Home Blog Page 115

Porthos richt zich op sluiten samenwerkingsovereenkomsten

0
Porthos botlek

Dit voorjaar peilde de projectorganisatie Porthos de belangstelling van het bedrijfsleven om CO2 op te slaan in lege gasvelden onder de Noordzee. Daarbij bleek ruim voldoende interesse te zijn voor het systeem om door te gaan met de voorbereidingen.

Porthos richt zich nu op het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst (een zogenoemde Joint Development Agreement, JDA) met de bedrijven. Daarin wordt afgesproken om gezamenlijk toe te werken naar het sluiten van definitieve contracten medio volgend jaar voor levering c.q. afname en opslag van CO2. Bedrijven die vóór 1 oktober 2019 een JDA sluiten, krijgen een voorkeursrecht in het geval dat er meer vraag is dan de beschikbare capaciteit van het transport- en opslagsysteem.

De Expression of Interest (EoI) die bedrijven dit voorjaar hebben afgegeven, is juridisch niet bindend. De JDA kent wel rechten en verplichtingen. De belangrijkste daarvan is dat bedrijven die vóór 1 oktober 2019 een JDA afsluiten, straks voorrang hebben bij het verdelen van de beschikbare capaciteit. Dit wil zeggen dat – wanneer zou blijken dat de vraag naar transport en opslag groter is dan de capaciteit – eerst de partijen die voor die datum een JDA hebben gesloten in aanmerking komen voor die capaciteit. De bedrijven verplichten zich om te beginnen met het ontwerp van hun afvanginstallatie en, voor zover nodig, vergunningprocedures in gang te zetten. Porthos verplicht zich om door te gaan met de technische uitwerking van het project en met MER- en vergunningprocedures.

Bedrijven kunnen voor 1 oktober 2019 een JDA met Porthos sluiten. Dat geldt in principe ook voor bedrijven die op dit moment nog geen EoI hebben ingediend. Een voorkeursrecht kan alleen verkregen worden als voor 1 oktober 2019 een JDA wordt ondertekend.

De bedoeling is om vervolgens in de zomer van 2020 de definitieve contracten te sluiten tussen de bedrijven en Porthos. Op basis van deze contracten kunnen de bedrijven zo mogelijk aansluitend SDE++ subsidie aanvragen. Niet-tijdige toekenning daarvan is een ontbindende voorwaarde voor de contracten. Als een subsidieaanvraag is gehonoreerd of als bedrijven geen subsidie nodig hebben en verder aan alle voorwaarden is voldaan, dan kunnen de bedrijven en ieder van de Porthos partijen de definitieve beslissing nemen de afvanginstallaties en het transport- en opslagsysteem te realiseren.

Op het moment dat die definitieve investeringsbeslissing wordt genomen (naar verwachting begin 2021) heeft Porthos al aanzienlijke bedragen uitgegeven aan met name technische voorbereidingen. Dat is dan ook een belangrijke reden dat Porthos steeds nauwer wil optrekken met bedrijven die CO2 willen gaan aanleveren en bindende afspraken wil maken: van belangstellingsregistratie (EoI) via de samenwerkingsovereenkomst (JDA) naar contracten.

Cijfers Intrum ondersteunen pleidooi wettelijke betalingstermijn

0
betaaltermijnen

Volgens onderzoek van Intrum over begin dit jaar is de gemiddelde betalingstermijn van bedrijven – vergeleken met een jaar eerder – met 17 dagen opgelopen tot 45 dagen. MKB-Nederland ziet in de cijfers een bevestiging van wat zij eerder al constateerde: dat 60 dagen de nieuwe norm dreigt te worden. De ondernemersorganisatie stelt daarom nogmaals dat het mkb beter moet worden beschermd door de wettelijke betalingstermijn van ‘groot naar klein’ terug te brengen naar 30 dagen.

