Overig

De symbiose tussen social media en innovatie in de praktijk

540

Onze wereld wordt geleid door een nieuwe samenhang tussen mobiele technologie, verbondenheid via netwerken, data én datagestuurde resultaten. Tijdens Social Media Week Rotterdam zie je dit in alle aspecten terug – van de inhoud tot de
organisatie.

Organisator Maarten Reijgersberg van RauwCC heeft per 1 juli namelijk een nieuwe businesspartner. Hij ging een gelijkwaardig partnership aan met de Rotterdamse ondernemer en investeerder Jeroen Soeterbroek, tevens directeur van digital agency Connect Holland. Reijgersberg stelt hem graag meteen voor als strategisch partner van Social Media Week Rotterdam.

Connecten, communiceren en consumeren

Daar waar RauwCC thuis is in social media, marketingcommunicatie en het creëren van content is Connect Holland specialist in de bouw en ontwikkeling van
innovatieve digitale platforms, websites en apps. Twee vakgebieden die direct in elkaars verlengde liggen en een meerwaarde vormen voor Social Media Week. Precies daar waar social media en innovatie elkaar raken én
versterken. Dat de twee bedrijven een strategisch partnership aangegaan zijn voor het event is dan ook geen toeval.

Ons dagelijks leven bewijst dat, want het gaat maar door: technologische innovaties die onze maatschappij eigenlijk niet zo goed kan bijbenen. Dagelijks komen er nieuwe apps, cloud-technologieën, updates en upgrades, en revolutionaire platforms die bestaande markten op zijn kop zetten. Veel daarvan beïnvloedt in samenhang en onopgemerkt – als een onzichtbare hand – de technologie die we gebruiken en uiteindelijk de keuzes die we maken. Ons koopgedrag, hoe we communiceren en met wie we contact zoeken.

Datagestuurde resultaten

Omdat we als mensheid steeds efficiënter, dynamischer en gevarieerder worden, hebben we de verantwoordelijkheid het huidige en toekomstige potentieel van deze verborgen krachten om ons heen te begrijpen.

Zo stelt Toby Daniels, oprichter en directeur van het internationale platform van Social Media Week. Ook in Rotterdam, de Beneluxversie van de grootste social-

media- en innovatiebijeenkomst ter wereld, komen deze waarden aan bod. Sterker nog, het partnership van Reijgersberg en Soeterbroek wijst in de praktijk uit dat de organiserende partijen elkaar nu al vinden én samenwerken volgens die nieuwe samenhang.

Technologie en welvaart

Het wereldwijde thema van Social Media Week, dat
tegelijkertijd met Rotterdam in Santiago (Chili) en
Chicago (VS) wordt georganiseerd, laat zich in het Nederlands het best vertalen als: De onzichtbare hand; verborgen krachten van technologie (en hoe we die in ons voordeel kunnen inzetten).

De basis is het gedachtegoed van de 18e eeuwse Schotse econoom Adam Smith. Zijn idee was dat een onzichtbare hand in het economische systeem ervoor zorgt dat er een zo groot mogelijke welvaart voor iedereen tot stand komt. Met zo min mogelijk bemoeienis van buitenaf. Of dat ook voor het technologische systeem geldt, kon Smith destijds niet voorzien – interessant is het wel, het zelfregulerende effect van een markt waar iedereen eigenbelang nastreeft, en daarmee tegelijkertijd collectief welvaart weet te creëren. Stof tot nadenken!

Elke stad kent daarnaast zo zijn eigen, lokale thema’s. Sprekers en side-events geven tijdens Social Media Week Rotterdam invulling aan: hoe zorg je voor balans tussen verschillende belangen, hoe creëer je impact voor je merk, hoe zorg je voor intellectueel leiderschap, hoe omarm je millennials en hoe houd je technologie bij.

Ambitieuze groeistrategie

Reijgersbergs RauwCC organiseert dit jaar alweer de derde editie van Social Media Week Rotterdam. Hij haalde het event vanuit New York naar Nederland met een exclusieve licentie voor de Benelux. Zo’n evenement groeit en evolueert jaarlijks, waardoor zijn bedrijf een verhoudingsgewijs onevenredig grote naamsbekendheid geniet. Reijgersberg zag dat ook graag in de omzetcijfers terug: “We deden het goed, we zaten alleen te lang in een veilige haven. En aangezien goed de vijand is van beter, vond ik het hoog tijd om die haven te verlaten.”

