Home Blog Page 111

Wereldhavendagen maakt programma 2019 bekend

0
Anne Reitsma Fotografie

Rotterdam, 12 juli 2019 – De Wereldhavendagen heeft de programmering bekendgemaakt voor de 42e editie, die plaatsvindt op 6, 7 en 8 september 2019 in Rotterdam. Het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland is dit jaar omvangrijker dan ooit, met tal van activiteiten, demonstraties en excursies die de honderdduizenden bezoekers kennis laten maken met alle teamspelers die de Rotterdams haven rijk is.

Het volledige programma van de Wereldhavendagen is te vinden op www.wereldhavendagen.nl. Thema van deze 42e editie is ‘MariTeam’, waarmee de organisatie de schijnwerper wil zetten op het fantastische staaltje teamwork van alle mensen die dagelijks keihard werken aan het succes van Rotterdam als maritieme hoofdstad en zijn haven. Bezoekers kunnen kennismaken met de beroepen in de haven, de innovatieve ontwikkelingen en de verrassende combinaties waarmee bedrijven samen maritieme uitdagingen aangaan.

Teamwork

Er is vanzelfsprekend veel aandacht voor vernieuwing. Een aanzienlijk aantal deelnemende bedrijven en organisaties was nog nooit eerder te bewonderen op de Wereldhavendagen. Een bijzonder voorbeeld van teamwork is patrouillevaartuig de Zeearend, die aan de Wilhelminapier zal komen te liggen. Op dit schip werken, politie, douane en de Koninklijke Marechaussee op een unieke manier samen om de Noordzee te beveiligen.

Vertrouwde gezichten zijn er ook. Zo keert het Mariniersdorp terug, waar bezoekers een kijkje kunnen nemen op de vele schepen die de Koninklijke Marine elk jaar weer afvaardigt naar Rotterdam. Bij het Havenbedrijf Rotterdam ontdek je de organisatie achter de Rotterdamse haven als toegangspoort tot de wereld. Ook SummerLabb is weer van de partij: dit initiatief brengt samen met haar partners duurzaamheid, innovatie en wetenschap op een verrassende manier naar het publiek.

“Dankzij het thema MariTeam kunnen de bezoekers dit jaar meer dan ooit kennismaken met de mensen achter het succes van de Rotterdamse haven,” zegt Sabine Bruijnincx, directeur van de Stichting Wereldhavendagen. “We zijn ontzettend blij dat weer zoveel bedrijven enthousiast zijn en openstaan voor verrassende samenwerkingen. Deze zijn een mooie nieuwe toevoeging voor het programma.”

Excursies

Naast alle activiteiten en demonstraties die plaatsvinden op de kades rond de Erasmusbrug, kunnen bezoekers ook dit jaar weer mee met excursies die dieper de haven in gaan. Zo biedt ExxonMobil een unieke kijk achter de schermen met een rondvaart langs de raffinaderij in de Botlek. Ook kunnen bezoekers kennismaken met de multidisciplinaire teams van chemiebedrijf Huntsman Holland en zien hoe offshore windturbines worden geproduceerd bij Sif Netherlands.

Het evenement is kosteloos te bezoeken. Voor de excursies en vaartochten dienen wel kaarten te worden aangeschaft. Voor de ieder jaar weer populaire dagcruise van P&O Ferries is dat nu al mogelijk. Kaarten voor de overige excursies zijn vanaf maandag 26 augustus 12:00 uur online te bestellen.

Over de Wereldhavendagen

De Wereldhavendagen in Rotterdam is het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland. De 42e editie vindt plaats op 6, 7 en 8 september 2019 in het gebied rond de Erasmusbrug. De bezoekers kunnen via tal van activiteiten op de kade, demonstraties op het water en excursies die dieper de haven in gaan, kennismaken met alle teamspelers die de Rotterdamse haven rijk is. Daarnaast is er een uitgebreid cultureel programma in de stad. In 2018 trok het evenement ongeveer 380.000 bezoekers. De hoofdsponsors/partners van de Wereldhavendagen zijn Port of Rotterdam, de Koninklijke Marine en Rotterdam Festivals.

