Via Baanbrekend Drechtsteden opgeleid tot matroos “Spring maar aan boord,“ riep de schipper van binnenvaarttanker St. Maarten tegen Michael Houtsnee. Een half jaar later was de 27-jarige Dordtenaar als matroos werkzaam bij Exho. En hij is vastbesloten het te schoppen tot kapitein. “Ik ga er honderd procent voor.“ Baanbrekend Drechtsteden maakte zijn opleiding mogelijk.
Exho Binnenvaart Detachering en Advies uit Raamsdonksveer bemant de schepen van zijn klanten geheel of gedeeltelijk. Over tien jaar stromen veel Nederlandstalige kapiteins uit. “Het duurt echter wel vijf tot tien jaar om iemand op te leiden tot kapitein,” vertelt opleidingsbegeleider Gert Hofkens van Exho.
Doordat de vrachtprijzen in de sector de laatste jaren flink zijn gedaald, blijft er steeds minder geld over voor de opleiding. Hofkens: “Wij zijn op zoek gegaan naar een win-win situatie, zoals mensen die met behoud van uitkering kunnen leren en werken. Zo kwamen we ook terecht bij Baanbrekend Drechtsteden.”
Praktijkopleiding
Baanbrekend Drechtsteden is een publiek-privaat samenwerkingsverband tussen de Sociale Dienst Drechtsteden en Randstad Uitzendgroep. Sinds 2012 heeft Baanbrekend ruim 1.390 vacatures vervuld in diverse sectoren.
“Veel van onze kandidaten hebben tegenwoordig een goede opleiding en werkervaring. Zij zijn door de huidige economische situatie bij ons beland. Sommigen hebben een cursus of opleiding nodig, die aansluit bij de nieuwe werkplek. Als daar een baan aan gekoppeld is, organiseren we dat graag,” vertelt manager Rozanne Wijnand van Baanbrekend Drechtsteden.
Bij Exho was die baan gegarandeerd. Het bedrijf speelde in op de mogelijkheid, die sinds 2013 bij het Onderwijscentrum Binnenvaart bestaat, om in zes maanden de vaarbevoegdheid matroos te halen in plaats van drie jaar in de functie van
deksman.
Zo kon Michael Houtsnee in het najaar van 2013 beginnen met de verkorte praktijkopleiding. In een half jaar – twee weken op, twee weken af – werkte hij een portfolio met 45 praktijkopdrachten en theorie af. “De eerste keer aan boord was ik erg onder de indruk. Nog nooit was ik op een binnenvaartschip geweest en toen moest ik in de Westerschelde op een platform klimmen om het schip vast te maken. Zo hoog. Ik was zelfs een beetje bang. Maar nu vind ik het prachtig,” vertelt hij enthousiast.
Gelukkig
Baanbrekend Drechtsteden bleek tijdens het hele traject een fijne gesprekspartner, die echt achter de kandidaten staat en goed communiceert, vertelt Hofkens. Sinds mei is Michael Houtsnee in dienst bij Exho en werkt op de tanker Beveland.
Hofkens: “Het voordeel van een iets oudere kandidaat is dat hij een bewustere keus maakt. Werken in de binnenvaart moet je echt willen, want het is een langlopend traject van opleidingen. En het thuisfront moet het ermee eens zijn dat je telkens twee weken van huis bent.”
“Maar als je vrij bent, ben je ook echt vrij en dan kan ik al mijn energie steken in mijn familie en vrienden,” zegt Michael Houtsnee. “Leren kan ik wel, maar was meer bezig met feesten. Al had ik altijd wel baantjes. Vorig jaar heeft Baanbrekend Drechtsteden mij geholpen, want ik wilde echt werken. Eerst kon ik in een magazijn aan de slag en toen kwam dit op mijn pad. Precies op het juiste moment. Ik ben nu serieuzer en heb de drive om een hele goede matroos, stuurman en dan kapitein te worden.”
De begeleiding van Baanbrekend en Exho noemt ook hij prima. “Het is mooi als mensen vertrouwen in je hebben.” De Dordtenaar is trots op zijn contract. “En mijn familie ook. Maar ik doe het nog niet eens voor het geld. Ik ben een gelukkig mens.”