Overig

Holland the City

1109

De eerste week van september ben ik voor een beurs en diverse sales bezoeken in Shanghai en Beijing (China) geweest. Inmiddels redelijk ervaren in reizen naar dit prachtige, maar ook in sommige opzichten moeilijke land, ben ik vertrokken. Een reis van 9,5 uur brengt je van Amsterdam naar Shanghai. Lekker door de nacht gevlogen, zodat je jezelf makkelijk aanpast aan de tijdszone. Doordat gelijktijdig de G20 in China was, waren de veiligheidsmaatregelen strenger dan ik ooit heb meegemaakt. Gelukkig ben ik probleemloos door de douane heen gekomen. Op naar mijn auto en mijn rit(je) naar het hotel. Zoals met alles in China is het reizen ook bijzonder: midden op de dag kan je in ellenlange files terecht komen. Shanghai heeft immers 23 miljoen inwoners op een oppervlakte dat echt een stuk kleiner is dan Nederland. Een ritje van het vliegveld naar je hotel duurt dan ook zomaar 1,5 uur. Een reisafstand waarmee je in Nederland  vanaf Schiphol in Eindhoven bent!

Juist op dat laatste wil ik wat dieper ingaan. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen gaat de komende jaren Nederland internationaal op de kaart zetten met de slogan “Holland the City”. Ik ben daar een grote voorstander van.

In China (maar ook Amerika) mag ik vaak met klanten praten die een congres organiseren. Bij de overweging Nederland spelen dan grote voordelen als klein, korte lijnen en bereikbaarheid een grote rol. Juist dat kleine is ook een nadeel. Ik zal het proberen uit te leggen. Waar men in China of Amerika het geen probleem vindt om 1,5 uur in de auto te zitten vanaf het vliegveld om bij een hotel uit te komen (je blijft immers in dezelfde stad), zijn de afstanden in China zoveel groter dat als je naar een andere stad gaat je dat nooit in die 1,5 uur kunt afleggen. Dat terwijl je vanaf Schiphol met 1 uur maximaal in het hartje van Rotterdam staat. En juist dat is het probleem. Men kan niet geloven dat je met zulke reisafstanden in verschillende steden uitkomt. Laat staan steden waar je ook nog kwalitatief kunt congresseren.

In dat kader is de campagne “Holland the City” buitengewoon aan te raden. Laten we vooral als land de hele wereld duidelijk maken dat je in Nederland met minder reizen meer diversiteit hebt. Dat je met minder reizen in steden komt waar men nog wel de deur open doet voor zakelijk toerisme. Want zeg nu zelf, als de Gemeente Amsterdam gaat bezuinigen op zakelijk toerisme wordt het voor de Gemeente Rotterdam helemaal tijd om de bescheidenheid achter ons te laten. Het wordt tijd dat Rotterdam (en de regio) haar plek in de absolute (congres)top van Nederland volmondig opeist. Want dat er in de regio Rijnmond hoogwaardig kan worden vergaderd en gecongresseerd dat blijkt wel uit de cijfers.