Kijk voor meer informatie op www.wereldhavendagen.nl.
Foto: Anne Reitsma

Eerste potjes ‘bedrijventerrein honing’ in Zwijndrecht een feit

0
Imkers aan het werk

In samenwerking met Provincie Zuid Holland zorgen ParkTrust en de bestuursleden van de bedrijventerreinen Groote Lindt, De Geer en park Bakestein voor een prettige leefomgeving voor de honingbij. Imker Patrick Eckhardt van ‘De Narrige Dar ‘ heeft zorggedragen voor het plaatsen van bijenvolken op de terreinen.

De eerste potjes honing zijn afgelopen week geoogst. Elk terrein zijn eigen honing, met zijn eigen smaak en structuur bepaald door de verschillende volken en leefomgeving.

Zelfs een bedrijventerrein zoals Groote Lindt met zware industrie biedt mogelijkheden voor groen en biodiversiteit. De ‘Lindtse honing’ heeft zijn eigen bijzondere smaak doordat er veel mosterdzaad  langs de dijk heeft gebloeid. De ‘Bakestein honing’ is een lichte heldere honing welke zijn eigen smaak heeft door de bloesem van de Lindebomen langs de Middenlijn. En ‘De Geer honing’ heeft een hoger glucosegehalte waar door kristallen zijn ontstaan.

Door het enthousiasme van alle betrokkenen is het een succes geworden. En zullen we spoedig alle ondernemers de mogelijkheid kunnen bieden om de honing te proeven die op eigen bedrijventerrein geoogst is.

AENC steunt Werelderfgoed Kinderdijk als regionale sponsor

0
AENC sponsor Werelderfgoed Kinderdijk

Begin deze maand ondertekenden Arjan Dekker (directeur AENC) en Cees van der Vlist (directeur Kinderdijk) een driejarig sponsorcontract. AENC draagt hiermee bij aan het in stand houden van dit prachtige natuurgebied dat slechts op vijf kilometer van ons hoofdkantoor ligt. Bijzonder omdat dit stukje Alblasserwaard wereldwijd een grote bekendheid geniet en tegelijk regionaal van belang is om zijn culturele en educatieve waarde.

AENC en Werelderfgoed Kinderdijk hadden elkaar eerder al gevonden bij de uitvoering van diverse ICT- en audiovisuele projecten. Kwaliteit staat voor beide partijen op de eerste plaats. Maar ook duurzaamheid is een belangrijk onderdeel. AENC heeft de overtuiging dat we de aarde hebben toevertrouwd gekregen om deze te onderhouden en te bewaren voor toekomstige generaties. We nemen dan ook onze verantwoordelijkheid voor de effecten van onze bedrijfsactiviteiten. Zo hebben we o.a. doelstellingen vastgesteld om onze CO2-uitstoot te verminderen en zijn we voortdurend op zoek naar creatieve, innovatieve en duurzame oplossingen voor onze opdrachtgevers.

Werelderfgoed sinds 1997

Het molencomplex van Kinderdijk staat sinds 1997 op de UNESCO werelderfgoedlijst en vind je nergens anders in de wereld. Al dik zeven eeuwen houdt het ingenieuze systeem van molens en gemalen de grond droog, in een constante strijd tegen het water. Het verhaal van Kinderdijk is opgenomen in de wereldgeschiedenis, veilig bewaard voor de volgende generaties. Wij zijn als AENC trots om ook, net als veel van onze klanten, deel uit te kunnen maken van het Kinderdijk partnernetwerk.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door AENC

Zuid-Holland brengt rapport over risicovolle bedrijven in 2018

0
Afbeelding bij nieuwsbericht brzo rapportage

Provincie Zuid-Holland brengt elk jaar een rapportage uit over het toezicht op risicovolle bedrijven. De rapportage over 2018 laat zien dat bij geen van de geïnspecteerde bedrijven een overtreding van de zwaarste categorie 1 (onmiddellijke dreiging) is vastgesteld. Wel is het percentage bedrijven zonder overtredingen gedaald van 47% in 2017 naar 44% in 2018.

