Deze week (34) worden de onderdelen vervoerd voor de tweede boogbrug bij de Thomassentunnel die in het Theemswegtracé komt te liggen. In drie transporten over water gaan de brugdelen van de firma Hollandia Infra in Krimpen aan den IJssel naar de opbouwlocatie bij de Thomassentunnel.
Het eerste deel van zo’n 500 ton passeerde dinsdagochtend vroeg de Erasmusbrug. “Een serieus stuk staalwerk dat hier voorbij komt”, vertelde Guus Olierook van Hollandia Infra op Radio Rijnmond. Hollandia is een van de vijf bedrijven in het consortium SaVe dat in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam de onderbouw van het spoortracé aanlegt.
De delen voor de andere boogbrug in het Theemswegtracé werden vorige maand vervoerd van de firma Iemants in Antwerpen naar de opbouwlocatie bij de Rozenburgsesluis.
Theemswegtracé
De bruggen zullen later dit jaar worden geassembleerd en volgend jaar op hun plek worden gemanoeuvreerd. Ze maken onderdeel uit van het Theemswegtracé, een nieuw stuk spoor van ruim vier kilometer door de Rotterdamse haven. Dit wordt eind 2021 opgeleverd, nadat vanuit een vervolgopdracht ook de bovenbouw (spoor en bijbehorende systemen) is aangelegd. Het Theemswegtracé vormt een oplossing voor het capaciteitsknelpunt rond de Calandbrug bij Rozenburg.