Daarom koos hij er voor zijn partnership met de Belgische Cronos Group te verruilen voor eentje met een lokale aandeelhouder. Hiermee lanceert RauwCC, als het aan Reijgersberg ligt, een ambitieuze groeistrategie.

Strategisch partnership

“Maarten en ik leerden elkaar kennen via een gezamenlijk bedrijfsnetwerk, we hadden al snel een klik”, legt Soeterbroek uit. “We zijn beide eerlijke, gevoelige ondernemers die het voordeel inzien van een lokaal georganiseerde bundeling van krachten. En ik was altijd al gecharmeerd van de benaderbaarheid en de Rotterdamse mentaliteit van RauwCC.” Behalve overeenkomstig zijn de kersverse zakenpartners op sommige vlakken juist tegengesteld aan elkaar; daar waar Reijgersberg vooral inventief en creatief is, is Soeterbroek meer bedrijfsmatig en organisatorisch ingesteld. Waar de een soms impulsief handelt, doet de ander dat juist bedachtzaam.

“Door die tegenstellingen zijn we enorm complementair”, kwam Reijgersberg al snel achter. “Niet alleen als persoon, maar ook in de dienstverlening van onze bedrijven voelen en vullen we elkaar perfect aan.”

De Design Sprint van Google

Soeterbroek houdt van vernieuwen en van bouwen. “Met RauwCC bouwen we verder aan een mooi bedrijf, met klanten die er graag komen en écht geholpen worden. Want je moet altijd denken aan het einddoel van de opdrachtgever.”

Zoals RauwCC expert is binnen zijn vakgebied, is
Connect Holland expert in procesbegeleiding bij de digitale transformatie van bedrijven. “Om tot de beste oplossing te kunnen komen voor de vaak complexe vragen van onze klanten, moeten we eerst diepgaande kennis hebben van wat daar speelt. Dat is een intensief proces waarbij de klant vaak meerdere dagen per week bij ons intern
meewerkt en -denkt. Soms wekenlang.” Via de scrummethode bouwt Connect Holland internetplatforms voor uiteenlopende klanten als
Facilicom, Randstad, Santos Bikes en Rijkswaterstaat. Bij de digitale transformatie van die opdrachtgevers zet Soeterbroeks digital agency sinds kort de Design Sprint van Google Ventures in. Deze vernieuwende werkwijze – in enkele dagen van schets naar werkend prototype – organiseren ze in hun eigen inspiratieruimte Connext Lab.

Strategische meesterzet

Twee Rotterdamse rasondernemers, verbonden via een zelfde netwerk, werkzaam in complementaire vakgebieden met bedrijven die letterlijk bij elkaar om de hoek liggen. Het kan bijna geen
toeval zijn dat die elkaar zouden vinden.
Soeterbroek: “Een aandeel als businesspartner in RauwCC sloot precies aan op mijn persoonlijke ambities en de versnelling die ik zie bij het combineren van technologie en creativiteit. En data is het nieuwe goud, want echte revoluties ontstaan bij een mix van technologie, creativiteit én data. Denk aan Uber en Airbnb. Dus ik sluit verdere partnerships niet uit.”

Vooralsnog vinden Reijgersberg en Soeterbroek hun partnership ‘strategisch gezien een meesterzet’. Connect Holland en RauwCC werken daarin nu al met succes nauw samen en de keuze om ook tijdens Social Media Week Rotterdam de handen ineen te slaan was dus ook een heel logische.

Nationale en internationale sprekers

Wat je daarvan merkt als je Social Media Week Rotterdam bezoekt? Er is maar één manier om daar achter te komen. Er zelf naar toe gaan.

Het programma van Social Media Week is inmiddels gevuld. Verwacht per dag gemiddeld vijftien sessies met minstens twintig inspirerende,
nationale en internationale sprekers van bijvoorbeeld VIVA, Verenigde Naties, NOC*NSF, NAVO, KLM en PostNL. Ze delen met plezier hun
succesverhalen, maar schamen zich ook niet te vertellen wat er minder goed ging – want juist daaruit vallen lessen te leren.

Dit jaar speelt Social Media Week Rotterdam zich af bij LantarenVenster, op twee podia. Op het hoofdpodium zijn vrijwel alle sessies in het Engels, of via hoofdtelefoons vertaald naar het Engels als ze toch in het Nederlands zijn. Op podium twee is de voertaal doorgaans Nederlands. En, er zijn nog tickets te koop.