Een mogelijke verklaring voor dat laatste is de specifieke aandacht in 2018 voor de onafhankelijke overvulbeveiliging op verticale cilindrische tanks volgens de geactualiseerde richtlijn PGS-29. In het Rijnmondgebied staan bovengemiddeld veel van dit type installaties.

Bevoegd gezag

Provincie Zuid-Holland is bevoegd gezag van de Brzo-bedrijven in Zuid-Holland voor de omgevingsveiligheid. Bij 120 bedrijven is in 2018 een inspectie in het kader van het Besluit Risico’s Zware Ongevallen, Brzo, uitgevoerd door de DCMR Milieudienst Rijnmond. In bijgaande rapportage staan de belangrijkste resultaten van deze Brzo-inspecties. De resultaten zijn vergeleken met de voorgaande jaren 2014, 2015, 2016 en 2017.

Intensief en risicogericht

Bedrijven zijn primair zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van medewerkers en omgeving en het naleven van wet- en regelgeving. Door intensief en risicogericht te inspecteren en strikt en voorspelbaar te handhaven op geconstateerde overtredingen blijven de provincie en de DCMR ook de komende jaren onverminderd inzetten op de naleving van wet- en regelgeving en daarmee op het beschermen van een veilige en gezonde leefomgeving.

De publieke samenvattingen van de individuele inspecties vindt u op de website van Brzo+ of via de website van de DCMR.

Samenwerking

Het Brzo richt zich op 3 onderwerpen. De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid houdt toezicht op de interne of arbeidsveiligheid, de Veiligheidsregio op de brandveiligheid en de rampenbestrijding en de provincie en de daarvoor aangewezen omgevingsdienst, in Zuid-Holland en Zeeland de DCMR, op omgevingsveiligheid. Deze organisaties werken samen.

Zelfrijdende Airport Shuttle onderweg

0
Rotterdam The Hague Airport

In 2020 rijden er zelfrijdende elektrische minibussen tussen de OV-halte Meijersplein en de terminal van Rotterdam The Hague Airport.

Om dit te realiseren, tekenden RET, de gemeente Rotterdam, Rotterdam The Hague Airport, Rebel, The Future Mobility Network en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag op 10 juli een intentieverklaring. De partijen gaan deze de komende maanden uitwerken zodat later dit jaar het startsein kan worden gegeven om in 2020 de ‘Airport Shuttle’ te laten rijden.

Minimaal 4 tot 6 shuttles nodig

Automatisch rijdende minibussen zijn een kans om de ‘last mile’ tussen stations of haltes van het openbaar vervoer en de eindbestemming in te vullen. Bij de luchthaven gaat het om een afstand van meer dan 2 kilometer tussen het metrostation Meijersplein en de aankomst- en vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport. De initiatiefnemers verwachten dat er minimaal 4 tot 6 shuttles nodig zijn. De uitstootvrije voertuigen zijn beter voor het milieu en flexibeler inzetbaar dan regulier openbaar vervoer. Vaak nemen mensen nu nog de auto omdat het eerste en laatste stuk van hun reis niet goed aansluit met openbaar vervoer.