MKB-Nederland heeft daar in april per brief al op aangedrongen bij staatssecretaris Mona Keijzer van EZK. Cijfers van Graydon lieten toen zien dat die betalingstermijnen in 2018 waren opgelopen naar 41,5 dagen, terwijl die in de tien jaar ervoor juist aan het dalen waren. In de Tweede Kamer reageerde de staatssecretaris snel en positief: als bij de evaluatie van de zomer blijkt dat de grote ondernemingen hun betalingstermijnen inderdaad verder oprekken, dan gaat zij de wettelijke termijn voor die bedrijven terugbrengen tot 30 dagen.

MKB-Nederland heeft steeds gezegd dat met de huidige wet, die in 2017 in werking trad, 60 dagen als nieuwe norm in de markt is gezet. Mkb-bedrijven zijn daarvan de dupe. Zij zijn gebaat bij snelle betalingen, maar hebben ten opzichte van hun grote afnemers geen poot om op te staan.

Volgens het vandaag verschenen European Payment Report 2019 van Intrum, loopt niet alleen de gemiddelde betalingstermijn op, maar moeten bedrijven ook een hoger percentage van de omzet hierop afschrijven: 2,6 procent in de eerste maanden van dit jaar ten opzichte van 1,5 procent dezelfde periode vorig jaar. Dit komt neer op zo’n 14 miljard euro. Dat is meer dan de totale begroting van het ministerie van Justitie en Veiligheid voor dit jaar, aldus Intrum. Het onderzoek wordt jaarlijks in de periode januari-april uitgevoerd in 29 Europese landen tegelijk.

Oproep: jury zoekt grensverleggende ondernemers!

0
Start 2019 lef

Tijd om deel te nemen aan de Rotterdamse Ondernemersprijs! Want deze prijs vertelt úw verhaal. Het verhaal achter de ondernemer, over gemaakte keuzes, getoond lef en behaalde resultaten. Omdat uw verhaal anderen inspireert en omdat goed ondernemerschap gevierd mag worden.

Deelnemen doet iets met uw héle bedrijf; het brengt company pride en aantrekkingskracht. Hans Scheffer, mede-oprichter Helloprint (winnaar ROP 2018) herkent dat maar al te goed: “De ondernemersprijs is een prachtige kapstok voor ons internationale, maar Rotterdamse team, om nog gemotiveerder aan de slag te gaan. Ook in het aantrekken van talent naar ons bedrijf is de ROP een mooie uiting om de professionaliteit van onze onderneming te laten zien. Geweldig om deze prijs te winnen in de stad waar je van houdt. Op naar verdere groei!”

Maar ondernemers uit de regio Rotterdam staan toch bekend om hun bescheidenheid en nuchterheid?! Harald Swinkels, oprichter NLE (winnaar ROP 2014) zegt daarover: “De huidige tijd vraagt van een ondernemer dat je aan je klanten, medewerkers en handelspartners vertelt wat je doet, waarom je dat doet en ook hoe goed je dat doet. Zodat al deze partijen écht betrokken raken bij je onderneming. Dat draagt bij aan je succes en is niet onbescheiden, het getuigt van slim ondernemerschap.”

Een jury van zeer ervaren ondernemers kijkt uit naar uw deelname. Is benieuwd naar uw verhaal. Bent u die grensverleggende ondernemer die de jury zoekt? Wie weet staat u dan op 18 november op het podium. In het spotlicht. Net als Helloprint uit Rotterdam afgelopen jaar, met trotse medewerkers.

Kijk op de website voor deelnamecriteria en meld u aan! Inschrijven kan tot 23 augustus.

3,3 miljoen nieuwe werknemersbanen in 2017

0
man pakt informatie folder

Vanaf 2014 nam zowel het aantal nieuwe als het aantal beëindigde banen van werknemers toe, na enkele jaren van krimp. Er kwamen meer banen bij dan er verdwenen. In 2017 bedroeg het aantal nieuwe werknemersbanen 3,3 miljoen. Werknemers startten daarbij vaker in flexibele banen. Dit blijkt uit nieuwe cijfers die het CBS samenstelt over de dynamiek in werknemersbanen.

