Transport & Logistiek

Duizend extra laadpunten

150
Foto: Fotobureau Roel Dijkstra

De komende vier jaar komen er tussen de 1000 en 1250 laadpunten bij in gemeentelijke garages, P+R-terreinen en stallingsgarages. Hiervoor is een Europese aanbesteding gedaan, die gegund is aan laadpuntdienstverlener Eneco eMobility.

Gemeente Rotterdam en Eneco eMobility gaan samenwerken om de vele extra laadpunten voor elektrische auto’s te realiseren. Rotterdam stimuleert het gebruik van elektrisch vervoer om de CO2-uitstoot te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Ook in de gemeentelijke parkeer- en stallingsgarages in Rotterdam wil de gemeente daarom toekomstbestendige oplaadpunten voor elektrische auto’s.

Concessieovereenkomst

Met deze gunning zijn ook afspraken gemaakt over exploitatie, beheer en onderhoud van de laadpunten. Op 4 september is de concessieovereenkomst ondertekend door Corine Duitman, directeur Toezicht en Handhaving van de gemeente Rotterdam en Bram Poeth, CEO van Eneco eMobility BV.

Schoon, stil en zuinig

Elektrische auto’s zijn schoon, stil en zuinig en dragen hierdoor bij aan een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving in Rotterdam. Om de overgang naar uitstootvrije mobiliteit te versnellen zijn inmiddels ruim 2.000 openbare laadpunten in Rotterdam geplaatst. Ook heeft Rotterdam een laadplein, waar tien elektrische auto’s tegelijk kunnen opladen. Nu komen er dus nog ruim 1.000 laadpunten bij in de parkeergarages.

Ook gemeentelijke voertuigen elektrisch

Ook steeds meer voertuigen van gemeente Rotterdam zijn elektrisch aangedreven. Zo rijden inmiddels twee hybride en een elektrische vuilniswagen (video) door de Rotterdamse straten. In het komend halfjaar komen daar nog twee elektrische wagens bij. In 2030 moet het hele gemeentelijke wagenpark op schone brandstoffen rijden. Ook de RET verduurzaamt het wagenpark. Eind dit jaar rijden er 55 volledig elektrische bussen van de RET rond in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen.

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here