Past bij innovatieve airport

Rotterdam The Hague Airport en de gemeente Rotterdam zien deze zelfrijdende shuttles als een belangrijke aanjager van het innovatieprogramma RHIA, dat sinds kort in een aparte stichting is ondergebracht. Wethouder Barbara Kathmann (Economie, Wijken en kleine kernen): ‘De zelfrijdende elektrische minibus voor het laatste stukje van je reis, de zogenoemde last mile, past helemaal bij een innovatieve airport en het programma Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA). Met RHIA willen we een broedplaats maken voor innovaties die op de eerste plaats het vliegveld zelf duurzamer maken. Het uiteindelijke doel is natuurlijk duurzame luchtvaart, daarom bouwen we aan een toonaangevend ecosysteem voor innovatieve mobiliteitsoplossingen, ter land, ter zee en in de lucht!’

‘De zelfrijdende elektrische minibus voor het laatste stukje van je reis past helemaal bij een innovatieve airport en het programma Rotterdam The Hague Innovation Airport.’

Barbara Kathmann – wethouder

Experimenteerwet  

Het is de bedoeling dat er meerdere shuttles gaan rijden om zo goede dienstverlening te bieden aan reizigers van en naar de luchthaven en werknemers op en rond de luchthaven. Een gefaseerde invoering is nodig, want veiligheid staat voor alle partijen voorop. In eerste instantie rijden de shuttles met zogenaamde stewards. Deze stewards worden opgeleid, doen dienst als gastheer of -vrouw en kunnen vooral ingrijpen als de situatie daarom vraagt. Vorige week is de nieuwe Experimenteerwet in werking getreden die rijden zonder steward op dit soort verbindingen mogelijk moet maken. Het is de bedoeling dat na een periode van testen en waarborgen van de veiligheid een aanvraag ingediend wordt voor het mogen rijden zonder steward.

Uitdagingen

In de uitwerking de komende maanden staan de partijen nog voor een paar uitdagingen. De shuttles rijden vrijwel geheel op de openbare weg en tussen ander verkeer. Dat betekent dat het snelheidsverschil met auto’s niet te groot mag zijn. Daarnaast wordt er gewerkt aan een oplossing voor het passeren van twee kruisingen. Tenslotte is de passagierscapaciteit en bagageruimte in de shuttles van belang, zodat reizigers hun koffers kunnen meenemen.

Bladpresentaties van Port of BUSINESS en netwerkmogelijkheden tijdens Inspiratie BBQ & BUSINESS Event

8
Foto bericht POB

Tijdens het Inspiratie BBQ & BUSINESS Event op 4 juli  bij HJ Media Groep werden de nieuwe edities van de magazines van Port of BUSINESS gepresenteerd. De magazines Drechtsteden en Rijnmond BUSINESS staan dit keer in het teken van technische innovatie. U kunt hier bijvoorbeeld lezen over het inspirerende verslag van de Innovation Award ZHZ 2019 in Drechtsteden BUSINESS en het interview met Martijn Roelands, Rob Uytdewilligen en Nathalie van Huet van AGIN Timmermans in Rijnmond BUSINESS.

Tijdens de bladpresentatie namen Hendrik Jan van der Rhee en Arie van den Herik, namens de organisatie van Innovation Award ZHZ 2019, de ingelijste coverfoto van Drechtsteden BUSINESS in ontvangst en vertelden over dit fantastische initiatief en het belang van innoveren. Ook de geïnterviewden van AGIN Timmermans kregen de ingelijste coverfoto van Rijnmond BUSINESS overhandigd. Zij konden het belang van innovatie alleen maar onderstrepen en vertelden over vernieuwende ontwikkelingen binnen AGIN Timmermans.

Uiteraard werd er daarna onder het genot van heerlijk gerechten en koele drankjes gebruik gemaakt van de netwerkmogelijkheden. Want ook daar draait het om bij het communicatieplatform van Port of BUSINESS.  

Meer weten over de mogelijkheden van HJ Media Groep en/of Port of BUSINESS? Neemt u gerust contact op met Kees van ’t Zelfde (06 51429756) of Jurgen Klapwijk (06 23965575).