In 2017 waren er in totaal 11,6 miljoen banen van werknemers, waarvan 3,3 miljoen nieuwe banen. De nieuwe banen bestonden uit 1,6 miljoen tijdelijke banen, 790 duizend uitzendbanen, 500 duizend oproepbanen en 379 duizend vaste banen.

Ten opzichte van 2010 is het aandeel nieuwe banen met een flexibel contract flink toegenomen en het aandeel met een vast contract afgenomen. In 2017 was het aandeel flexibele banen 88 procent en het aandeel vaste banen 12 procent. In 2010 bedroeg het aandeel flexibele banen 78 procent en het aandeel vaste banen 22 procent. Werknemers startten in 2017 dus vaker in een flexibele baan. De toename is zichtbaar in alle soorten flexibele banen.

Toename nieuwe en beëindigde banen vanaf 2014

Tussen 2010 en 2013 nam zowel het aantal nieuwe als het aantal beëindigde banen van werknemers af. Vanaf 2014 nam het aantal nieuwe en beëindigde werknemersbanen weer toe, waarbij er meer banen bijkwamen dan verdwenen. In 2017 bedroeg het aantal nieuwe banen van werknemers 3,3 miljoen. Op het laagste punt in 2013 was dit 2,5 miljoen. Van de nieuwe banen in 2016 werd 38 procent in hetzelfde jaar weer beëindigd.

Minder nieuwe banen in de gezondheids- en welzijnszorg

Van de nieuwe banen in 2017 werd 34 procent gevonden in de verhuur en overige zakelijke dienstverlening, 16 procent in de handel en 11 procent in de gezondheids- en welzijnszorg. Tussen 2010 en 2017 is het aandeel nieuwe banen van de gezondheids- en welzijnszorg gedaald en het aandeel van de verhuur en overige zakelijke dienstverlening toegenomen. Het aantal nieuwe banen in de gezondheids- en welzijnszorg, het openbaar bestuur, de overige dienstverlening en de financiële dienstverlening nam tussen 2010 en 2017 af met respectievelijk 27 duizend, 13 duizend, 9 duizend en 6 duizend banen.

Relatief hoge baandynamiek in zakelijke diensten, horeca en landbouw

Wanneer het aantal nieuwe banen in een bedrijfstak wordt afgezet tegen het totaal aantal banen in de bedrijfstak, geeft dit inzicht in de baandynamiek per bedrijfstak. Het aandeel nieuwe banen in de verhuur en overige zakelijke diensten (waaronder de uitzendbureaus), de horeca en de landbouw was in 2017 het hoogst. Het aandeel lag tussen 34 procent en 49 procent van het totaal aantal banen in deze bedrijfstakken. In deze branches starten én stoppen jaarlijks relatief veel banen. Bij de overheid en in de financiële dienstverlening is het percentage nieuwe banen relatief laag. In deze bedrijfstakken is de baandynamiek lager.

In de gezondheids- en welzijnszorg, het openbaar bestuur en de financiële dienstverlening is het aandeel nieuwe banen op het totaal aantal banen per bedrijfstak tussen 2010 en 2017 het sterkst afgenomen. In de bouw, horeca en handel is het aandeel nieuwe banen in deze periode het sterkst toegenomen.

Windmolens langs Nieuwe Waterweg in gebruik

1
windmolens met blauwe lucht

Zes windmolens van elk 175 meter hoog langs de Nieuwe Waterweg zijn klaar en leveren inmiddels groene stroom voor ruim 20.000 huishoudens.

Het windmolenpark werd donderdag 13 juni feestelijk geopend. De bouw nam ongeveer 7 maanden in beslag.

CO2-uitstoot fors terugbrengen

Windpark Nieuwe Waterweg vloeit voort uit het Convenant Realisatie Windenergie Stadsregio Rotterdam (PDF). Vijftien gemeenten, de Stadsregio Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, Havenbedrijf Rotterdam, Natuur- en milieufederatie Zuid-Holland en de Nederlandse Wind Energie Associatie (NWEA) sloten dit convenant om de regionale CO2-uitstoot fors terug te brengen.

