Overig

Helmink Communicatie Groep: meer dan alleen telecom

1509

Van de winkel op de hoek tot volledige retailketens – ze laten hun communicatie allemaal over aan de Helmink Communicatie Groep. En daar blijft het niet bij: Micha Helmink en Job Bellekom bedenken ook steeds vaker oplossingen op het gebied van communicatie voor klanten met vestigingen over de Nederlandse grens.

Helmink staat bekend als een van de beste op het gebied van (tele)communicatie in de regio Rijnmond. Zelf is hij enorm nuchter onder deze verworvenheid. “Elk dorp heeft een slager en elke regio heeft zijn eigen telecombedrijf. We hebben onze mobiele telefonie tak geprobeerd landelijk uit te rollen, maar ik kan niet naar klanten in bijvoorbeeld Veendam, want ik spreek hun taal niet. Als een Rotterdams bedrijf 250 vestigingen in Nederland heeft en wil dat ik de communicatie verzorg van al die vestigingen, dan kan ik wel helpen. Dit scenario komt de laatste tijd steeds vaker voor, beschrijft Micha. “De crisis is nu voorbij, dus je ziet dat waar bedrijven de laatste jaren voornamelijk kosten probeerden te besparen, ze nu weer gaan investeren. Ze bedenken zich nu dat je nog wel honderd euro kan besparen, maar dat ten koste kan gaan van je kwaliteit. Want wat betekent het voor je bedrijf als je een dag niet bereikbaar bent? Daarom gaan de meeste grote bedrijven nu juist weer investeren in de techniek om hun positie in de markt te verbeteren. Door die ommekeer zijn onze klanten gaan groeien, ze openen steeds meer vestigingen op steeds meer plekken, ook buiten Nederland. Dus proberen wij hen daar ook te helpen met de communicatie. We kunnen wat wij doen makkelijk kopiëren naar andere landen buiten Nederland, alleen voor het leveren van de fysieke lijnen blijven we vaak afhankelijk van de lokale partijen daar. Van onze software en technische oplossingen maken onze klanten nu al gebruik in heel West Europa, het Midden Oosten, Noord Afrika en Amerika. Ook zijn we achter de schermen bezig met het ontwikkelen van nieuwe software. Dat doen we ook steeds vaker in het buitenland, want in Bratislava bijvoorbeeld, kost dat simpelweg de helft van wat het hier in Nederland zou kosten.”

Hoe klein of groot het bedrijf ook is, Helmink heeft altijd persoonlijk contact met ze, vertelt zijn partner Job Bellekom. “Dat is belangrijk om de business van onze (potentiële) klanten goed te kunnen begrijpen. Alleen dan zijn wij in staat om op zoek te gaan naar een technische oplossing die bijdraagt aan de wensen en eisen van de klant. In die oplossing is telefonie vaak een belangrijk onderdeel, maar we verkopen niet alleen telefonie, we bieden juist een totale communicatie oplossing. Zo kunnen we voor een kapsalon misschien niet veel verbeteren aan hun telefonie, maar we kunnen wel zorgen dat hun klanten tijdens het wachten gebruik kunnen maken van Wifi en bijvoorbeeld bepaalde acties op hun telefoon te zien krijgen. Of dat hun klanten herinnerd worden aan hun afspraak via een SMS. Die diversiteit van bedrijven en oplossingen maakt ons vak juist zo leuk. Met het ene bedrijf praat je over de technische infrastructuur en wat voor impact dat kan hebben op het bedrijf en met het andere over de verbeteringen voor de mensen die er dagelijks mee moeten werken en wat dat kan betekenen voor hen. Zo is het voor zakelijk dienstverleners belangrijk telefonisch goed bereikbaar te zijn en hun workflow te verbeteren, maar is het voor retailers juist belangrijk dat kassasystemen en pintransacties altijd moeten doorgaan. Deze twee doelgroepen vragen dus om een compleet andere technische infrastructuur. Veel bedrijven weten niet wat voor technische mogelijkheden er allemaal zijn en wat deze toe kunnen voegen aan hun bedrijf. Dat vertellen we als we eenmaal aan tafel zitten, of we nodigen ze uit bij ons op kantoor en laten de mogelijkheden werkend zien. Je koopt toch ook geen bankstel zonder er een keertje op te gaan zitten?”

