“Verzekeraars zijn boeven, allemaal! Ik betaal al jarenlang premie en nu heb ik een keer schade en dan zijn ze niet thuis!” Veel gehoorde uitspraken en soms nog eens waar ook; het gaat gelukkig vaker goed dan fout. Maar er zijn ook echte boeven in het verzekeringsvak: frauderende “klanten”. In onze praktijk kwam ik onlangs deze bijzondere schade tegen.
Het betreft de diefstal van een BMW waaraan nogal wat handenarbeid zou zijn verricht. De eigenaar van de gestolen auto stelde dat hij het voertuig eigenhandig had omgebouwd naar een nieuwer type. Voor de kenners onder u: het zou gaan om een BMW type E39 naar een type E60. Er zouden diverse werkzaamheden zijn uitgevoerd om tot het nieuwe type te komen. Vrijwel de gehele carrosserie werd onder handen genomen. Alleen de ruiten werden hergebruikt. Zo beweerde de klant althans.
Laat de klant nu op meerdere onderdelen door de mand vallen. De auto was namelijk 3 maanden voor de diefstal getaxeerd, waarbij ook foto’s waren gemaakt. Hieruit bleek dat het derde remlicht van de getaxeerde BMW bovenin de achterruit zat. Het derde remlicht van het oude type BMW (E39) zit echter aan de onderzijde. Let wel, de ruit zou niet zijn vervangen. Ander detail was de kilometerstand van de sleutels. Beide werden na de diefstal uitgelezen op 137.000 kilometer. Bij de politie gaf de klant 162.500 kilometer op. Deze afwijking van bijna 30.000 kilometer was – op z’n zachtst gezegd – merkwaardig. Nog merkwaardiger was de kilometerstand gemeten bij de taxatie: 161.750 kilometer. Er zou in 3 maanden tijd dus slechts 750 kilometer zijn gereden. Dat was niet meer merkwaardig maar geheel ongeloofwaardig. De enig mogelijke verklaring: het waren 2 verschillende auto’s. De klant had een BMW type E60 laten taxeren met het kenteken van het type E39. Ook de niet-kenners onder u zullen begrijpen dat de klant na de – geplande – diefstal zo een hogere uitkering wilde opstrijken. De minimaal hogere premie werd daarbij graag voor lief genomen.
Echter werd de klant door verzekeraars in de wielen gereden en slaagde hij niet in zijn opzet. De gevolgen van fraude liegen er overigens niet om. De schade wordt niet uitgekeerd en gedane uitkeringen worden teruggevorderd. Ook wordt de verzekering normaliter beëindigd. Soms worden ook alle overige verzekeringen beëindigd. Verzekeraars zullen de fraudeur in hun interne systemen aantekenen. Ook krijgt de fraudeur vaak in centrale registers een rood kruis achter zijn naam. Als fraudeur ontvang je dus geen schade-uitkering, eindig je zonder verzekeringen en ben je bovendien niet meer verzekerbaar.
Natuurlijk is het niet leuk om een hoge premie te betalen of om een schade niet (geheel) vergoed te krijgen. Maar om dan maar te liegen, bedriegen en de boel te belazeren? Eerlijkheid duurt het langst zullen we maar zeggen. Wilt u samen met mij kijken of u een te lage schade-uitkering krijgt? Of wilt u iets anders van uw schade bespreken? Daarvoor kunt u altijd terecht in de Schouten Toren. Tijdens de koffie deel ik misschien nog een fraudeverhaal met u. Geheel geannonimiseerd natuurlijk.