Overig

Missie: promoten Rotterdamse economie

693

Sinds begin dit jaar zijn het RIA (Rotterdam Investment Agency), Rotterdam Marketing en de EDBR samengevoegd in Rotterdam Partners. Directeur Fred van Beuningen kan tevreden terugkijken op de eerste periode waarin Rotterdam Partners een feit is.

Een goede stap die getuigt van visie. Zo betitelt Fred van Beuningen het ontstaan van Rotterdam Partners. Door de drie activiteiten bij elkaar te plaatsen kan de gemeenschappelijkheid goed benut worden, plus dat de gemeentelijke diensten nu een zelfstandige stichting zijn met een Raad van Toezicht. Hij is aangesteld als bruggenbouwer, dus onder zijn leiding werd eerst de vraag beantwoord wat hen eigenlijk bond. Dat was vrij snel gevonden, namelijk het promoten van de Rotterdamse economie.

De geboren Rotterdammer Fred van Beuningen heeft een internationaal georiënteerde loopbaan achter de rug met veel managementervaring bij ondernemingen zoals Shell, dus hij kent de taal van het bedrijfsleven. Zijn vorige functie was het werken aan duurzaamheidstrategie en marketing bij AkzoNobel. Hij is onder andere lid van het Investment Committee International Clean-tech Fund. (Een internationaal investeringsfonds, gericht op schone technologie.

Het college heeft bepaald op welke sectoren de aandacht gevestigd moet zijn bij de bedrijven die naar Rotterdam gelokt worden. Toevallig is clean tech daar één van, samen met medisch, food en havenindustrieel complex (vooral zakelijke dienstverlening). “Tenzij we enorme kansen zien bij een andere sector!” belooft Van Beuningen vol overtuiging. Hij heeft vertrouwen in Rotterdam als stad. “Een dynamische stad met een can do mentaliteit, en waar ‘afspraak is afspraak’ geldt.”

Rotterdam Partners is een nieuwe organisatie, maar het wiel wordt niet opnieuw uitgevonden. De succesvolle werkwijze van het RIA wordt in ere gehouden. “Current investment development blijft een van onze hoofdtaken. Het goed onderhouden van bestaande relaties is ook van belang in verband met uitbreiding van bedrijven. Uiteraard blijft het onze taak om zowel bedrijven vast te houden als aan te trekken. Dit jaar is een overgangsjaar en we hebben geen target, maar tijdens de verbouwing gaat de verkoop gewoon door. Als we een target hadden gehad dat vergelijkbaar was met voorheen, dan zouden we dit halen.”

Rotterdam Partners heeft vier afdelingen: Tourism Board, Convention Bureau, International Trade and Investment (voormalig RIA) en Rotterdam Info, dienstverlening voor toeristen, bezoekers en bewoners, inclusief expats. De Expatdesk is tegenwoordig gevestigd in het pand van Rotterdam Info aan de Coolsingel, vlakbij de Coolse Poort en het metrostation. (Trappen op). Hier is Rotterdam Partners ook gevestigd.

Wat Van Beuningen niet ambieert, is het maken van rapporten en er niets mee doen. Hij wil resultaten. Acquireren van internationale ondernemingen, het ontwikkelen van relaties met gevestigde bedrijven en het bevorderen van handelsbetrekkingen. Vraag en aanbod met betrekking tot Rotterdam bij elkaar brengen, het scheppen van gunstige voorwaarden voor marktpartijen en het informeren en adviseren van doelgroepen en marktpartijen vanuit de onafhankelijke rol en brede kennis van Rotterdam.

www.rotterdampartners.nl