Home Blog Page 174

Drechtsteden publiceren open data op internet

0

De Drechtsteden maken vanaf 28 oktober, een groot aantal gegevens beschikbaar voor het grote publiek, onder de noemer ‘open data’. De gegevens zijn voor iedereen toegankelijk op internet. Natuurlijk worden persoonsgegevens afgeschermd en blijft de privacy gegarandeerd.

Regionaal portefeuillehouder bedrijfsvoering André Flach: “Het toegankelijk maken van overheidsinformatie speelt een steeds grotere rol in onze data-gedreven digitale wereld. De gegevens zijn bijvoorbeeld interessant voor burgerparticipatie, data-analyse door bedrijven, onderzoeksjournalisten en voor ontwikkelaars van speciale apps. De Drechtsteden gaan zo mee met deze tijd en zijn open en transparant.”

Vooruitlopend op landelijke wetgeving die gemeenten verplicht om bepaalde data digitaal te ontsluiten, start de regio nu al met deze generieke voorziening voor alle Drechtsteden-gemeenten. Ook met andere wet- en regelgeving wordt rekening gehouden. De overheidsinformatie was in principe al openbaar en opvraagbaar. Voor publicatie op internet doorlopen de datasets een zorgvuldige procedure en worden juridisch getoetst. De informatie blijft up-to-date, bevat geen persoonsgegevens en de privacy van inwoners en bedrijven is gegarandeerd.

De Drechtsteden publiceren de data via het landelijke open-data-platform www.dataplatform.nl. De data zijn ook te vinden via www.data.overheid.nl, via www.drechtsteden.nl en via de gemeentelijke websites. Op dit moment gaat het heel concreet om gegevens over monumentale bomen, grondwaterstanden, monumenten, speeltuinen, vuilcontainers, WOZ-waarden en klachtenmeldingen uit wijken.

Het platform wordt straks ook gebruikt om bijvoorbeeld data van sensoren openbaar te maken. Wethouder Stadsbeheer Rinette Reynvaan van de gemeente Dordrecht: “Dordrecht ontwikkelt zich tot Smart City. De gegevens die we met sensoren inwinnen voor slimmer gebruik van de stad, bijvoorbeeld over real time grondwaterstanden of het aantal passanten op een fietspad met dynamische verlichting, worden straks ook ontsloten via het open-data-platform. Dordrecht en ook de andere Drechtsteden-gemeenten, kunnen gebruik maken van deze regionale voorziening om onze lokale ambities op dit gebied waar te maken”

Een positief 2017

0

Wat zijn uw verwachtingen voor 2017 en wat zijn de speerpunten die voor uw organisatie van belang zijn het aankomende jaar? Vanuit mijn perspectief heeft het er de laatste jaren zelden zo positief voor gestaan als dat nu het geval is. Nagenoeg iedere organisatie om mij heen verwacht te kunnen groeien ten opzichte van 2016. Groei zit hem dan met name in de omzet, het aantal FTE en het dienstenpakket. Voor mijn eigen organisatie is dat niet anders. Mijn team is flink uitgebreid ten opzichte van een jaar geleden en ook onze diensten blijven zich ontwikkelen. Een ontwikkeling welke we zien ontstaan in de markt is dat er steeds vaker voor gekozen wordt om een nieuwe medewerker aan te nemen op basis van werving en selectie in plaats van op uitzendbasis. Eén van dé tekenen dat we op weg zijn naar een markt waarin weer krapte ontstaat in het aanbod van medewerkers. Hoe beter het gaat met de economie, hoe schaarser het talent is, hoe eerder men de keuze maakt om de juiste persoon echt te willen binden door direct een eigen dienstverband aan te bieden.

In een eerdere column heb ik al aangegeven dat het dus ook steeds belangrijker wordt om talent aan de voorkant aan te spreken en heb ik enkele tips gegeven over hoe dit aan te pakken. Inherent aan deze ontwikkeling wordt ‘snelheid’ een steeds belangrijker speerpunt. Niet zelden ervaren we dat medewerkers de keuze hebben uit verschillende aanbiedingen van werkgevers. De organisatie die het eerst komt met een concreet aanbod dat aansluit bij de wensen van de medewerker, maakt ook de meeste kans op acceptatie van dit aanbod.  De organisatie die als tweede of derde volgt vist vaker achter het net. Belangrijk onderdeel van het aanbod zijn ook steeds vaker de secundaire arbeidsvoorwaarden. Hoe kan iemand zich concreet ontwikkelen binnen de organisatie, worden er wel eens gezellige borrels georganiseerd, mag men sporten op kosten van de werkgever, verzorgt werkgever een gezonde lunch etc. Behoefte aan een inhoudelijk gesprek over bijvoorbeeld het binden en boeien van medewerkers? Laten we dan in 2017 eens van gedachten wisselen.

