Overig

Meer taken voor veiligheidsbedrijf SBIM om veiligheid te vergroten

936

Het haven- en industrieterrein Moerdijk heeft de veiligheid en beveiliging collectief geregeld. Alle bedrijven op het terrein zijn verplicht lid van de Stichting Beveiliging Industrieterrein Moerdijk (SBIM).

Er gaat al veel goed dankzij de stichting, vindt burgemeester Jac Klijs van Moerdijk. Maar de lat moet hoger. “Ik denk dat de stichting meer taken kan krijgen. Vooral op het gebied van de sociale veiligheid. Daarnaast moet SBIM meer onderdeel worden van de veiligheidsketen.”

“Wat sociale veiligheid is? Kijk, je kunt als bedrijf een boek vol schrijven met allerlei veiligheidsregels, maar dat is nog niet gelijk de bedrijfscultuur. Hoe gaat het in de praktijk, dat is de vraag. Heb je een hek rondom je terrein maar zit er een gat in waarom niemand zich bekommert? Of heb je een portier, maar neemt die niet de moeite om de ID-bewijzen te controleren en wuift hij iedereen door? Sociale veiligheid is vooral ook preventief.” En als het gaat om het beveiligingsbedrijf dat nu namens SBIM surveilleert dan gaat het ook om andere deskundigheid, bijvoorbeeld op milieugebied, legt Klijs uit. “Denk aan de situatie met Chemiepack. Als je surveilleert en je ziet vaten op het buitenterrein opgeslagen staan, dan moet er een lampje gaan branden.”

Uitbesteed

De Stichting Beveiliging Industrieterrein Moerdijk zorgt voor de beveiliging van het haven- en industrieterrein. De daadwerkelijke werkzaamheden zijn uitbesteed aan een professioneel beveiligingsbedrijf. Het gaat dan om surveillancediensten, het bewaken van toegangswegen en vluchtwegen, cameracontrole, calamiteitenalarmering en preventie-advies. Burgemeester Klijs, tevens voorzitter van SBIM: “In de praktijk gaat het nu vooral om cameratoezicht, het openen en sluiten van de toegangswegen en visuele inspecties. Dat is al mooi en gaat ook goed. Strikt genomen kunnen we bijvoorbeeld elke voertuigbeweging registreren. Maar het moet meer worden dan het controleren van hekken en beelden.”

Milieu-expertise

Iemand met milieu-expertise bij het beveiligingsbedrijf zou een welkome aanvulling zijn, denkt Klijs. “We hebben hier incidenten gehad, we moeten oppassen voor imagoschade. Als er hier iets gebeurt, hoe klein ook, is er direct nationale aandacht. Als we iemand met verstand van zaken dagelijks een rondje over het terrein laten fietsen…., dat zou al veel opleveren. Wordt er gerookt op plaatsen waar dat niet mag? Staan er goederen die er eigenlijk niet mogen staan? Hoe ziet de veiligheid eruit bij de spoorwegovergangen? Alle facetten spelen een rol. Denk aan vervoersstromen tussen bedrijven, dat gebeurt soms met voertuigen die eigenlijk de openbare weg niet op mogen.”

Beroepsbrandweer

Klijs neemt de beroepsbrandweer als voorbeeld voor de doorontwikkeling van de SBIM. “Er zijn bedrijven die een eigen brandweer moeten hebben. Die kunnen nu een beroep doen op de brandweer op het industrieterrein. Die zijn 24/7 aanwezig en binnen enkele minuten ter plaatse. En omdat ze beroeps zijn, zijn ze ook in staat om betere plannen te ontwikkelen ten aanzien van de brandveiligheid. Dat is ook de essentie van de SBIM; je moet het hele bedrijventerrein op je duimpje kennen en er professioneel en proactief mee bezig zijn.”

Veiligheidscongres

Afgelopen juni hield de gemeente samen met het Havenschap Moerdijk een veiligheidscongres. Een honderdtal vertegenwoordigers van onder meer politie, douane, gemeente, havenbedrijven, Omgevingsdienst en Veiligheidsregio was hierbij aanwezig. Aanleiding voor het congres was het feit dat de lokale politie vaak niet op de hoogte is als er een landelijk politieonderzoek loopt op het industrieterrein. Klijs: “Veel instanties leveren al goed werk, maar veel staat ‘op zich’.” Een integrale aanpak op meerdere vlakken is nodig om de veiligheid te verbeteren. Het beveiligingsbedrijf van SBIM zou onderdeel van de veiligheidsketen moeten worden. Die zien nu op de beelden een kenteken, maar kunnen er niets mee. Stel dat het een veelpleger is die al drie dagen rondjes rijdt.”

Netwerk

“Er wordt te veel langs elkaar heen gewerkt. We moeten toe naar een netwerk van samenwerkende organisaties. Dat begint met het uitwisselen van informatie tussen douane, marechaussee en politie. En daar moet het beveiligingsbedrijf wat mij betreft dus integraal onderdeel van worden. Dat zit nu niet zo in de opdracht; taken en personeel zijn er niet op afgestemd.” Het resultaat van het congres is dat er een intentieverklaring is ondertekend om de ideeën op het gebied van samenwerken en informatiedelen verder uit te werken en te concretiseren. De SBIM is een van de partijen hierin. “Welke werkafspraken maken we? Welke informatie delen we en waarom? Maar denk ook aan gecoördineerde inspecties. Dus niet ’s ochtends de marechaussee aan boord, ’s middags de douane en de volgende dag de politie. Dat kan best in één bezoek.”

Nieuwe Omgevingswet

In 2019 gaat de nieuwe Omgevingswet in. Die geeft bedrijven meer ruimte om te ondernemen, maar dat betekent ook dat bedrijven zelf meer aandacht moeten besteden aan hun veiligheid. “Misschien kan de SBIM daarin een rol spelen. Zou dat kunnen en hoe moet je dat organiseren? En wie betaalt dat? Daarom moeten we nu nadenken over de criteria voor de nieuwe aanbesteding in 2017. En als daar zaken bijkomen die ons, de overheid, helpt bij onze taken, dan moeten we nadenken of en hoe we daar financieel aan bijdragen. Wat mij betreft gaat het dan om het doen van fysieke controles en milieudeskundigheid. En we moeten meer doen met voertuigherkenning.”