HJ Media Groep
U wilt natuurlijk graag op een heldere manier communiceren met uw medewerkers, collega’s en klanten. Logisch! Het zou fijn als de mensen in uw omgeving wat meer positief zouden reageren op uw verhaal. Zeker! En toch geschiedt dat niet altijd, nietwaar? Jammer!
Troost uzelf met de gedachte dat communiceren niet eenvoudig is. Maar het is wel doenbaar, wanneer u tenminste wat zaken in het achterhoofd houdt. Stel, u wilt uw doelgroep -uw klanten- iets mededelen. Iets, waarvoor zij in beweging moeten komen. Wat zijn dan belangrijke zaken om rekening mee te houden?
Allereerst dient er voor de ontvanger van de boodschap iets ‘in’ te zitten. Een grapje, een beloning, een like of een uitdaging. Een motivatie? Precies! Het moet ook de interesse raken en aandacht wekken. Het is een persoonlijke boodschap, iets bijzonders, niet voor iedereen maar voor een ‘special one’. Wedden dat u dan snel de aandacht krijgt? Probeer het eens.
Ten tweede moet de boodschap simpel zijn. Ontvangers weigeren hun brein te vermoeien met te veel tekst. Het goede en blijde nieuws moet er afspatten. De aandacht en aantrekkingskracht zijn van korte duur. Sla dus direct toe. Een minder bericht? Vertel het snel, zonder omhaal van woorden en bewaar de pleisters voor de echte pijn. De ontvanger altijd eerlijk behandelen.
Soms heeft zenden geen zin. De afstemming moet kloppen. De condities zijn bepalend voor de kwaliteit van de ontvangst. Ken uw klant, ken zijn of haar behoeften, speel in op de wensen en zorg voor een aanbod op maat. Nauwgezet rekening houden met de ontvanger vergroot de kans dat de communicatie de gewenste vruchten afwerpt. Het wordt begrepen.
Uw boodschap gaat leven. De klant komt in beweging. Van passief naar actief. Er komt reactie op uw communicatie. Het verhaal, uw boodschap, het krijgt betekenis. Het gaat leven, er ontstaat samenwerking. Uw wilt iets van de klant en klaarblijkelijk wil de klant nu ook opeens iets van u. De verbinding is tot stand gekomen. Het pleit is beslecht. Er is contact!