Voor nu rest mij niks anders dan u fijne feestdagen te wensen en een positief 2017!

Werkzaamheden in het openbare domein: Zoveel meer dan de gulden Middenweg

0

Dat er aan de Middenweg in Moerdijk het nodige moest gebeuren, dat was voor alle betrokkenen duidelijk. Al langere tijd staat de Middenweg op de planning voor groot onderhoud. Noodreparaties moesten de weg door de afgelopen winter heen helpen.

Maar dat gaat nu snel veranderen! In september is een start gemaakt met het vernieuwen van het asfalt; het begin van een grootschalig project, waarin veel facetten samenkomen.

Henk Schakenraad, programmamanager Infrastructuur en Beheer bij het Havenschap Moerdijk, legt uit waarom dit groot onderhoud op zich liet wachten. “Als wij in het buitendomein niet alleen onderhoud uitvoeren, maar ook wezenlijk iets gaan aanpassen, dan moet het nut en noodzaak hebben. Anders doen we het niet. Dat klinkt simpel, maar om te bepalen of iets nuttig of noodzakelijk is, heb je beleid nodig, meerjarenplannen, ambities. Of zoals ik het altijd noem: er moeten kapstokjes geformuleerd worden, waar je later alles aan op kunt hangen.” De behoefte om tal van functionele aanpassingen te doen was zowel bij de bedrijven als bij het Havenschap groot.

Aan die ‘kapstokjes’ is in de afgelopen twee jaar hard gewerkt. “Zo hebben we een wegenstructuurvisie opgesteld, duurzaamheidsbeleid geformuleerd en onze ambities rondom het spoor opgesteld. Ook hebben we in de Havenstrategie omschreven dat we willen excelleren in duurzaamheid en veiligheid. Dit geldt zeker voor onze buitenruimte, die daar een tastbaar bewijs van kan zijn.”

Op de Middenweg komt alles samen

“Elke aanpassing die in de toekomst in het buitendomein gedaan wordt, moet in lijn zijn met al deze ‘kapstokjes’”, vervolgt Schakenraad. “Zolang het totaalplaatje van alles wat we willen veranderen, niet duidelijk was, had het weinig zin om zomaar met iets te beginnen. Alles grijpt in elkaar, op de Middenweg komen meerdere vraagstukken samen: spoor, asfalt en bestrating, parkeren en wachten, riolering, en het verbeteren en verduurzamen van de openbare verlichting. Als je daar al die verbeteringen wilt doorvoeren, moet je eerst alles heel nauwkeurig in kaart brengen. We willen immers niet het risico lopen dingen in een verkeerde volgorde of verkeerde samenhang te doen, waardoor we later extra tijd en geld kwijt zijn om dat weer recht te trekken. En we willen de verbeteringen aan de Middenweg later ook kunnen doorvoeren in andere delen van het haven- en industrieterrein. Dus een goed doordacht plan met dito planning is van groot belang!”

Zeker zo belangrijk is het creëren van draagvlak voor nieuwe plannen. Schakenraad is een fervent voorstander van open overleg. Samen met alle partijen oplossingsgericht rond de tafel, waarbij er heel goed geluisterd wordt naar de wensen en de zorgen van de ondernemers. “Het geeft energie om dingen samen te doen. Ik geniet ervan als het team en de mensen rond de tafel enthousiast zijn. Dat is binnen een project je eerste winst. Als er begrip is voor elkaars standpunt en belang, als je heel actief naar elkaar luistert, dan lukt er heel veel!” aldus Schakenraad. Hij heeft groot respect voor de positieve houding en de betrokkenheid van de vele partijen waar hij in de afgelopen tijd veelvuldig mee in overleg is geweest.