Het succes van de communicatiegroep is volgens Helmink te danken aan passie, ontwikkeling en nuchterheid. “Wij hebben een ongelofelijke motivatie om iets toe te willen voegen aan het succes van onze klanten. We blijven elke dag verbeteren en innoveren, omdat we het steeds beter willen maken voor de klant. Dat alles doen we met Rotterdamse nuchterheid.”

Dit succes is niet altijd vanzelfsprekend geweest. “Toen ik twaalf jaar geleden begon, werd ik nog net niet uitgelachen. Ik vertelde dat (mobiele) ip telefonie de toekomst was. Dat al die apparaten waar we toen mee liepen – een bureautoestel, een Ipaq, een draadloze decttelefoon en een laptop – overbodig zouden worden. Pas toen de iPhone werd gelanceerd en niet veel later de iPad, gingen mensen mij begrijpen.” Toen ging het hard. Helmink Communicatie verkocht voornamelijk mobiele telefonie en data abonnementen; het was een van de eerste bedrijven die de levering van de toestellingen los zag van de abonnementen. Met de winst van de verkoop van de mobiele telefoons en abonnementen, kon het bedrijf investeren in nieuwe ontwikkelingen. Een van die nieuwe ontwikkelingen was Hosted Telefonie wat we nu – 7 jaar later – kennen als cloud telefonie. Bellekom legt uit. “Dan krijg je je volledige bedrijfstelefonie uit de cloud, oftewel  on demand communicatie waar je ook wilt. Je gebruikt dan geen traditionele telefooncentrale dus hoeft dan niet – zoals bij een telefooncentrale wel moet – vijf jaar vooruit te kijken als je het aanschaft. Je hoeft niet na te denken over een servicecontract of de vraag of je de centrale later uit wilt breiden. Cloud telefonie ontwikkelt zichzelf en elk kwartaal komen er nieuwe functies bij die je eraan toe kunt voegen of niet. Als je twee jaar na aanschaf bijvoorbeeld videotelefonie wilt hebben, is dat bij cloud telefonie alleen maar een kwestie van opschakelen. Je hoeft geen nieuwe investering te doen. Ook kun je gebruikersprofielen aanmaken, waardoor de ene medewerker traditioneel kan bellen en de andere in een videoconferentie kan zitten.”

Ondanks het succes van cloud telefonie, zitten de heren niet stil. Ze blijven door ontwikkelen. Enerzijds vanuit eigen behoefte, anderzijds vanuit de klantvraag. “Als we vastlopen met een klantvraag, kijken we wat er wereldwijd beschikbaar is en in de buurt komt van een oplossing. Dan gaan we dat product doortesten; we vragen aan de ontwikkelaars of het aangepast kan worden naar onze klantvraag. Dat gebeurt dan en vervolgens zetten we onze eigen naam erop en kunnen we het ook verkopen aan andere klanten. Zo zijn we nu bezig met een product dat kan voorkomen dat je als bedrijf lang niet bereikbaar bent en niet kunt werken als er een switch of verbinding uitvalt. Nu, als dat gebeurt, melden alle toestellen zich tegelijk bij de cloud centrale aan om alle instellingen weer terug te halen. Hier gaat een hoop bandbreedte mee gepaard waardoor de verbinding overbelast kan raken en niets meer werkt. In het slechtste geval duurt het een dag voordat alle toestellen weer gebruikt kunnen worden. We hebben nu een klein stuk hardware met software bedacht, waarmee je alle instellingen lokaal beschikbaar kunt stellen en binnen enkele minuten weer bereikbaar bent en verder kunt werken,” aldus Helmink.

Wat de toekomst gaat brengen, vindt Helmink lastig te zeggen.”We proberen ons niet gek te laten maken met de enorme toestroom van nieuwe technieken, maar kijken maandelijks wat de markt te bieden heeft en of dat iets kan toevoegen aan het proces van onze klanten.”