waargemaakt.
Sociaal karakter van Axoft
Paul Velders, sinds vorig jaar directeur van Axoft, vond het ronduit schrijnend om te zien dat oudere mensen in zorginstellingen verstoken waren van contact met hun dierbaren. “Na zo’n 1,5 week quarantaine kregen we van zorginstellingen het verzoek of we hen konden helpen aan een of twee tablets per instelling. Dat is echter onvoldoende. Bovendien merkten we dat apparatuur niet van de ene wooneenheid naar de andere verplaatst mag worden om besmetting te voorkomen. In gemiddeld 100 woongroepen verblijven tussen de 10 en 15 mensen, dus eigenlijk heb je minimaal één tablet per woongroep nodig. Die tablets kunnen niet werken via het wifi netwerk van de instellingen zelf, want dat is daar niet op ingesteld.”
KPN was de eerste die hielp door het ter beschikking stellen van simkaarten. Velders benadrukt dat deze simkaarten 350 euro per maand kosten en op veel dataverbruik zijn ingesteld. Gaandeweg kwam er ook hulp van de gemeente Rotterdam, die op haar beurt het Sint Laurensfonds, ING en het Elise Mathildefonds bereid vonden om mee te doen. En vervolgens ICT bedrijven Paree, VTM en Cloud Connect, die in hun eigen regio hetzelfde proberen te bereiken.
“Het gaat om eenvoudig bedienbare tablets, uitsluitend bedoeld voor contact met dierbaren, die door Axoft op afstand beheerd worden met een MDM-systeem. De tablet en simkaarten zijn daardoor eenvoudig te bedienen en veilig, zoals we dat voor bedrijven ook doen. Er zit één knop op: WhatsApp. De familie kan naar een 12cijferig nummer bellen om contact te maken. Het zorgpersoneel helpt, waar nodig, de bewoners met videobellen. Er zijn al 330 tablets verspreid over Aafje, Laurens, Humanitas, Profila en het Ikazia Ziekenhuis. De tablets zijn besteld bij CLN, die ze voor dit specifieke doel levert tegen inkoopprijs.”
Alleen al voor de tablets hebben we 160.000 euro nodig om met 1.000 tablets heel Nederland te bedienen. In Rotterdam en omgeving zijn er al 330 uitgereikt. Voor deze tablets is overigens een bruikleenovereenkomst opgesteld.
Velders benadrukt dat de tablets echt bedoeld zijn voor contact met het thuisfront, niet om Netflix te kijken. Die mogelijkheid is er ook niet. Het doel is het beperken van vereenzaming van ouderen. “De verwoeste stad van Zadkine staat symbool voor de periode die de ouderen in verpleeghuizen hebben meegemaakt. De huidige crisis is de grootste sinds de Tweede Wereldoorlog.”
Het leggen van verbindingen
Het cv van Paul Velders heeft een gemene deler: verbindingen leggen. Hij studeerde aan de Erasmus Universiteit aan de Rotterdam School of Management. Daarna werkte hij 8 jaar bij een Amersfoorts IT adviesbureau en vervolgens bij KPN. Hij hield zich onder andere bezig met de uitrol van (hosted) telefonie, 4G, de introductie van software servicediensten in de zakelijke markt en kreeg uiteindelijk de leiding over RoutIT. Op het moment dat hij RoutIT verliet was 1/3 van alle bedrijven aangesloten op de dienstverlening van RoutIT. Sinds vorig jaar werkt Velders, afkomstig uit de omgeving Rotterdam, als directeur van Axoft voor het eerst in zijn carrière in het Rijnmondgebied. Wat hem betreft heeft Rotterdam alles in zich om de digitale hoofdstad van Nederland te worden. “Ontwikkelingen in de Rotterdamse haven lagen voorop in de wereld. Kijk naar bedrijven als Cool Blue. Van KPN zit het hoofdkantoor in Rotterdam en er zijn nog veel meer IT-bedrijven in deze stad.”
Innoveren
Volgens Velders is de kern van digitalisering in iedere bedrijfstak hetzelfde, maar het verdienmodel verandert drastisch. “Neem de autobranche. Veel mensen stappen over op elektrisch rijden, dus op auto’s die geen onderhoud vergen. Kijk in winkelstraten, waar je steeds meer dichtgespijkerde winkelpanden ziet. Webwinkels groeien als gekken. Ook in de health sector is steeds meer sprake van digitalisering en zorg op afstand. In de taxiwereld neemt Uber het in Rotterdam over. Digitale banken winnen ook terrein. Mijn beheer BV had via Bunq binnen vijf dagen een rekening. Bij een traditionele bank kostte het me drie maanden.”
Voortouw nemen
Bedrijven moeten het voortouw durven nemen wat betreft technologie. ‘Dat intellect moet je niet uitbesteden. Je moet weten wat je ermee kunt doen. Technologie maakt zoveel mogelijk dat je je bedrijf ermee kunt veranderen. Daarvan zie ik steeds meer voorbeelden in onze regio. Daar zit de komende tijd de winst. We moeten concurreren met de VS en Aziatische landen. We moeten grote stappen zetten en we hebben er de middelen voor. Zo heeft vrijwel ieder bedrijf een glasvezel-
aansluiting. Het is wel beter om de basisvoorzieningen van IT, telecom en security uit te besteden. Als op één device binnen een bedrijf niet de laatste software is geïnstalleerd, dan ben je al niet meer secure. Door de snelle ontwikkelingen zijn bedrijven steeds kwetsbaarder voor cyberaanvallen. Die nemen toe in omvang én impact.”
De toekomst
Technologie maakt het mogelijk voor iedere
bedrijfssector om (fundamenteel) te veranderen. ‘Bedrijven die afwachten dreigen te verdwijnen. Digitaliseren is een must, IT is zodanig ontwikkeld dat de basis altijd hetzelfde is. Voor iedere ondernemer in Rotterdam liggen de kansen voor het grijpen.’
Tot slot vindt Velders dat het vak programmeren eigenlijk bij alle onderwijsinstellingen gegeven zou moeten worden. In andere landen gebeurt dit al.
Wat wilt ú?
Axoft denkt met u mee over IT, telecom en security. Bij het begin van de samenwerking vult de nieuwe opdrachtgever een tabel in over hoe zaken als security en privacy, back-up en restore, centrale firewall, cloud werkplek en op een veilige manier thuis werken zijn geregeld. Daarna wordt bekeken wat de klant wil verbeteren en binnen welke termijn. Op basis hiervan biedt Axoft inspiratie en doeltreffende oplossingen. Voor meer informatie kijk op Axoft.nl of bel 088-2210800.
Axoft en Avensus zijn samen met Milah Wouters initiatiefnemers van Helpdigitaal (helpdigitaal.nl). Helpdigitaal biedt gratis beeldbellen aan voor de ouderenzorg als snelle oplossing voor het isolement in de verpleeghuizen tijdens de crisis. Axoft bedient samen met de partners van Helpdigitaal de regio Rotterdam.