De presentatie van de jaarcijfers van Rotterdam Partners stond bol van het goede nieuws. Het gaat beter met de stad Rotterdam én er komt een nieuw online ondernemersplatform: www.connectrotterdam.com
Dit Engelstalige platform moet op termijn uitgroeien tot een volwaardig digitaal platform dat buitenlandse en Nederlandse small business (MKB), nieuwkomers in de stad en gevestigde bedrijven in de regio 24 uur per dag voorziet van informatie, exposure, services en connecties die helpen bij de economische groei en innovatieve ontwikkeling.
Chantal Roest, director International Trade & Investment and Expat Services bij Rotterdam Partners (foto links), is erg trots op deze website/app.
“Het begin is er, maar de site is nog in ontwikkeling. We hebben nu de beta-versie gepresenteerd. De échte première vindt plaats in oktober. Ons doel is om bedrijven die willen groeien en innoveren on demand, 24 uur per dag te ondersteunen. Alle vragen die ondernemers maar kunnen hebben, worden via Connect behandeld. Daarmee bieden we met Connect Rotterdam een aanvullende dienstverlening op alle aanwezige fysieke netwerken in de regio Rotterdam, volgens de meest actuele (IT) oplossingen.
De tijd dat een ondernemer alleen naar de bank kon voor financiering van een bedrijf is voorbij. Wij behandelen ook mogelijkheden zoals crowdfunding en wat daar bij komt kijken. Momenteel wordt er hard gewerkt aan het invoeren van de namen en achtergronden van bedrijven die binnen de doelgroep vallen. Zo wordt het eenvoudiger om collega’s of potentiële business partners te vinden. Voorlopig zijn we nog wel even bezig, want het gaat om ruim 30.000 bedrijven! Overigens ontwikkelen wij Connect niet alleen, maar samen met marktpartijen als Symbid, Good Morrow en 360 Graden Kouwenhoven. Het gaat om een uniek product van, voor en met ondernemers. Uiteraard kunnen ondernemers die dit willen straks meepraten en reageren op de nieuwe berichten.” Het valt niet te vergelijken met LinkedIn, want daar gaat het om bestaande contacten.
Liefde voor de congresganger
Uit de gepresenteerde cijfers van Rotterdam Partners blijkt welk type bezoeker het meest besteedt per dag: de congresbezoeker. Die geeft met gemiddeld 442 euro per dag fors meer uit dan een dagtoerist (42 euro), een buitenlandse toerist (127 euro) en een zakelijke bezoeker (312 euro). Daarom is het een gunstige ontwikkeling dat dankzij de betrokkenheid van Rotterdam Partners vorig jaar 28 congressen zijn binnengehaald. Dit leverde de stad naar schatting 13,7 miljoen euro op.
Cees de Bruin, voorzitter van de Raad van Toezicht van Rotterdam Partners, had vorig jaar opgeroepen tot meer samenwerking. Rotterdam zou moeten worden beschouwd als een familiebedrijf. Die oproep was niet aan dovemansoren gericht. Recent is het eerste ‘familiediner’ georganiseerd. De gasten waren invloedrijke ondernemers. die bereid zijn om de schouders er onder te zetten en te investeren in de stad en geloven in lokale ondernemers.