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Bianca van Helden van Port of BUSINESS

CEO’s adviseren: ‘gebruik je eigen kracht’

0
persfoto met cheque

120 Young Professionals in gesprek met CEO’s in de Drechtsteden

Tijdens het Drecht Cities Experience evenement op 5 juli 2019 was het de omgekeerde wereld. Jong talent van zes topbedrijven en overheid uit de Drechtsteden daagden hun CEO’s uit om in gesprek te gaan over de toekomst. De voornaamste boodschap: een generatiekloof is van alle tijden. De huidige generatie Young Professionals is mondiger en durft meer kritische vragen te stellen. CEO’s adviseren deze kracht in te zetten om ambities waar te maken. Drecht Cities Experience gaf 120 Young Professionals een kijkje in de keuken van deelnemende bedrijven GKN Fokker, Damen Shipyards Group, Royal IHC, Oceanco, Iv-Groep, Bolidt en de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden. Dit alles onder de vlag van de Economic Development Board (EDB), die de Drechtsteden promoot als ‘Smart Industry Region’. 

CEO’s nemen cheque in ontvangst tijdens Drecht Cities Experience.

Wereldspelers met een unieke positie

Het Young Professionals programma van de EDB is gestart met het doel het aantrekken en binden van talent. Uitdagingen binnen bedrijven, onderwijs en overheid worden sneller opgelost door innovatieve kracht te bundelen. De regio Drechtsteden is het vijfde stedelijk gebied van Nederland en vormt met haar bedrijven de industriële motor van Rotterdam. De regio wil deze positie vasthouden door te investeren in de toekomstige generatie. De Young Professionals organiseren dit jaar voor het eerst de Drecht Cities Experience om met eigen ogen de wereldprestaties van de bedrijven te zien en beleven. “De deelnemende bedrijven hebben veel te bieden en zijn stuk voor stuk wereldspelers met een unieke internationale positie. Voorbeelden van projecten waarbij deze bedrijven zijn betrokken zijn het creëren van palm eilanden in Dubai, het verbreden van het Suez kanaal en het bouwen van de meest luxe superjachten”, zegt Michel van der Spek (32), marketing director bij Bolidt.

Water als verbinding

Tijdens de Drecht Cities Experience werden de Young Professionals ontvangen bij Oceanco in Alblasserdam. Onder begeleiding van Twan Huys kregen zij de kans om de genoemde bedrijven en hun CEO’s te bevragen. Vragen als ‘Hoe kijken jullie naar de toekomst en de rol van jong talent?’ en ‘Hoe groei je door van Young Professional tot CEO?’, kwamen aan bod. Omdat het water de letterlijke verbinding is tussen de bedrijven, volgden de Young Professionals het programma per boot. Zij brachten een bezoek aan de werf van IHC in Krimpen aan den IJssel en aansluitend werd er een bezoek gebracht aan het onlangs geopende Bolidt Innovation Center in Hendrik-Ido-Ambacht.

Young Professionals nodigen CEO’s uit voor vervolg

De Young Professionals uit het EDB programma en organisatie van de Drecht Cities Experience, hebben een dinercheque aangeboden aan de CEO’s. Het samenwerken en verbinding maken gaat verder dan een evenement. De Young Professionals gaan voor een verdieping in de samenwerking en bieden de CEO’s een diner aan waarbij niet alleen de CEO aanschuift, maar ook de Young Professional. Sjoerd Vollebregt, voorzitter EDB, reikte de cheque uit: “Het blijven ontwikkelen van menselijk kapitaal staat duidelijk hoog op de agenda bij Captains of Industry. Zij zien dat een goede werkatmosfeer cruciaal is om teamexcellentie, innoveren en beleven hand in hand te laten gaan. Dit komt tot uiting in hun betrokkenheid bij het grote aantal Young Professionals dat wij in de Drechtsteden hebben.”