Kort parkeren voor trucks

Doordat aan de Middenweg vaak trucks geparkeerd staan in de zijvakken van de weg, is het voor automobilisten en fietsers onveilig om vanuit de inritten van de bedrijven tussen de vrachtwagens door de weg op te rijden. Daar moest nodig iets aan gebeuren. “Als je uitsluitend zou sturen op veiligheid, dan zou je alle zijvakken weghalen en de weg keurig één breedte maken met duidelijke belijning en gestandaardiseerde inritten. Maar dan creëer je voor de ondernemers een probleem”, vertelt Schakenraad. Die vakken zijn namelijk nodig als kort parkeerplaats voor vrachtwagens die vanwege drukte of het regelen van papierwerk het terrein van een bedrijf nog niet op kunnen of mogen en dus even in de buurt moeten wachten. Samen met de Parkeertafel (een overlegorgaan van allerhande betrokken instanties die de parkeerproblematiek op het haven- en industrieterrein als totaal aanpakt) en de ondernemers is er, als pilot, een tussenoplossing bedacht: het aantal parkeervakken aan de Middenweg is gereduceerd. Het worden blauwe zones, waar een truck maximaal een half uur mag staan. Als de vakken vol zijn of als een vrachtwagen gedurende langere tijd moet wachten, dan moet deze uitwijken naar een lokale parking.

Groeiend parkeerprobleem wordt aangepakt

Uit onderzoek van het Havenschap blijkt dat er steeds meer trucks ‘wild parkeren’. Internationale chauffeurs die tijdens het weekend arriveren en tot maandag moeten wachten, parkeren hun trucks vaak niet op de daarvoor bestemde plekken. “Dat is een groeiend probleem voor ons terrein”, vertelt Schakenraad. “Daar moeten we samen een oplossing voor vinden, voordat het straks écht een probleem wordt. Je wilt niet overal langs de wegen vrachtwagens hebben staan, chauffeurs die her en der hun potje koken of zich staan te wassen. Als kortetermijnmaatregel hebben we tijdelijk sanitaire voorzieningen geplaatst op de bestaande lokale parkeerplaats, maar daarmee is het probleem zeker nog niet opgelost. De Parkeertafel is nog volop bezig te bedenken hoe we dit voor de toekomst structureel kunnen aanpakken.”

Veilige bewaakte spoorwegovergangen

Rond de Middenweg zijn ook diverse spoorwegovergangen, allen onbewaakt, sommigen voorzien van lichten. Wettelijk gezien is dat toegestaan, omdat de maximale snelheid van de treinen in het gebied niet hoger is dan 30 km per uur. “Maar als wij willen excelleren in veiligheid en in de toekomst meer treinen willen ontvangen, dan moeten we dit zeker nu ook gaan aanpakken”, zegt Schakenraad. In nauwe samenwerking met ProRail worden voorbereidingen getroffen om in 2017 spoorbomen bij alle overwegen te plaatsen.

Slimme verkeersregelinstallatie

Omdat de verkeersbewegingen toenemen, is het belangrijk afstemming te zoeken tussen al deze stromen. Hiervoor wordt een verkeersregelinstallatie (VRI) geplaatst. Deze nieuwe VRI stuurt zelf op een slimme manier de verkeerslichten aan, al naar gelang de drukte of stremming door het spoor. ‘s Ochtends in de piek zal het licht voor de binnenrijdende stroom auto’s bijvoorbeeld langer op groen blijven staan en bij drukte op het spoor wordt het wegverkeer geattendeerd op de verkeersroute die op dat moment wel ongehinderd beschikbaar is. Zo voorkom je verkeersstremmingen op het terrein.

“Dit soort ontwikkelingen zijn tevens van groot belang voor nieuwe ondernemers met veel verkeersbewegingen die nu overwegen zich te vestigen in Moerdijk”, vertelt Henk Schakenraad. “Als wij hen de garantie kunnen geven dat onze infrastructuur goed werkt, dan kan dat voor hen de doorslag geven hier naartoe te komen.”

