Transport & Logistiek

Grootste containerschip ter wereld is in Europa

1525
MSC Gülsün. Foto: MSC Mediterranean Shipping Company

Het grootste containerschip ter wereld MSC Gülsün is aangekomen in Europa. Het schip heeft hiermee zijn eerste reis vanuit het noorden van China voltooid, zo meldt MSC Mediterranean Shipping Company. Het schip heeft een recordcapaciteit van 23.756 TEU en wordt begin september verwacht in Rotterdam.

MSC Gülsün is de eerste van een nieuwe klasse van 23.000+ TEU-schepen en werd gebouwd op de Geoje-scheepswerf van Samsung Heavy Industries (SHI) in Zuid-Korea. Het schip is ongeveer 400 meter lang en meer dan 60 meter breed en heeft een recordcapaciteit voor een containerschip: 23.756 TEU. Het schip is uitgerust met meer da 2.000 gekoelde containers, waardoor de handel in voedsel, drank, farmaceutische en andere  gekoelde en bevroren producten tussen Azië en Europa wordt gestimuleerd.

Innovatieve engineering

Deze nieuwe klasse is ontworpen met een breed scala aan milieu-, efficiëntie-, stabiliteits- en veiligheidszaken in gedachten. MSC Gülsün heeft een opmerkelijke benadering van energie-efficiëntie met de vorm van de boeg die is ontworpen om de energie-efficiëntie te verbeteren door de rompweerstand te verminderen. Geavanceerde techniek minimaliseert windweerstand, wat resulteert in een lager brandstofverbruik.

Om te voldoen aan een komende verordening voor scheepsbrandstoffen in 2020, is het schip ook uitgerust met een door UN IMO goedgekeurd hybride uitlaatgasreinigingssysteem en heeft het de mogelijkheid om over te schakelen op zwavelarme brandstof, of te worden aangepast voor vloeibaar aardgas (LNG) in de toekomst.

Veiligheid

Het waarborgen van veiligheid van bemanning en lading is de hoogste prioriteit van MSC. Deze nieuwe klasse schepen zijn uitgerust met dubbele rompbescherming rondom de motor, evenals een 3D-beoordeling van de rompconditie. Een nieuw brandbestrijdingssysteem met twee torens met pompen met hoge capaciteit is geïnstalleerd om de veiligheid van zeevarenden aan boord verder te verbeteren en lading te beschermen die over het hele dek van het schip wordt vervoerd.

Nieuwe klasse schepen

SHI zal zes van de nieuwe klasse schepen leveren, terwijl Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) de andere vijf bouwt, ook in Zuid-Korea.