Jarige Spido ontvangt Predicaat Koninklijk

0
Spido beachboys Maasvlakte

Directeur-eigenaar Leo Blok krijgt predicaat uit handen van de commissaris van de Koning in Zuid-Holland

Vrijdag 5 juli jongstleden heeft de Rotterdamse rederij Spido aan boord van het schip James Cook het Predicaat Koninklijk gekregen. Directeur-eigenaar Leo Blok kreeg de bijbehorende oorkonde overhandigd door Jaap Smit, commissaris van de Koning in Zuid-Holland. De oorkonde is de kroon op het werk voor de rederij die dit jaar honderd jaar bestaat. Speciaal voor de gelegenheid kwam ook burgemeester Ahmed Aboutaleb aan boord. Het feestelijke moment werd bijgewoond door genodigden die mee voeren naar de Tweede Maasvlakte voor een concert van The Beach Boys en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. 

Investering in de toekomst

Met oog voor de bijzondere geschiedenis van de Rotterdamse rederij kijkt de Spido ook graag vooruit. Om haar toekomst te waarborgen en in te spelen op het aantrekkende toerisme, heeft de Spido de afgelopen zeven jaar flink geïnvesteerd in haar vloot en pontons. Zo kregen de meeste schepen een nieuwe motor en is ruime aandacht besteed aan milieu en duurzaamheid, zoals de installatie van zonnepanelen en het tapijt in de salon van een van de schepen dat gemaakt is van gerecycled plastic afkomstig uit zee.

Directeur-eigenaar Leo Blok: “We zijn erg blij en enorm trots om dit Predicaat Koninklijk te mogen ontvangen. Het is de kroon op het werk van de afgelopen honderd jaar, maar ook erkenning van onze meest recente inspanningen. Met flinke investeringen hebben we de rederij in een nieuwe fase gebracht en een solide basis gelegd voor de toekomst.”

Predicaat Koninklijk

Het Predicaat Koninklijk is een onderscheiding die kan worden verleend aan verenigingen, stichtingen of grote ondernemingen en symboliseert het respect, de waardering en het vertrouwen van de koning naar de ontvanger. Hier gaat een selectieprocedure van tenminste een jaar aan vooraf, waarbij het bedrijf op allerlei vlakken wordt getoetst. Eén van de voorwaarden is dat de ontvanger ten minste honderd jaar bestaat. Daarnaast moet het bedrijf van groot belang zijn in diens vakgebied en landelijke bekendheid genieten. Burgemeester Aboutaleb benadrukte in zijn felicitaties de verantwoordelijkheid die de bijzondere onderscheiding met zich mee brengt, en ziet de toekomst van de rederij met vertrouwen tegemoet.

Feestelijk jubileumjaar en doop nieuw luxe schip

Ter gelegenheid van haar honderdste verjaardag heeft de Spido een prachtig boek uitgebracht. Daarnaast is in juni een expositie rond de rederij geopend die t/m september 2020 te zien is in het Maritiem Museum. Naast het concert van The Beach Boys op de Tweede Maasvlakte – dat werd afgesloten met een spetterend vuurwerk – wordt de doop van Spido’s zesde schip op 4 september 2019 een feestelijk hoogtepunt van het jubileumjaar. Het nieuwe schip zal zich vooral richten op de evenementenmarkt en biedt plaats aan 250 mensen, inclusief een luxe vip room voor zo’n 25 bezoekers.

Over de Spido

Spido biedt het hele jaar door vanaf de voet van de Erasmusbrug rondvaarten, dagtochten en themacruises aan in Rotterdam. De Spido is daarmee één van de grootste attracties van Rotterdam. In 1919 begon de rederij als vervoerder over water, en ging na de Tweede Wereldoorlog verder als rondvaartbedrijf. Inmiddels bestaat de vloot uit vijf schepen.

De rondvaart door de Rotterdamse wateren geeft het hele jaar door een prachtige indruk van de (container)havens van Rotterdam. De route leidt onder andere langs Hotel New York, de Euromast en het SS Rotterdam. Ook is het mogelijk om dagtochten te maken naar bijvoorbeeld de Tweede Maasvlakte of Willemstad en bedrijven en particuliere klanten kunnen exclusief voor zichzelf een schip huren en een diner en entertainment op maat boeken.

