Ja inderdaad, de winnaar komt uit de maritieme wereld. Dat is niet vreemd voor ons gebied want veel kandidaten voor de Innovatie Award 2016 hebben hun wortels in het maritieme.
Een oplossing voor een probleem in de scheepvaart, het ontgassen, is mede opgelost door een oplossing uit die zelfde hoek. Bravo. Het geeft ook aan dat het in de maritieme wereld normaal is om ook aan de eigen ontwikkeling te denken, om oplossingen te vinden voor de problemen die ondervonden worden in juist de grote en sterke ontwikkeling van die zelfde maritieme wereld.
Transport over water is van groot belang en willen we een zekerheid bieden voor deze modaliteit op lange termijn, dan moeten we de problemen die deze vorm van transport op kan leveren, ook aanpakken. In het vervoer van chemische en olie producten is de scheepvaart van cruciaal belang. Het lozen van giftige dampen, een vorm van restlading, is niet meer toegestaan, dus er moet op snelle wijze een redelijke capaciteit gevormd worden om dit probleem op te lossen.
Ook de uitstoot van uitlaatgassen is in de scheepvaart aan strenge eisen gebonden. Eisen die ook op de langere termijn zwaarder worden. Ik zie u al denken, sjoemel software ook in de scheepvaart? Nee, ik weet dat met name door de ontwikkeling van de vermindering van uitstoot van fijn stof en CO² er in onze regio veel bedrijven actief zijn in de ontwikkeling van aangepaste apparatuur om de uitstoot binnen de gestelde normen te krijgen. Ja inderdaad, deze ontwikkelingen zijn voornamelijk geconcentreerd in onze regio en omdat deze techniek erg afhankelijk is van de specifieke omstandigheden van de motor in het schip, is er ook niet één oplossing maar zijn er meerdere. Het is voor de scheepvaart van groot belang dat deze modaliteit, die voorlopig nog geen last heeft van filedruk, zich vol kan ontwikkelen zonder ons milieu zwaar te belasten. Aangezien het zeer individuele oplossingen betreft, ben ik ervan overtuigd dat hier geen sjoemel software inzit.
Recentelijk is er een inschrijving voor de aanbesteding geweest voor de bouw van de grootste gecombineerde tunnel tussen Denemarken en Duitsland. Een Nederlandse combinatie had de laagste inschrijving. Verwacht mag dan ook worden dat deze combinatie het werk gegund zal krijgen. Als je de combinatie bekijkt en de diverse benodigde werkzaamheden beoordeelt, kan de conclusie niet anders zijn dat ook deze opdracht voor een zeer groot deel door bedrijven uit onze regio uitgevoerd zal gaan worden. Weer Bravo voor de Nederlandse maritieme industrie.
Teun Muller
Voorzitter Werkgevers Drechtsteden