Wethouder Arno Bonte: ‘Binnen tien jaar tijd willen we de CO2-uitstoot halveren. Om dat doel te halen hebben we de komende jaren heel veel extra windenergie nodig. Het Windpark Nieuwe Waterweg levert een belangrijke bijdrage. En het mooie is dat dat ook nog eens in goed overleg met omwonenden is gebeurd.’

Meer windmolenparken

Het is het derde windmolenpark dat Eneco in korte tijd in de regio Rijnmond heeft neergezet. Eerder bouwde het Rotterdamse energiebedrijf samen met Vattenfall al een windmolenpark op de Slufterdam en binnenkort is ook het windmolenpark Hogezandsepolder in de Hoekschewaard klaar. Gemeente Rotterdam heeft de ambitie om in 2025 370 MegaWatt (MW) windvermogen binnen de gemeentegrenzen te realiseren. 370 MW is genoeg voor het jaarlijkse energieverbruik van ruim 240.000 huishoudens.

NMT en KVNR zetten handtekening onder ambitieuze Green Deal maritieme sector

1
Green Deal highres

De vertegenwoordigers van brancheorganisaties Netherlands Maritime Technology (NMT), Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) en koepelorganisatie Nederland Martiem Land (NML) hebben dinsdag 11 juni hun handtekening gezet onder de Green Deal tussen de maritieme sector en minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. De sector is zeer ambitieus en heeft dat ook laten zien in de doelstelling die zij zichzelf heeft opgelegd; een reductie van minstens 70% CO2-uitstoot in 2050 ten opzichte van 2008. Een flink hogere ambitie dan de 50% die vorig jaar internationaal bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) is afgesproken.

In het Regeerakkoord van Kabinet Rutte III is opgenomen dat er een Green Deal op het gebied van verduurzaming in de zeevaart, binnenvaart en havens gesloten zal worden tussen de overheid en de maritieme sector. KVNR, NMT en NML zijn hierover, samen met andere belanghebbenden uit de maritieme sector, sinds december 2017 over in onderhandeling met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Binnen de vergaande ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren, hebben partijen concrete afspraken gemaakt over samenwerking om een versnelling van de verduurzaming te bewerkstelligen. “Het is geweldig dat we een ambitieus pakket aan maatregelen vanuit de sector en vanuit de overheid hebben kunnen afspreken. Zo komt de verduurzaming van de sector echt in een stroomversnelling.”, aldus Roel de Graaf, directeur NMT. “Wij zijn blij met deze maritieme Green Deal die ambitie en commitment toont van alle betrokken partijen. Ik hoop dat Defensie, evenals de Rijksrederij, hun rol als launching customer gaan waarmaken.”, aldus Rob Verkerk, voorzitter Nederland Maritiem Land.

Economie en ecologie gaan hand in hand

De Green Deal is afgelopen dinsdag 11 juni ondertekend door minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en een groot aantal partijen uit de sector. NMT, KVNR en NML waarderen de ambitie die de overheid in de Green Deal tot uitdrukking brengt. Zo is afgesproken dat de energiebelasting op walstroom wordt afgeschaft. Dat zal ervoor zorgen dat schepen sneller walstroom gaan gebruiken in plaats van zelf stroom op te wekken met fossiele brandstof. Daarnaast investeert de overheid jaarlijks 1 miljoen euro om de ontwikkeling van duurzame maritieme oplossingen te stimuleren en te laten valideren door de onafhankelijke kennisinstituten. Bovendien wordt er gewerkt aan een betere toegang tot financiering van schonere schepen en neemt de overheid een actieve rol in met betrekking tot Launching Customership. KVNR-directeur Annet Koster: “De Nederlandse reders willen samen met de maritieme sector een ‘groene’ boterham verdienen en de Green Deal is een van de handvatten om dat te kunnen realiseren, waarbij economie en ecologie hand in hand gaan.”