Proef elektrische deelauto

1
Share n go

Rotterdam start met Share’nGo. Dat is de eerste aanbieder van een ‘free floating’ elektrisch autodeelsysteem. Met dit systeem mag de auto bijna overal in Rotterdam gratis geparkeerd worden en hoeft het niet terug naar een station.

De gemeente start op 4 juli met een proef van 12 maanden, met 20 auto’s. Dat aantal loopt in de loop van het jaar op naar 150 auto’s. Share’nGo streeft ernaar uit te breiden naar andere steden in Nederland. De organisatie is al actief in China en Italië.

Het systeem

Via de app van Share’ngo kunt u compacte en wendbare stadsauto’s boeken. Er zijn meerdere mogelijkheden:

  • Voor een maandtarief van 35 euro kunt u dagelijks 60 minuten in een deelauto rijden. Elk volgend uur kost 2 euro.
  • Ook zonder abonnement kunt u een deelauto’s huren. De kosten zijn dan 0,28 euro per minuut. Er zijn ook bundels: 100 minuten voor 24 euro, 200 minuten voor 46 euro of 500 minuten voor 110 euro.

Parkeren kan gratis in het servicegebied (nu nog beperkt tot het centrum) en alleen maar op een openbare parkeerplaats op de openbare weg. Gebruikers zijn minimaal 18 jaar oud en moeten in het bezit zijn van een geldig rijbewijs B.

Mobiliteit

Rotterdam staat voor grote uitdagingen. De stad groeit, ruimte wordt schaarser en de economie verandert. Het klimaat vraagt om andere keuzes én we willen de stad gezonder maken. Daarom kiest de gemeente ervoor om nieuwe deelconcepten een kans te geven.

Om de stad ook in de toekomst aangenaam en bereikbaar te houden voor Rotterdammers en bezoekers, moet mobiliteit een andere invulling krijgen. Auto delen kan een belangrijke rol spelen. Zo kunnen we met minder auto’s zuiniger omgaan met onze ruimte en met elektrische auto’s minder CO2 uitstoten.

Meer informatie

Wilt u uw auto delen of bent u op zoek naar een deelauto? Op de pagina van Ritjewegvindt u alle aanbieders en kunt u makkelijk de kosten vergelijken.

Gaat u voor ‘Huren van de buren’ of voor ‘Zakelijk delen’? Op de website van Autodelenleest u praktische tips, ervaringen van autodelers en vindt u deelorganisaties.

Liever een elektrische deelscooter voor een deur tot deur oplossing? Dan kunt u terecht bij Felyx. En voor een elektrische deelfiets als de slimme schakel van het OV heeft Gobike 23 uitleenstations.

Honderd ‘Resilient Cities’ naar Rotterdam

0

Kennisuitwisseling over toekomstbestendigheid steden

Het wereldwijde stedennetwerk 100 Resilient Cities houdt van 8 tot en met 11 juli een grote internationale conferentie in Rotterdam. Dit betekent dat alle honderd steden van Houston tot Kaapstad en van Christchurch tot Athene hier zijn.

De afgevaardigden van de 100 steden delen tijdens deze dagen hun kennis en ervaringen. Ook onderzoeken de steden hoe ze kunnen samenwerken om de weerbaarheid en veerkracht van steden wereldwijd te vergroten. Rotterdam, lid van het eerste uur, is dit keer gaststad. De deelnemers bestaan uit Chief Resilience Officers, burgemeesters, managers en belangrijke partners uit de publieke, private, multilaterale en non-profitsector.

Wat is Resilience?

