Rotterdam is in. Rotterdam is hot. De stad is door Lonely Planet getipt als topbestemming. CNN prijst de Markthal. En de Rotterdamse haven is nog steeds de grootste van Europa. Waar komt dit succes vandaan?
Het boek Rotterdam in bedrijf geeft antwoord op deze vraag. Uitgever Peter Sabelis: “Het zijn mensen en bedrijven die Rotterdam groot maken. In Rotterdam in bedrijf delen zij hun verhaal dat bijdraagt aan het succes van Rotterdam.”
Rotterdam bruist. Of het nu gaat om architectuur, uitgaansgelegenheden of transport, de Maasstad wordt alom geprezen. Uitgever Peter Sabelis vindt dat het tijd is om de mensen achter dit succes in de spotlights te zetten. Sabelis: “Er zijn genoeg mooie boeken over Rotterdam, maar niet één over de mensen en bedrijven in de stad zelf. Rotterdam in bedrijf wordt een brede afspiegeling van de stad. De lezer maakt kennis met de succesverhalen van Rotterdammers. Hoe hebben zij dit voor elkaar gekregen? Wat is hun missie, hun doel? Het mooie is, dat de mensen in dit boek ook echt mensen zijn met een passie. Als je alles bij elkaar zet, dan snap je wel dat Rotterdam zo succesvol is. Ik hoop dat deze verhalen anderen inspireren en motiveren.”
Relatiegeschenk
Naast de verhalen besteedt de uitgever veel aandacht aan de vormgeving en fotografie. Logisch, Peter Sabelis is naast uitgever zelf ook fotograaf. “Van elke deelnemer maken we een prachtige foto met een Rotterdams tintje. De vormgeving is strak en overzichtelijk. ‘Wie zit er anno 2016 op een boek te wachten?’, hoor ik soms. Je zult er verbaasd over zijn hoeveel mensen het leuk vinden om een boek cadeau te krijgen. Zeker als het er mooi uit ziet. Hoe leuk is het als je als bedrijf aan een potentiële klant Rotterdam in bedrijf als relatiegeschenk kunt geven en te kunnen zeggen: oh ja, we staan er zelf ook in. Het wordt overigens een grote oplage en de boeken komen uiteindelijk ook bij diverse boekhandels te liggen.”
Anders dan de titel doet vermoeden gaat het in de uitgave vooral over mensen. Mensen die met hun bedrijf succesvol zijn door creativiteit, no-nonsense ondernemerszin en onvermoeibaar doorzettingsvermogen. Van havenbaron tot watertaxi, van sterrentent tot afhaalchinees. Het boek biedt inzage in het Rotterdamse bedrijfs-en uitgaansleven door interviews en achtergrondverhalen afgewisseld met prachtige foto’s van Rotterdam.
Content marketing
Toch beseft Sabelis anno 2016 terdege het belang van internet, juist voor bedrijven. Iedere deelnemer uit het boek krijgt op de website van Rotterdam in bedrijf een eigen pagina met daarop het verhaal en contactgegevens. Extra publiciteit op internet, vertelt Sabelis. “Bovendien schrijven de journalisten de teksten zo dat het bedrijf op Google goed vindbaar is. Natuurlijk zijn de meeste bedrijven met hun site al goed te vinden. Maar door dit boek komt er een extra pagina bij die als recensie over het bedrijf kan dienen. Zo is content marketing een mooi hulpmiddel in de marketingstrategie van de betreffende bedrijven.”
Een team van professionele fotografen, vormgevers en journalisten zijn inmiddels druk bezig met Rotterdam in bedrijf. Begin deze zomer moet het boek verschijnen. Sabelis: “Het is hard werken om deze deadline te halen. Maar dat is in Rotterdam niet vreemd. Bovendien heb ik een team van enthousiaste mensen om me heen verzameld. Die allemaal met passie aan dit boek werken. Niet alleen de mensen die erin staan zijn straks trots op dit boek, ook de medewerkers. Het wordt voor iedereen een mooi visitekaartje.”