Overig

De Kreek Transport een hecht familiebedrijf

1802

Het is 1932 als Bas de Kreek besluit om een bodedienst te beginnen. Hij schafte een auto aan waarmee hij van alle soorten goederen voor zowel winkeliers, bedrijven, maar ook voor particulieren vervoerde. Bas de Kreek woonde destijds in de Majubastraat in Bolnes en de werkzaamheden werden vanuit het woonhuis opgestart.

Pas in 2002 werd er een bedrijfspand betrokken aan de Pottenbakkerstraat op het bedrijventerrein Donkersloot in Ridderkerk. Tot die tijd werd het bedrijf letterlijk gerund aan de keukentafel. ‘Ja al die tijd was het kantoor aan huis’, aldus Stefan de Kreek die nu samen met zijn broer Edwin de leiding heeft over het familiebedrijf. Stefan de Kreek: ‘Vanwege de groei die we doormaakten werd het tijd om met de zaak te verhuizen. Twaalf jaar hebben we kantoor gehad aan de Pottenbakkerstraat, maar we groeiden er in deze periode ook weer uit ons jasje. Sinds medio juni van dit jaar zitten we nu in het voormalige pand van bouwbedrijf Van Splunder aan de Scheepmakerstraat, zo’n tweehonderd meter van onze vorige locatie. We hebben dit pand flink verbouwd en naar onze wensen aangepast. Dit hebben we niet gedaan omdat we zelf zo graag in een mooi en ruim pand willen zitten, maar gewoon omdat het noodzakelijk is om onze bedrijfsvoering nog beter te kunnen uitvoeren en volledig naar de wensen van onze klanten. Onze service kunnen we nu nog verder uitbreiden omdat we hier beschikken over nieuwe en grotere loodsen. Hierdoor kunnen we nog meer goederen opslaan voor onze klanten. Dit kan voor korte of langere perioden. Ook beschikken we hier over een groot buitenterrein waar al onze vrachtwagens kunnen staan en waar vervolgens nog ruimte is voor verdere groei. Daarnaast hebben we onlangs een nieuwe tien tons heftruck aangeschaft, waarmee we wagens snel kunnen laden en lossen en tevens grote en zware ladingen eenvoudig kunnen verplaatsen. Hierdoor kunnen we onze bestaande, maar ook nieuwe klanten, snel en adequaat bedienen.’

Een echt, maar ook hecht familiebedrijf

De Kreek Transport is een echt, maar ook hecht familiebedrijf. Jan, de vader van Edwin en Stefan, nam samen met zijn broer Kees het bedrijf over van hun vader Bas die dus de oprichter was van De Kreek Transport. Stefan: ‘wij zijn de derde generatie, maar de vierde generatie zit er aan te komen. De zoon van Edwin werkt inmiddels, als chauffeur, ook in het bedrijf. Edwin is binnen het bedrijf verantwoordelijk voor de planning. Hij volgt alle wagens op een groot scherm, weet dus exact waar ze zijn, heeft contact met de chauffeurs en met de klanten. Zelf doe ik de overige zaken zoals het beheer van de opslag en personeelszaken.’ Edwin pakt een kop koffie in de kantine/ontvangstruimte, terwijl hij middels de headset telefonisch een chauffeur de volgende transportopdracht doorgeeft. ‘Ja het werk gaat continue door vervolgt Stefan. Het is voor ons net als voor onze chauffeurs, we weten wel hoe laat we beginnen, maar niet hoe laat we klaar zijn. De vracht moet opgehaald en afgeleverd worden volgens de wensen van de klant, waar, wanneer en op welk tijdstip dat dan ook is. We gaan ver, heel ver in onze dienstverlening. En als we eens een chauffeur tekort komen of er kan een chauffeur door omstandigheden niet tijdig ergens zijn, dan stapt of Edwin of ik gewoon op een vrachtauto.’ Om het familieverhaal compleet te maken. Een tante van de huidige eigenaren Edwin en Stefan is verantwoordelijk voor de administratie en de vrouw van Edwin doet de facturatie. Stefan: ‘we zijn een echt, maar ook hecht familiebedrijf. We helpen elkaar altijd.’

Toekomst

De Kreek Transport is in tachtig jaar tijd uitgegroeid van een bodedienst tot een modern transportbedrijf dat gespecialiseerd is in het vervoer van stukgoederen voor de scheepvaart, petrochemie en industrie. Stefan de Kreek geeft aan dat ze natuurlijk willen blijven groeien, iets dat ondanks de economische situatie, ook in de achterliggende jaren is gelukt. ‘Maar we hebben geen expansiedrift. We beschikken nu over een modern en ruim pand en zijn voorbereid voor de toekomst. De groei moet gestaag gaan, zodat we al onze bestaande en nieuwe klanten de komende decennia optimaal kunnen blijven bedienen.’