Rotterdamse financiers slaan de handen ineen ten behoeve van Rotterdams bedrijfsleven

1612
Rotterdam Financiert logo

De Rotterdamse ondernemers meer vertrouwd laten worden met verschillende financieringsvormen, die naast de banken beschikbaar zijn in Rotterdam. Met dat doel voor ogen is het initiatief ‘Rotterdam Financiert’ van de grond gekomen.

Initiatiefnemer Robert Claassen van Claassen, Moolenbeek & Partners legt uit: ”Dagelijks worden wij in onze praktijk geconfronteerd met financieringsvraagstukken. Ook Rotterdamse ondernemers zijn daarbij geneigd om in eerste instantie de bank te raadplegen. Helaas lukt het niet altijd bij de bank.”

Robert vervolgt: “Daarom hebben we Rotterdam Financiert opgericht. De deelnemende partijen zijn allen gekende professionals in de financieringswereld en hebben een directe link met Rotterdam”. Samen willen wij de Rotterdamse ondernemer bekender laten worden met de verschillende financieringsmogelijkheden binnen Rotterdam.

Crowdfunding en/of subsidies

Een Rotterdammer zou geen Rotterdamer zijn als deze bij de pakken neer zou gaan zitten. Als Crowdfund Coach bij Collin Crowdfund weet Peter Stout daar alles van: “Er zijn diverse mogelijkheden om toch door te pakken als de bank niet of niet volledig kan financieren. Met ons crowdfund platform Collin Crowdfund zijn we in de Rijnmondregio al langer actief en met succes. Vele tientallen bedrijven hebben wij in contact gebracht met onze 17.000 investeerders, met succes als gevolg. Vaak met veel exposure voor je bedrijfsnaam”.

Een vaak nog onbekend terrein voor ondernemers is de subsidie. Er zijn vele mogelijkheden beschikbaar, maar hoe vind je de oplossing die bij jou past? Marcel van den Hudding van MK Subsidie Advies legt uit: “Ondernemers laten veel mogelijkheden onbenut. Vaak is dat door onwetendheid. Jammer natuurlijk, en niet nodig. Een eerste scan maakt al heel veel duidelijk”.

Snel groeien, maar niet liquide?

Dan helpen gespecialiseerde ‘assetfinanciers’ zoals BEEQUIP, Van Mossel Autolease Rotterdam en o2 Factoring. Respectievelijk Eva Herrenauw, Ron Bronmeijer en Bart Mulder lichten toe: “We zien vaak – zeker bij kapitaalintensieve bedrijven – dat er bedrijfsmiddelen zoals rollend materieel ooit

aangekocht zijn met eigen geld” zo zegt Eva, “maar als er liquiditeit nodig is voor groei, kan een snelle sale and leaseback constructie een prachtige oplossing zijn; je verkoopt het equipment aan BEEQUIP en leaset het vervolgens terug. Zo maak je werkkapitaal vrij voor groei”.

Ron vervolgt: “Dat geldt ook voor wagenparken. Wij gaan een paar stappen verder dan de meeste branchegenoten. Wij kijken naar de beste financieringsoplossing voor het wagenpark van uw bedrijf, zodat er geen verrassingen ontstaan tijdens de lease periode en daarna. Deze aanpak, gebaseerd op intensieve contacten met de klant, blijkt te werken. Van Mossel Autolease Rotterdam is al meer dan 25 jaar actief in de regio Rijnmond en mag inmiddels vele kleine en grote bedrijven tot haar loyale klanten rekenen”.

o2 Factoring helpt ook bij snelle groeiers. Bart Mulder: “Wij bieden werkkapitaalfinanciering voor ondernemer door ongeacht de betalingstermijn facturen direct uit te betalen. Hierdoor kan de ondernemer focus houden op zijn of haar bedrijf. Factoring is net als lease snel populariteit aan het winnen”.

Dit initiatief wordt mede ondersteund door een aantal supporters. Deze partijen geloven in de krachtenbundeling en vinden het een goed initiatief voor de Rotterdamse MKB ondernemer. Op deze manier wordt er een platform gecreëerd waar de MKB ondernemer terecht kan voor zijn financieringsvraagstuk. Op dit moment wordt het initiatief ondersteunt door Gemeente Rotterdam en Rabobank Rotterdam.

