Overig

Dienstverlening

1078

Diensten verlenen aan de ander, wie doet het niet. Als wij berichtgeving moeten geloven zit Nederland er (te) vol mee en voegt het in essentie te weinig aan onze concurrentiepositie toe. Dat er dienstverleners zijn die weinig toevoegen, daar kan ik me wel in vinden; maar dat het weinigzeggend is voor onze concurrentiepositie, daarin toch zeker niet.

Dienstverlening; hulp of service bieden aan de ander, omdat die ander daar beter van wordt. Dit laatste heb ik zelf maar toegevoegd, want daar ontbreekt het nogal eens aan. Daarbij is het maar al te gemakkelijk om enkel naar de één of de ander te wijzen, alhoewel het zeker voorkomt dat dát klopt. Maar dat dienstverleners zo ver komen als een arts die vraagt ‘Wat denkt u er zelf van’ om vervolgens mee te knikken en te buigen met de wens van de vraagsteller ….

Helaas dreigt de door ons zeer toegejuichte transparantie er in uit te monden dat iedere vraagsteller zich de expertrol denkt te kunnen toe-eigenen. Echter voor een succesvolle dienstverlening is er meer nodig dan een ‘via-google-verkregen-wijsheid-dubbelklikken-en-klaar-benadering’. Nee, succesvolle dienstverlening vraagt om specialisten die met doortastendheid en tact het probleem in de kern raken, analyseren, aanpakken en oplossen.

Wat dat van organisaties vraagt? Veel! Want als dienstverlener wil en moet je in de huid kunnen kruipen van de ander. Bij die ander dan geen verborgen agenda’s, maar een open boek over wat er speelt. Lastig, want om de vuile was nu buiten te hangen…. Maar wel noodzaak, want alleen dan kom je echt verder. Met een mooi woord heet dat partnership. Dat is zeker niet eenzijdig en vraagt veel van dienstverleners. Want zonder echte expertise kom je nergens. En daarmee is de cirkel weer rond.

Duidelijk is dat het één niet zonder het ander kan. Want alleen dan zijn het niet alleen maar out-of-pocket expenses, maar is het een investering die meerwaarde geeft. Als I4-YOU zijn wij juist daar op uit.

– Peter de Graaf