Over resultaat, duurzaam succes en loon naar werken
Als ondernemer moet u in staat zijn om uw mensen te inspireren. Wanneer u dit niet doet zal er weinig nieuws of uitzonderlijks binnen uw onderneming plaatsvinden. Het blijft ogenschijnlijk allemaal z’n gangetje gaan maar veel meer dan dat zal er niet gebeuren. Bent u er tevreden mee? Niet verder lezen, lekker voortsukkelen, aanmodderen en doorschipperen. Duurzaam succes is niet uw ding!
Wilt u echter een inspirerende leider zijn, dan is het raadzaam om er even bij te blijven. Inspirerende leiders spreken positief over hun bedrijf, producten en merken. Ze zijn het levende bewijs dat het bestaan ervan er iets toedoet. Zij zijn in staat het koperspubliek in beweging te krijgen. Zij inspireren de markt met nieuwe dingen. Geweldig om met dit soort ondernemers te spreken. Zo krijgen zij fans en vrienden!
Inspiratievol werken
Het maakt echt het verschil. Ik hoor inspirerende leiders met een zekerheid –die bijkans grenst aan onomstotelijk bewijs– de loftrompet steken over de producten en eindeloos goede service die zij bieden. Zo inspireren zij hun koperspubliek. Dit type leider weet de boel in vuur en vlam te zetten. De medewerkers zijn trots op hun leider. Ze weten dat ze gemeenschappelijk verantwoordelijkheid zijn voor dit succes. De constante communicatie is dat het gaat om ons product en ons bedrijf. Deze leiders denken in marktaandeel en positieve naamsbekendheid. Dat kan zelfs de meest negatieve medewerker niet negeren. Deel zijn van een succesvol bedrijf of een goed presterend team werkt verslavend. Men steekt elkaar aan.
Het is een positief virus dat doet groeien en bloeien. Het gaat er maar net om of het ‘wat’ een belangrijker plek krijgt in de communicatie dan het ‘hoe’. Negatieve mensen vragen steeds: “Hoe moeten we dit in vredesnaam doen?” Ze zien op tegen de hele operatie, het gebeuren en de te leveren prestatie.
De inspirerende leider
Positieve mensen die onder een inspirerende leider werken zullen eerder vragen: “Wat moeten we doen? Vertel het maar!” Kijk, dat maakt al een groot verschil. De leider zelf zal zich echter constant met de vraag bezighouden: “Waarom doen we dit eigenlijk allemaal?” Doen we ‘het’ eigenlijk uitsluitend voor de winst? Doen we ‘het’ allemaal uitsluitend om elkaar een beetje bezig te houden? Nee! We doen dit allemaal om onze missie te vervullen, onze visie te realiseren en onze plaats op de markt te bewijzen. We doen dit omdat het leuk en nuttig is. We beleven er plezier aan om bijvoorbeeld de verwachtingen van onze klanten te overtreffen. Waarom doet u eigenlijk de dingen die u doet? Wat is uw inspiratie?
Weet u trouwens uw mensen te inspireren? Bent u een inspirerende en bezielende leider? Als u deze vraag bevestigend kunt beantwoorden maakt u absoluut het verschil binnen uw branche. En niet alleen dat, maar ook uw markt zal op uw gedrag reageren. Uw klanten worden hierdoor ambassadeurs.
Het resultaat van inspiratievol werken
Vanuit uw werk- en levenservaring bent u van meerwaarde voor uw omgeving. Ziet u ook de resultaten? Nee? Laten die nog te wensen over? Stel dan prioriteiten. Neem anderen mee in uw missie en visie. Probeer meer vanuit uw eigen ervaring, innerlijke drijfveren en rust mensen te inspireren om meer naar het ‘waarom’ te kijken. Waarom zijn zij eigenlijk onderdeel van uw team? Uw inspiratie moet de inspiratiebron worden waaruit uw mensen vrijelijk en royaal moeten kunnen putten. Dat kan alleen wanneer uzelf overtuigd bent van uw goede keuze en beschikt over standvastigheid. Wie bent u en waarom doet u dit allemaal? Het ‘waarom’ moet centraal staan in de wijze waarop u uw leiderschap toont. Geef uw medewerkers praktische handvatten hoe zij hier ‘handen en voeten’ aan kunnen geven. Geef ruimte aan ambitie maar ook aan rust. Een goede voedingsbodem voor succes. Schep een klimaat van reflectie en nieuwe perspectieven. Wees zuinig op uw mensen, waardeer en inspireer hen!