Nederland in top-3 EU-ranglijst digitale economie

1
Technology

Nederland behoort voor het eerst tot de top-3 landen in Europa als het gaat om de kracht van de digitale economie. Dat blijkt uit de jaarlijkse, toonaangevende Digital Economy and Society Index (DESI) van de EU. Deze index rangschikt de kwaliteit van de digitale infrastructuur, het gebruik van digitale toepassingen door en online vaardigheden van de inwoners, de mate en wijze waarop het bedrijfsleven digitaal actief is en de online dienstverlening door de overheid zelf.

Op de totale ranglijst over de digitale economie noteerde Nederland in 2017 en 2018 de vierde plaats. Met een hogere behaalde score is Denemarken nu gepasseerd en staat Nederland vlak achter Finland en Zweden op de derde plek. Nederland is opnieuw de Europese nummer één als het gaat om de beschikbaarheid van zowel vaste breedbandnetten als mobiele netwerken (4G) voor internet, tv en telefonie.

Het Nederlandse bedrijfsleven behoort met online diensten en producten nog niet tot de top. Binnen het MKB lagen vorig jaar en nu zowel online verkoop als de daaruit behaalde omzet nog onder het EU-gemiddelde. De onderzoekers noemen in de DESI-index de verbeterstappen die hiervoor vorig jaar zijn ingezet door bedrijfsleven en overheid zoals het MKB-Actieplan en de zogenoemde Smart Industry Implementatieagenda.

Staatssecretaris Keijzer: ‘Snelle mondiale digitalisering vraagt om actie’

Staatssecretaris Mona Keijzer, Economische Zaken en Klimaat: “Deze hoge positie is géén vaststaand gegeven. De snelle mondiale digitalisering vraagt nu om actie om te zorgen dat ons bedrijfsleven banen en inkomsten kan vasthouden en consumenten digitaal vaardig blijven. Zoals de deze week gepresenteerde nota mobiele communicatie, waarin ik namens het kabinet de strategie heb uiteengezet voor de komst van snelle mobiele communicatie zoals 5G.”

Dekking snel vast internet 97%, overal 4G mobiel internet voor consumenten

Bijna 100% van de huishoudens heeft volgens het onderzoek toegang tot vast internet. Snel vast breedbandinternet (meer dan 100 Megabit per seconde) is inmiddels al voor 97% van de Nederlandse huishoudens beschikbaar. Ook qua mobiel internet is Nederland koploper. Zo zorgen volgens de DESI de vier beschikbare netwerken bij elkaar dat in bewoond gebied 4G overal buitenshuis beschikbaar is. De DESI onderzocht niet de 4G-snelheid, maar uit meerdere mondiale analyses onder consumenten blijkt dat deze gemiddeld boven de 40 Mbps ligt. Nederland heeft daarmee ook het snelste mobiele internet in Europa.

Internetgebruik onder consumenten hoog, groeimogelijkheden voor ondernemers

94% van de Nederlanders maakt gebruik van het internet en onder hen doet een zelfde percentage aan internetbankieren, terwijl nog eens meer dan 84% van de Nederlandse internetgebruikers in 2018 online heeft gewinkeld. Eén van de hoogste percentages in de EU. Ook verkoopt 37% wel eens iets via online via een marktplaats, de nummer één in de EU.

Het Nederlandse bedrijfsleven maakt al relatief veel gebruik van sociale media en van elektronische tags voor onder andere voorraadbeheer, toegang en mobiel betalen. Binnen het MKB liggen zowel online verkoop als de daaruit behaalde omzet onder het EU-gemiddelde. 17% van de meer dan één miljoen MKB-ondernemingen biedt via het internet producten en diensten aan (tegen 15% in 2018), goed voor 10% van de omzet. Daarmee staat Nederland op de vijftiende plaats in de EU.

