Overig

Kramer Group in volle vaart vooruit

1581

Stilzitten: dat woord kennen ze niet bij de Kramer Group. Op verschillende gebieden wordt gewerkt aan de uitbreiding van faciliteiten en activiteiten. Een gesprek met André Kramer over de realisatie van het eerste semi-automatic empty depot ter wereld, een verhuizing van de Reeweg naar Pernisland, de plannen en activiteiten op Maasvlakte Plaza en de verwachtingen rondom het barge service center.

Om met het laatste te beginnen: vorig jaar was de Kramer Group nog druk bezig met het verder ontwikkelen en uitbreiden van de centrale afhandelplaats voor dunnen containerstromen. Vandaag de dag is het verdeelcentrum volledig operationeel. Omdat ‘hoppen’ tussen terminals kostbaar is in tijd en geld, biedt de bundeling van containerstromen van en naar het achterland de hele keten voordeel, zo was de overtuiging van Kramer. “En dit blijkt in de praktijk. De drie grote terminaloperators APM Terminals, ECT en RWG maken volop gebruik van het concept. De komende 12 maanden verwacht ik nog een flinke toename van volume. Mooi dat iets waar wij altijd heilig in hebben geloofd er nu staat en succesvol is. Ik schat dat het aantal volle containers hier de komende jaren stijgt van 10 procent naar 25 tot 30 procent.” Daarnaast zal het Kramer Home Depot op de Reeweg verhuizen van de huidige locatie naar Pernisland. “Het Havenbedrijf Rotterdam slaat hier een kade van 200 meter. In het grote plaatje van Cool Port focussen wij ons op die locatie straks met name op gekoelde containers. Door een goede interne verbinding is ons depot straks uniek verbonden met RST, RSC, SCA en Cool Port.”

Weegstation op Maasvlakte Plaza

Waar het barge service center na jaren van voorbereiding volop actief is, wacht met Maasvlakte Plaza weer een volgende uitdaging. Op het internationale transportpark met grootschalige truckparking en moderne voorzieningen voor chauffeurs en vrachtwagens in het westen van de Rotterdamse haven laat de Kramer Group zich niet ongemoeid. “Wij gaan er 6000 m2 huren van het Havenbedrijf Rotterdam. Dat heeft alles te maken met de nieuwe weegrichtlijnen voor zeecontainers. Per 1 juli zijn er nieuwe regels van kracht binnen het SOLAS-verdrag. Er is besloten dat ter bevordering van de veiligheid in de sector het geverifieerde brutogewicht vastgesteld moet worden door de afzender,” legt Kramer uit. “Het bepalen van de Verified Gross Mass kan op twee manieren. Ten eerste door het gewicht van lading, verpakkingsmateriaal, stuwagemateriaal en leeg containergewicht bij elkaar op te tellen. Ten tweede door het wegen van de container op een gekalibreerde en gecertificeerde weegschaal. Die laatste dienst gaan wij bieden. Eerst op onze tijdelijke locatie op RTWII en vanaf midden 2017, als Maasvlake Plaza operationeel is, op de nieuwe locatie. Een weging kost 40 euro.” Het weegstation bestaat straks uit twee weegbruggen en een reachstacker die de containers van en weer op het chassis tilt. Het Havenbedrijf Rotterdam vroeg de Kramer Group om deze logistic services op zich te nemen op Maasvlakte Plaza. “Wij handelen voor RWG en APMT nu ook al de trouble flow containers af. Denk dan aan containers die op douanegebied of administratief vlak nog niet op orde zijn. Deze mogen dan de terminal niet op. Wij bieden de chauffeur vervolgens aan het probleem op te lossen, zodat hij weer vlot z’n weg kan vervolgen na afleveren van de container. Containers zonder Verified Gross Mass vallen straks ook in deze categorie. Tot Maasvlakte Plaza operationeel is in het 2e kwartaal van 2017 plaatsen we onze weegbruggen dus op onze tijdelijke locatie RTWII. Na overleg met de belanghebbenden waren wij in staat deze locatie te huren tot ons nieuwe depot op Maasvlakte II klaar is.” De Kramer Group wil daar ook de douane van dienst zijn. “De huidige douane controle loods op de Maasvlakte wordt omgeturnd tot een Rijks Inspectie Terminal. Zo lang de verbouwing van de RIT gaande is, bieden wij de douane een alternatieve werkplek aan op RTW2, in samenwerking met Delta Cargo & Container Services.” Met de bouw van de RIT wil de douane de verwachte groei van het goederenvolume opvangen. De dienst gaat in de nieuwe situatie samenwerken met de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport (ILT) en de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA), waardoor controles gecombineerd kunnen worden. De RIT zal straks bestaan uit een complex van meerdere gebouwen (huidige kantoortoren, de controleloods inclusief uitbreiding en een nieuw gebouw voor het Praktijk Trainingscentrum). Naar verwachting duurt het project 18 maanden.”

Blueprint voor de rest van de wereld

Een andere ontwikkeling is dat de Kramer Group het eerste semi-automatic empty depot ter wereld begint op de Tweede Maasvlakte, naast het containerdepot van Van Doorn. Het is het laatste stuk grond tussen Distriport en APMT2. De Kramer Group gaat er 150.000 vierkante meter verharden. “Bij twee supermoderne terminals hoort ook een supermodern empty depot. We zijn nu volop aan het ontwikkelen en engineeren. Eén van de grootste uitdagingen in dat proces is het ondervangen van de factor wind. Lege containers zijn immers een stuk instabieler dan volle containers en daarmee vatbaarder voor wind. Een oplossing kan zijn om kranen anders te programmeren, zodat deze containers bijvoorbeeld met hun flippers vanaf de zijkant kunnen pakken.” Door de beoogde aansluiting van de off-dock locatie op de gesloten transportroute is een snelle verbinding met alle deepsea-terminals straks een feit. Kramer hoopt medio 2019 actief te zijn met het semi-automatic empty depot. Door het plan kan Kramer Delta, het andere empty depot, straks een deel van de lege containers opvangen die nu nog bij Rotterdam Container Terminal staan. Zo ontstaat daar weer extra ruimte voor het barge service center. Het semi-automatic empty depot zal direct na de opening 24/7 actief zijn. “Niet helemaal zonder mensen; dat is een utopie. Er blijft mankracht nodig. Bijvoorbeeld voor reparaties, maar ook om met zintuigen dingen waar te nemen.” Maar vanaf het moment dat een container gereed is voor gebruik, is het een kwestie van de stack in en uit en met de klant meegeven. Kramer is er van overtuigd dat zijn semi-automatic empty depot na ingebruikname binnen de kortste keren wereldwijd wordt gekopieerd. “Dit is een blueprint voor de wereld. Het is een groene oplossing die de arbeidskosten drukt. Wat wil je nog meer? Een empty depot kost een rederij geld. De kosten moet je dus zo veel mogelijk zien te drukken. Daar doen wij op deze manier aan mee door innovatief en vooruitstrevend te zijn.” En die begrippen zijn eigenlijk op alle facetten binnen de organisatie van toepassing.