Overig

Gaat u ook (verder) innoveren in 2020?

708
Hans Klaasse

Hans Klaasse

In 2019 hebben er weer een aantal mooie innovaties plaatsgevonden. Vooral op het gebied van procesverbetering en innoverende procesvernieuwing is er veel bereikt. Altijd knap dat bedrijven zich door vernieuwing weten te onderscheiden. De concurrentiekracht neemt toe en de weerbaarheid vergroot zich.

Verschillende sectoren wisten significante verbetering te bereiken. Ook in onze regio zijn er ‘pareltjes’ te vinden. Innovatie loont, het scheelt op de lange termijn veel geld en komt de kwaliteit zeer ten goede. We leven in het digitale tijdperk. Moderne computer- en datasystemen zorgen voor een hoge mate van efficiency en kwaliteit. Handmatige taken worden overgenomen door slimme systemen. Dat maakt niet alleen het werk interessanter maar het zorgt ook voor kostenbesparing. Blockchain kent vele voordelen. Veilig informatie delen terwijl de vastlegging op de plaats geschiedt waar het hoort. Zo werken veel bedrijven aan de broodnodige beveiliging van hun informatiesystemen. Innoveren is anderen te slim af zijn. 

Ook technische bedrijven wisten vooruitgang te boeken op het gebied van milieu, duurzaamheid en kostenbesparing. Nieuwe vindingen die –in een wereld die streeft naar nul uitstoot– met ethousiasme werden ontvangen. Elektrificering van het wagenpark, schone energie en duurzame verpakking zijn enkele voorbeelden. Echter, ook andere technologische innovaties konden rekenen op grote belangstelling van de markt. Wat heeft u voor verrassing in petto voor uw klanten? Het gaat bij het in de markt zetten van innovatie en vernieuwing vooral om positionering. Zich uitsluitend richten op de bestaande vraag van de markt is achterhaald, het gaat om de toekomstige wens en behoefte van de klant. Heeft u daar al een beeld van? 

Alle sectoren vragen om innovatie. Willen we de zorg betaalbaar houden dan zullen er nieuwe concepten moeten worden bedacht. Als we concurrerend willen blijven dan zullen er nieuwe baanbrekende technieken moeten worden ontwikkeld. Op het gebied van informatietechnologie zullen we moeten blijven investeren in internationale samenwerking en het in ‘eigen huis’ zoeken naar nieuwe oplossingen. Maar ook in de dienstensector zullen we met veel creativiteit onze voorsprong moeten uitbreiden. Nederland moet hét innovatieland worden. Samenwerking is hier het sleutelwoord. Samenwerken is het nieuwe concurreren. 

De positionering als innoverend bedrijf en de noodzakelijke promotie en communicatie verloopt steeds vaker met behulp van online platforms. Niet alleen bij de lancering van een nieuw product maar juist ook in de ontwikkelingsfase. Innovatie vraagt communicatie. Innovaties gedijen slecht in een bestaande omgeving. De ‘sense of urgency’ ontbreekt vaak en vastgeroeste structuren zorgen meestal niet voor de gewenste dynamisch omgeving. Innovatie heeft daarnaast een sterke mate van noodzakelijkheid nodig, een groep van jonge krachten aangevuld met mensen die ervaring en senioriteit inbrengen. Vanuit nieuwe kennis en doorwrocht kwaliteitsbesef op zoek naar verbetering en vernieuwing. Bent u al zo aan de slag binnen uw bedrijf? Dan glimlacht de toekomst u tegemoet. Zeker weten!