Mobiliteitsalliantie trekt terecht aan bel over vastlopen infrastructuur

0
mobiliteitsalliantie

De Mobiliteitsalliantie trekt terecht aan de bel over het vastlopen van de Nederlandse infrastructuur en maakt dit zeer inzichtelijk met per regio de diverse knelpunten. Dat zeggen MKB-Nederland en VNO-NCW naar aanleiding van het woensdag gepresenteerde Deltaplan.

Files en overvolle treinen

MKB-Nederland en VNO-NCW onderschrijven het beeld dat als we niet slim opereren, de mobiliteit in Nederland de komende jaren op steeds meer plekken vastloopt. Hier is ook al vaker voor gewaarschuwd. Het aantal files neemt almaar toe, de treinen zitten bomvol, de fietsinfrastructuur is op veel plekken onvoldoende en rondom nieuwe woningen ontstaat een grote behoefte aan bijvoorbeeld meer en beter OV.

Slim financieren

MKB-Nederland en VNO-NCW zijn blij met de extra aandacht in het Deltaplan voor meer publiek-private samenwerking. Alleen door slimme businesscases te ontwikkelen, kunnen we waarschijnlijk veel van deze investeringen echt van de grond krijgen. Ook experimenteren met het anders betalen voor het gebruik van mobiliteit is een goed plan, aldus de organisaties. Uiteindelijk mag het per saldo niet duurder worden voor gebruikers, maar moeten er wel betere prikkels komen om anders en slimmer te gaan reizen. Dat is nodig voor het klimaat en voor een betere benutting van de infrastructuur.

3 miljard extra

De Mobiliteitsalliantie schat in hun nieuwe plan de hoognodige investeringen op 3 miljard euro extra per jaar tot 2040. Daarnaast moet er volgens de Alliantie veel meer aandacht komen voor nieuwe hubs, betere data-deling voor de ontwikkeling van nieuwe vervoersoplossingen en verhoging van de verkeersveiligheid.

LUKOIL opent nieuw tankstation langs de A15

2
Lukoil bouwt nieuwe bemande locatie A15

‘Always moving forward’, kent u deze baseline van LUKOIL? Geen loze woorden, maar een perfecte omschrijving van wat de olie-en gasmaatschappij doet. De Benelux is het hart van Europa en LUKOIL heeft goed begrepen dat deze markt een enorm potentieel biedt. De laatste jaren is er enorm geïnvesteerd in de regio en men is vastbesloten om dat te blijven doen. Een mooi voorbeeld hiervan is de opening van een nieuw tankstation in Hardinxveld-Giessendam langs de A15.

Het klinkt onwezenlijk, maar LUKOIL is pas sinds 2012 actief op de Nederlandse tankstation markt. Sindsdien worden er op dat vlak grote stappen vooruitgezet . Het begon met de overname van Smeets-Geelen in Limburg, daarna kwam Rotonde in Midden-Nederland en met Auto Maas volgde de geografische aansluiting in Zuid-Holland en Noord-Brabant. Ook binnen deze tankstation netwerken is LUKOIL nog altijd groeiende.

Eind augustus opent LUKOIL een nieuw bemand station in Hardinxveld-Giessendam langs de A15. Naast benzine en diesel kunt u er ook terecht voor Adblue en CNG. Er zullen  pompeilanden voor personenwagens komen  met zelfs twee  trucklanes. In de shop van 225 vierkante meter komt onder meer een bakery. Het wassen van de auto kan in de roll-over of in een van de twee washboxen.

Zowel particulieren als professionals genieten volop van de unieke marktbenadering van LUKOIL. Zij doen dit doormiddel van de gratis Lukoil Tankpas. Met deze tankpas kunnen zij terecht op de 260 eigen LUKOIL-stations in de Benelux (73 in Nederland, 185 in België en 2 in Luxemburg), maar ook bij een groeiend aantal partners goed voor ruim 1.100 locaties in de Benelux.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door René Kraaijveld van LUKOIL Netherlands B.V.