Met zijn bedrijf Ideko maakt Martin Schipper maatwerkmeubels voor winkels, horeca, bedrijven en instellingen.
Martin levert kwaliteit, maar nu de bouwwereld kraakt en steunt en de retail ‘op z’n gat’ ligt, wordt elk dubbeltje omgedraaid. Hoe navigeer je je bedrijf dan naar de lichtpuntjes in plaats van de afgrond?
“Bij Ideko maken we alles op maat voor onze klanten: kasten, wanden, tafels, keukens en nog veel meer. Onze producten maken we hoofdzakelijk van de plaatmaterialen MDF, multiplex en spaanplaat, met verschillende afwerkingen. De machines in onze werkplaats zijn daar speciaal voor gemaakt. Onze kracht is dat we oog hebben voor detail, zowel bij het meedenken in het proces van tekening tot oplevering als bij het maken van de producten zelf. We hebben grote klanten als Shell en het Erasmus MC, maar ook aannemers en scholen. Nu zijn we bijvoorbeeld bezig een centrale schoolhal met banken, tafels en andere betimmeringen in te richten.
In 2009 heb ik als zelfstandige dit bedrijf overgenomen, het begin van de crisis. Het was een pittige tijd. Maar we zijn er nog, al is het in afgeslankte vorm. Veel andere interieurbouwbedrijven zijn omgevallen. Die mensen werken nu vaak als zelfstandige. Voor de grotere opdrachten vormen ze dan collectieven. Als bedrijf met vast personeel en een eigen werkplaats kunnen we razendsnel leveren, maar op de prijs is het lastig concurreren met zulke samenwerkingsvormen. Daarom hebben we de wat grotere opdrachten nodig, anders is het niet lonend meer.
Zakelijk ben ik een man van relaties. Een persoonlijke kennismaking vind ik belangrijk, ook voor de communicatie in een project. Als alles dan op rolletjes loopt en de klant tevreden is, dan kan ik daar intens van genieten. Laatst belde ‘s avonds laat een winkeleigenaar, voor wie we meerdere winkels hebben ingericht, om te zeggen hoe tevreden hij is. Daar doe ik het voor! De relatie met mijn personeel en andere mensen met wie ik werk vind ik even belangrijk. Zoals met de accountants en adviseurs van DRV. Ik ben destijds bewust naar DRV overgestapt omdat ik een persoonlijke band voelde. Ze doen voor Ideko de boekhouding, loonadministratie en rapportages, maar geven ook advies. Ze zijn een geweldige ondersteuning voor mijn bedrijf. Juist omdat het contact heel persoonlijk is. Dat past bij me.
Ik zie mezelf niet als een ondernemer pur sang. Niet alleen geld verdienen, maar een Nederlands product maken waar ik tróts op kan zijn. Daarom zou ik nooit de productie naar Polen verhuizen; we moeten onze eigen economie stimuleren, we zijn er zelf onderdeel van! Belangrijk is wel dat je blijft innoveren. Je moet doen wat een ander niet doet. Zo ben ik nu bezig met een mobiele ruimte. Een modulair systeem dat in een andere ruimte kan staan. Ideaal voor pop-up stores, maar het kan ook als mobiele hotelkamer dienen. Het systeem is modulair en dus naar wens aan te passen, maar het kan ook in serieproductie worden gemaakt. Kijk, en dan wordt het interessant. Dan komt de ondernemer weer in me naar boven.”