Carina Huisman-Roest, Gert Huisman, Mark den Uil, Gerbert van Wijnen en Christa de Groot: dat zijn de drijvende krachten achter Huisman Accountants. Het kantoor is niet alleen bezig met cijfers, maar vooral ook met mensen en duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Op een professionele, betrokken en betrouwbare manier wordt uiting gegeven aan het veelomvattende dienstenpakket. Sinds eind 2015 niet meer vanaf de Kleine Landtong, maar de Robberstraat 18.
“Onze nieuwe locatie past beter bij het karakter van ons kantoor,” legt registeraccountant Huisman-Roest uit. “Het huidige pand heeft veel meer een MKB-uitstraling.” Omdat het karakteristieke pand in het centrum van Gorinchem 125 jaar oud is, was een grondige verbouwing noodzakelijk. Huisman Accountants profileert zich graag als groene accountant, dus werden vanuit dat oogpunt veel duurzame keuzes gemaakt. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in ons DNA. Proberen om het milieu te ontzien is binnen onze filosofie erg belangrijk. Om enkele voorbeelden te noemen: we omarmden de digitalisering als één van de eerste accountantskantoren en werken bijna papierloos.” Gedurende het verhuistraject was duurzaamheid dan ook geen ondergeschoven kindje. “Dit gebouw was op een 19de eeuws manier geïsoleerd: helemaal niet,” lacht Den Uil. “Natuurlijk niet heel duurzaam of energiezuinig. Daarom hebben we de vloer geïsoleerd, overal gekozen voor dubbel glas, ledverlichting geïnstalleerd en zonnepanelen op het dak laten plaatsen. Door alle maatregelen zijn we van energielabel F naar energielabel A gegaan. Het was een flinke investering, maar op termijn levert het iets op. Niet alleen financieel, maar ook voor het milieu.” Bijna de gehele verbouwing werd uitgevoerd door kleine, lokale ondernemers. Naar volle tevredenheid, laat Huisman-Roest weten. “Het pakte ontzettend goed uit. We hadden steeds aan een paar woorden genoeg om duidelijk te maken welke sfeer wij neer wilden zetten. De uitvoering en service waren super. MKB’ers halen zelden de landelijke krant, maar zijn van onschatbare waarde voor onze economie. Dat mag best eens worden gezegd. De kleine ondernemers waar wij mee samenwerkten, verdienen een grote pluim.”
Dat de krachtenbundeling zo succesvol bleek, ligt misschien ook aan het feit dat Huisman Accountants dezelfde taal spreekt als haar ondernemende klanten. Investeren in het écht leren kennen van klanten om tot op maat gesneden adviezen te komen is het credo. En voor als die expertise bij meer specialistische gevallen niet in huis is, bestaat er een kringetje zorgvuldig geselecteerde samenwerkingspartijen, zoals advocaten en fiscalisten. Een kracht en geen zwakte, vindt Huisman-Roest. “’De 21ste eeuw is niet de eeuw van de bolwerken, maar van de netwerken’, hoorde ik eens. Daar kan ik mij helemaal in vinden. Met elkaar staan we sterker.” Den Uil: “Kleinere ondernemingen ontstaan vaak vanuit de passie voor een bepaald product of bepaalde dienst. Daar ligt de focus logischerwijs op. Die cijfertjes zijn vaak een vervelende bijzaak, maar het veroorloven van een financieel adviseur is voor een kleiner bedrijf meestal geen haalbare kaart. Wij willen die zorg daarom uit handen nemen door op te treden als een sparringpartner.” En vaak komt er ook een stukje aansporing en bevestiging om de hoek kijken. Huisman-Roest: “Ondernemers, zeker beginnende, kunnen best onzeker zijn als het gaat om zaken die binnen ons vakgebied vallen. Die angst voor het onbekende nemen wij in een eerste gesprek vaak weg. Dat werkt bemoedigend, leert de ervaring. Het kan net het duwtje over de drempel zijn wat er voor zorgt dat iemand de knoop doorhakt om voor zichzelf te beginnen.” Omdat Huisman Accountants, dat ruim 20 jaar geleden werd opgericht, inzet op langdurige relaties zijn er vele succesverhalen op de voet gevolgd door de jaren heen. “We hebben klanten die ons al twee decennia lang trouw blijven. Dat is een mooi compliment. Natuurlijk maak je met elkaar ook weleens minder leuke dingen mee. Ook dan moet je er zijn. Met onze persoonlijke aanpak maken we op die momenten eveneens het verschil.” Den Uil: “Je kan je altijd onderscheiden. Zelfs als het gaat om standaard producten. Niet alleen op prijs, maar ook in benadering.” Huisman-Roest vult aan: “Neem zoiets als de driemaandelijkse BTW-aangifte. Op zich niet zo heel spannend, maar door vooraf even een blik op de boekhouding te werpen, hou je toch de vinger aan de pols.” Een eenvoudig voorbeeld, maar bij Huisman Accountants houden ze dan ook niet van poespas. “Je krijgt de klanten die bij je passen. Wij doen ons niet anders voor dan we zijn. Dan hou je het ook niet zo lang vol. Wij zijn een vakkundige, professionele organisatie, maar daar hoort niet per se altijd een driedelig pak, grote wagen en chique aktetas bij. Dat is ook geen minpunt, maar het gaat in onze ogen veel meer om oprechtheid en eigenheid. Woont een klant in de buurt? Dan pak ik gerust de fiets. De dienstverlening verandert daar niet door.” Door de jaren heen zijn de verwachtingen van klanten wel enigszins veranderd. “Snelheid is belangrijker geworden, maar dat is logisch met de huidige middelen. Waar iemand vroeger geen probleem had met een antwoord binnen drie weken na het toesturen van een brief, wil men nu het liefst binnen drie uur antwoord op een mail. Een andere ontwikkeling is dat het aantal eenpitters explosief is gegroeid. In die gevallen gaat het nog meer om de mensen dan om de cijfers. Dat past dus prima in ons straatje.”