…Iedereen kent ze wel ‘Rituelen’. ‘Hoort erbij, altijd zo gedaan’. Koste wat het kost in stand houden. Maar met welk doel? Of sterker nog, wat levert het uw bedrijf op?…
En toch houdt iedereen plichtsgetrouw aan deze kostbare rituelen vast. Ondanks dat u er als een berg tegenop ziet.
Onlangs is ‘het beoordelingsgesprek’ onder de loep genomen.
Wat blijkt? 4 op de 10 werknemers ervaren het beoordelingsgesprek als een ‘verplicht nummer’ voor de werkgever. De koppeling met het salaris als een ‘rituele periodiek’, volgens 76% van de 500 werknemers. Waarvoor het bedoeld is, speelt kennelijk nauwelijks een rol van betekenis meer.
‘Binnenkort weer de personeelsgesprekken…’
Een flinke frons verschijnt in het voorhoofd van de doorgaans zo enthousiaste ondernemer. ‘Met zo’n 27 medewerkers is dat ieder jaar een flinke klus.’ En dat is het zeker als u het –al dan niet in teamverband- voortvarend oppakt. Reken maar uit hoeveel tijd u en uw medewerkers niet productief kunnen zijn. Komt daarbij nog de voorbereiding, rapportage en opvolging. ‘Eigenlijk zou ik juist nu de business moeten binnenhalen. Dát is toch mijn eerste prioriteit.’
‘Wat schiet m’n bedrijf er eigenlijk mee op?
Het gevoel bekruipt me dat ik soms naar de mond wordt gepraat. Om er maar zo snel mogelijk vanaf te zijn.’ Hardop denkend: ‘Misschien ben ik wel teveel ‘eigen’ geworden met mijn mensen. Openheid is dan relatief. En wat ik zeg gaat vaak ‘het ene oor in en het andere uit’.’
Terechte vraag. Deze gesprekken vergen namelijk veel van u en uw team. Vanzelfsprekend verwacht u dan wel de nodige effecten hiervan. Toch verdwijnen de rapporten doorgaans snel in de kast, als ‘dossiervulling’. Incidenteel wordt er écht iets mee gedaan.
‘Mijn bedrijf ‘staat of valt’ met een sterk team, dat besef ik me als geen ander’.
Om vol overtuiging hierop voort te borduren: ‘In onze markt is de concurrentie moordend, dus willen we voorsprong houden. Dan maken mijn mensen hét verschil. Daarom vind ik het belangrijk dat ze vanuit zichzelf ‘willen’ in plaats van ‘moeten’. En trots zijn en blijven op hun werk en het bedrijf. Maar hoe pak ik dit aan?’
Iedereen weet het. Alles van waarde heeft onderhoud nodig.
Dus besteedt u het onderhoud aan uw wagenpark uit aan de garage. Verzorgt de accountant de jaarstukken. En is het onderhoud aan uw bedrijfsgebouw én de koffie-automaat ook geregeld. Zo houdt u voldoende tijd over om te ondernemen.
En uw personeel?
Laat de specialist z’n werk doen. Dat loont en maakt uw mensen én uw bedrijf sterker.
Kostbare rituelen óf zicht en grip op uw personeel en de resultaten.
Aan u de keuze…