Kunsthal Rotterdam heeft de Marketing Award Rotterdam 2018 gewonnen. Directeur Emily Ansenk en haar team ontvingen de award voor hun bijdrage aan de promotie van Rotterdam in binnen- en buitenland in het afgelopen jaar. De Marketing Award Rotterdam Aanstormend Talent ging naar het gebied Merwe-Vierhavens (M4H) en de mensen daar. M4H is uitgegroeid tot een bruisende proeftuin en etalage van de stad voor de nieuwe economie die vorig jaar wereldwijd aandacht wist te genereren. Beide Marketing Awards werden dinsdagavond tijdens de Nieuwjaarsborrel Rotterdam uitgereikt door burgemeester Aboutaleb.
De Marketing Award Rotterdam wordt jaarlijks toegekend aan mensen die een belangrijke bijdrage leveren aan het imago van de stad. Volgens de jury brengt de Kunsthal programmering die vernieuwend, uitdagend en anders is en daarmee past bij Rotterdam. ‘De Kunsthal krijgt bijzondere dingen voor elkaar en weet zaken te realiseren die de laatste jaren keer op keer een succes bleken. Daarmee geeft zij telkens een visitekaartje af en weet ze ook de spotlights op onze stad te zetten,” aldus het juryrapport.
Kunsthal Rotterdam beleefde in 2018 een bezoekersrecord met 415.000 bezoekers, mede dankzij de succesvolle tentoonstellingen ‘Hyperrealisme Sculptuur’ en ‘Viktor&Rolf: Fashion Artists 25 Years’. “Op wereldtoneel weet de Kunsthal bovendien mensen aan zich te binden die er niet om liegen: Jean Paul Gaultier, Viktor & Rolf, Peter Lindbergh en Daan Roosegaarde. Allemaal zijn ze fan van de Kunsthal, het team en de plek. En daarmee zijn het ambassadeurs van Rotterdam geworden,” stelt de jury. Zij roemt de Kunsthal tevens om het feit dat ze blijft vernieuwen en verrassen en daarmee veel en steeds weer nieuwe mensen naar Rotterdam trekt. De Marketing Award Rotterdam werd vanavond voor de achttiende keer uitgereikt.
Aanstormend talent
De Marketing Award Rotterdam Aanstormend Talent werd dit jaar voor de derde keer uitgereikt. Deze award is bedoeld voor iemand die aan het begin van zijn of haar carrière staat en een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan het imago van Rotterdam, of dit nu bedoeld is of niet. Met de award wil de jury de winnaar aanmoedigen om dit in de toekomst te blijven doen.
De jury koos ervoor om de award ditmaal toe te kennen aan de Merwe-Vierhavens. “Merwe-Vierhavens is een bloeiend, innovatief, rauw en ondernemend gebied. Dat bruist dankzij de mensen die er wonen, werken en innoveren. Die de leegstaande loodsen gebruiken om te experimenteren met nieuwe producten of processen. Die er nieuwe technologieën uitdenken, testen en toepassen en samen het gebied op de kaart zetten als dé proeftuin en etalage van de nieuwe economie,” aldus de jury die stelt dat M4H is uitgegroeid tot dé plek voor pioniers, jonge starters, uitvinders en kunstenaars en anderen die geloven in de toekomst van Rotterdam.
De award werd uitgereikt aan vier vertegenwoordigers uit het gebied die volgens de jury staan voor de diversiteit aan ontwikkelingen die in 2018 plaatsvonden in de M4H: Linda Post van The Talk of The Town, die interieurproducten maakt van restmateriaal van dé bekende iconen van Rotterdam. Peter van Wingerden van The Floating Farm, ‘s werelds eerste zelfvoorzienende drijvende boerderij. Dave vanderHeijden, van Rewriters en Hiphopinjesmoel, die het internationale POW! WOW! streetart festival in 2018 naar het M4H en Rotterdam haalde. En Bas van den Berg en René Boonekamp van Keilewerf, een broedplaats voor creatieve ondernemers.
Burgemeester Aboutaleb reikte beide Marketing Awards uit tijdens de Nieuwjaarsborrel Rotterdam, georganiseerd door Rotterdam Partners, samen met de gemeente Rotterdam en Rotterdam Festivals. De nieuwjaarsborrel vond plaats in de Cruise Terminal Rotterdam.