‘Resilience staat voor veerkracht en weerbaarheid’, zegt Arnoud Molenaar, Chief Resilience Officer bij de gemeente Rotterdam. ‘Een ‘capaciteit’ die steeds belangrijker wordt in deze tijd van vele veranderingen. Om te zorgen dat we als stad ook in de toekomst tegen een stootje kunnen en veerkrachtig blijven, houden we rekening met de risico’s én kansen en van nieuwe ontwikkelingen. Resilience is het nieuwe robuust. Daarom werkt ook Rotterdam actief aan het versterken van de veerkracht van de stad.’

‘Om te zorgen dat we als stad ook in de toekomst tegen een stootje kunnen en veerkrachtig blijven, houden we rekening met de risico’s én kansen en van nieuwe ontwikkelingen.’

Arnoud Molenaar – Chief Resilience Officer gemeente Rotterdam

Verstedelijking en klimaatverandering

Steden worden wereldwijd geconfronteerd met belangrijke trends zoals: verstedelijking, klimaatverandering en digitalisering. Het sterk en veerkrachtig maken van steden vraagt om een integrale aanpak van sociale, fysieke en klimatologische vraagstukken. Het vereist ook het doorbreken van traditionele manieren van werken en het veranderen van de samenwerking tussen bewoners, organisaties, bedrijven en systemen binnen de stad. De Urban Resilience Summit 2019 is de vierde bijeenkomst van het 100RC-netwerk en brengt afgevaardigden van 100 steden bij elkaar om samen deze en vele andere uitdagingen van onze tijd aan te gaan

Rotterdam internationale voorbeeldstad

Na de steden New Orleans, Mexico City en New York vindt de Urban Resilience Summit dit jaar plaats in Rotterdam. Rotterdam is gekozen als gaststad omdat zij wereldwijd wordt gezien als een voorloper op het gebied van stedelijke veerkracht en in het bijzonder klimaatadaptatie. Rotterdam ligt op z’n laagste punt zes meter onder zeeniveau en lanceerde in 2013 als eerste stad in Nederland een klimaatadaptatieplan. In 2016 lanceerde de stad haar eerste resilience-strategie.

Waterpleinen en multifunctionele daken

Om op alle veranderingen te anticiperen én ervan te profiteren, heeft Rotterdam samenwerking met kennisinstellingen en bedrijven resilience doorgevoerd in veel projecten en initiatieven Denk bijvoorbeeld aan de waterpleinenmultifunctionele daken en Cyber Port City. Maar ook op sociaal en cultureel gebied werkt Rotterdam aan projecten waarin resilience een hoofdrol speelt. Het nieuwe programma ‘Veerkrachtig BoTu2028’ (PDF) voor de wijken Bospolder en Tussendijken is daarvan een mooi voorbeeld.

Bezoeken aan Rotterdamse programma’s en projecten

De afgevaardigden uit 100 steden delen tijdens de summit hun ‘best practices’ en innovatieve oplossingen. De deelnemers bezoeken ook verschillende locaties/programma’s in Rotterdam en Den Haag, de zogenoemde ‘Living Laboratories’. Zoals bijvoorbeeld: Bospolder-Tussendijken (programma BoTu2028), De Peperklip, Floating Farm, Dakakker, Hofbogen, Zoho Raingarden, Blue City en de Maeslantkering.

Meer informatie

Onder de naam Resilient Rotterdam wordt er hard gewerkt om de veerkracht van de stad te versterken. Dat gebeurt vanuit 6 thema’s, 7 doelstellingen en tientallen initiatieven. Iedere stad die zich bindt aan het internationale stedennetwerk 100 Resilient Cities wijst een Chief Resilience Officer (CRO) aan. Arnoud Molenaar werkt als programma manager voor de gemeente Rotterdam en is de CRO voor onze stad. De CRO brengt stakeholders, gemeente en bewoners met elkaar op een slimme manier in contact. Na de Summit zal Rotterdam de opgedane kennis met het groeiende netwerk aan burgers, bedrijven en kennisinstellingen toepassen bij vervolgacties in de stad.