Het onderwijs in Dordrecht blinkt uit in innovatie en aansluiting op de arbeidsmarkt en dat mag gezien worden, noteert de Toetsingscommissie Nationale Onderwijsweek.
Hoewel Dordrecht zeker niet de enige stad in Nederland is waar onderwijsinnovatie en de verbinding met de arbeidsmarkt hoog op de agenda staat, maakt toch de stad juist op die punten grote indruk bij de commissie die Dordrecht verkoos tot Nationale Onderwijsstad van het schooljaar 2015-2016.
Wat bijzonder is aan Dordrecht is het Leerpark. Daar is het beroepsonderwijs niet alleen gekoppeld aan elkaar, van vmbo tot mbo en hbo, maar ook aan het bedrijfsleven. Op het Leerpark staat bovendien de Duurzaamheidsfabriek waar diverse bedrijven zijn gevestigd. Ze scholen er hun eigen personeel en ze helpen de diverse opleidingen om nieuwe technologische ontwikkelingen te vertalen naar onderwijsprogramma’s en naar de skills die nodig zijn in de toekomst.
Nationale Onderwijsweek
Het belangrijkste evenement dat bij de verkiezing tot Nationale Onderwijsstad hoort de Nationale Onderwijsweek. Dit jaar vond de Week plaats van 5 tot en met 9 oktober. Vijf dagen lang kon er in Dordrecht worden deelgenomen aan een uitgebreid activiteitenprogramma. Met de meest uiteenlopende activiteiten voor heel verschillend publiek: stadsgesprekken, talks, lezingen, workshops en demonstraties voor jongeren, leerkrachten, ouders, directeuren en bestuurders uit het onderwijs en bedrijfsleven.
De Onderwijsweek werd op maandagmorgen 5 oktober in het Onderwijsmuseum afgetrapt door Paul Rosen-möller, tegenwoordig voorzitter van de VO-raad, de sectororganisatie voor het Voortgezet Onderwijs in Nederland. Aansluitend vond er een jongerendebat plaats waarin jongeren hun visie gaven op het onderwijs van nu.
Meer dan school
Op dinsdag was er een mini-symposium over de eerste resultaten van het onderzoek naar aard, omvang en betekenis van Informeel Onderwijs in Dordrecht.
Het thema van de Onderwijsweek was ‘Meer dan school’, en focust daarmee op informeel ofwel buitenschools leren. Dordrecht laat er een inventariserend onderzoek naar doen omdat deze manier van leren steeds belangrijker wordt. Bovendien sluit het perfect aan bij het andere thema in de Onderwijsweek: techniek. Want techniek leer je vooral en vooraleerst buiten school.
Techniek staat centraal
Er zijn twee redenen waarom techniek centraal staat in deze week: (maritieme) techniek is prominent aanwezig in het bedrijfsleven in de Drechtstedenregio èn techniek is niet meer weg te denken uit ons leven en zal daarin alleen maar een steeds grotere rol gaan spelen.
Louis Bekker van Siemens Nederland stelde het in zijn gastles aan jongeren van het vmbo en mbo heel duidelijk: in de nabije toekomst zit in alles techniek (ICT), in auto’s, in huizen, en alles is met elkaar verbonden. Dus als je ICT beheerst, dan heb je altijd werk in de toekomst, en leuk werk bovendien.
In de workshop bij obs de Meridiaan, die liet zien hoe zij ICT in de klas gebruiken, is dat ook al doorgedrongen: een leerling uit groep 8 geeft aan dat het niet uitmaakt niet uit op welk niveau of op welke plek je werkt, zelfs in de snackbar heb je straks een computer nodig.
Bij de demonstratie van de zonnewagen Nuna 7, die in 2013 nog wereldkampioen werd op de 3000 km race in Australië wordt ook duidelijk hoe belangrijk techniek is: het Solarteam werkt intensief samen met bedrijven en probeert de nieuwste technieken uit. Ze onderzoeken en testen materialen en producten die straks kunnen worden ingezet op de consumentenmarkt.
Samen met bedrijven
Ook Da Vinci college geeft aan het leren zoveel mogelijk in de praktijk te willen laten plaatsvinden aan opdrachten van echte externe opdrachtgevers. Het Da Vinci college is ervan overtuigd dat leerlingen zo beter, gevarieerder en bovendien met meer plezier leren.
Op vrijdag was er een open dag van alle leerwerkbedrijven op het Leerpark en ook in de Duurzaamheidsfabriek waren testopstellingen en presentaties van opdrachten die het onderwijs samen met bedrijfsleven aanpakt.
We zien leerlingen enthousiast aan het werk in de bakkerij, bij Mountain Network, de kapsalon en bij DaVinci Media. In de Duurzaamheidsfabriek doen studenten onder andere onderzoek naar de inzet van een lasrobot in de scheepsbouw. In het Lexlab worden in opdracht van bedrijven zoals O’foil met de 3d printer prototypes of schaalmodellen gemaakt. Het Onderwijsmuseum gaf opdracht om een nieuwe versie van de kroon op de museumschoorsteen te maken. Maar er zijn ook contacten met het revalidatiecentrum Rijndam, zij heeft studenten gevraagd om een sjoelbak te ontwikkelen voor meervoudig gehandicapte kinderen. Al tijdens hun opleiding leren jongeren hoe het is om te werken in een bedrijf. Als ze afstuderen zijn ze eigenlijk al beetje ervaren werknemers en kunnen meteen aan de slag.
Het programma in de onderwijsweek was divers, bedoeld om inspiratie op te doen, kennis te delen, elkaar te ontmoeten en nieuwe contacten te leggen. Er is veel aan de orde gekomen wat in de rest van het jaar op verschillende manieren een vervolg gaat krijgen. Houd u de website www.dordtleert.nl in de gaten om op de hoogte te blijven van nieuws en nieuwe activiteiten.