De detailhandel heeft in september 4 procent meer omgezet dan in september 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,7 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 3,5 procent, terwijl de omzet van de foodsector gelijk bleef. Daarnaast is online 10 procent meer omgezet door de detailhandel. In vergelijking met september 2019 lag de omzet van de detailhandel 11,6 procent hoger in september 2021.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in september. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4,7 procent hoger dan in september 2020.
Omzet non-foodwinkels ruim 3 procent hoger
De omzet van de non-foodwinkels groeide in september 2021 met 3,5 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,2 procent hoger dan een jaar eerder. Ten opzichte van september 2019 lag de omzet van non-foodwinkels in september 2021 ruim 9 procent hoger.
Het omzetherstel van de kleding- en schoenenwinkels zette door in september. Deze winkels hebben opnieuw meer omgezet dan een jaar eerder. Wel was de omzet van de kleding- en schoenenwinkels in september 2021 lager dan in september 2019. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de drogisterijen, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in recreatieartikelen hebben meer omgezet dan een en twee jaar eerder. De winkels in meubels en woninginrichting hebben minder omgezet dan in september 2020, maar meer dan in september 2019.
Omzet winkels in voedingsmiddelen hetzelfde
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in september dezelfde omzet behaald als in september 2020. Het verkoopvolume was echter 0,4 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de speciaalzaken lag 3,6 procent hoger, de omzet van de supermarkten 0,6 procent lager. Ten opzichte van september 2019 hebben de winkels in voedingsmiddelen ruim 5 procent meer omgezet.
Online 10 procent meer omzet
De online omzet was in september 10 procent hoger dan in september 2020. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 10,8 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), groeide met 9 procent.
De online omzet van kleding en modeartikelen, van voedingsmiddelen en drogisterijen en van overig non-foodartikelen lag in september 2021 hoger dan in september 2020. De online omzet van consumentenelektronica was echter lager dan in september 2020.