Duurzame LED verlichting

Wat verder nog op het programma staat, is het vervangen van de bestaande verlichting in de straatlantaarns door LED verlichting. Een duurzame sprong voorwaarts. In de nabije toekomst wordt het bovendien mogelijk om op afstand deze verlichting te regelen, gekoppeld aan veiligheid. Zo kan er veel energie bespaard worden, door de lampen ’s avonds en ’s nachts te dimmen. Zodra er een auto voorbij komt, gaan ze automatisch harder branden. En zodra ergens op het terrein een inbraakalarm afgaat, gaat de straatverlichting op 130% en is het hele terrein fel verlicht.

Nieuw gemaal voor riolering

Asfalt, spoor, verkeersregelinstallaties, straatverlichting… en dan is er ook nog het oude rioleringsgemaal aan de Middenweg dat vervangen moet worden. Waar nu de pompen in de natte smurrie hangen, wordt in de nieuwe situatie voor een droge uitvoering gekozen. Daarbij komen de pompen in een aparte ruimte. Het gemaal moet derhalve helemaal omgebouwd worden, iets dat momenteel in een apart bouwteam verder wordt uitgewerkt.

Rekening houden met elkaar

Al die veranderingen moeten in 2018 zijn doorgevoerd. Het uitgangspunt is dat het allemaal op een maatschappelijk verantwoorde manier gebeurt: “We spenderen echt geen euro’s, omdat we het leuk vinden om geld uit te geven. Nee, we geven die euro’s uit, omdat we ervan overtuigd zijn dat die investeringen nodig en duurzaam zijn en op de meest efficiënte manier worden uitgevoerd. Alle projecten die nu op de Middenweg lopen, hangen met elkaar samen en houden heel goed rekening met alle denkbare omstandigheden. Dat komt omdat we heel goed luisteren naar en overlegd hebben met de vele betrokkenen. Ondernemers hoeven zich geen zorgen te maken dat de werkzaamheden ten koste gaan van hun bedrijfsvoering.  We vragen wel aan de omgeving om ook een beetje rekening te houden met onze opgave.”

Vragen of zorgen? Laat het weten!

Het kort parkeren in de nieuwe parkeervakken is een pilot. Het Havenschap hecht er grote waarde aan dat ondernemers of andere betrokkenen hun vragen, klachten of zorgen hierover melden. “Met elkaar communiceren is zo belangrijk”, concludeert Schakenraad. “Pas als we weten wat er leeft, kunnen we kijken of we er iets aan kunnen doen.”

Rondetafelgesprek Re/Port of Moerdijk: ‘Niemand heeft ooit gezegd dat innovatie makkelijk is’

0

Innovatie is een breed begrip, waar op vele manieren invulling aan kan worden gegeven.

Tijdens een rondetafelgesprek spraken Leo Zwagemaker, managing director van AVL Solutions, Barend van der Want, directeur OFB Software, Antoine van Meggelen, adviseur Fortune Coffee in de regio’s Breda en Tilburg, en Adriaan Schuller, promotor en adviseur bij rondvaartbedrijf Zilvermeeuw, over de materie. Niet geheel toevallig gebeurde dat aan boord van de duurzaamste partyboot van Nederland: de Z8. Het is de meest recente toevoeging aan de vloot van Zilvermeeuw.

“Voor innovaties geldt: hoe minder generiek je ze maakt, des te duurder het is,” merkt Van der Want op. “Bedrijven of organisaties willen vaak best ergens in investeren, maar dat dan wel binnen enkele jaren hebben terugverdiend. Als het gaat om het bouwen van apps kun je ervoor kiezen om te bouwen met concessies. Waar vanaf scratch beginnen voor een klant misschien 5000 euro kost, kun je ook een al bestaande open source app als beginpunt nemen en die personaliseren. Dan ben je voor een fractie van dat bedrag klaar.” Van Meggelen: “Investeren is altijd een kwestie van afwegen. Koop je een nieuwe auto, dan weet je vooraf al dat ie meteen minder waard is zodra je er de showroom mee uitrijdt. Bedrijven willen vooruit, maar niet door maatregelen die financieel pijn doen. Er moet vaak wel een enigszins redelijk terugverdienmodel aan hangen.” Zwagemaker: “Het ligt ook aan de grootte van het bedrijf. Bij Heineken is er volop budget voor innovatie, maar voor de kaasboer in die halflege winkelstraat is het een ander verhaal.” Van Meggelen: “In dat laatste geval is de factor creativiteit veel belangrijker. Mijn zus heeft een kinderschoenenwinkel. Om meer bekendheid te genereren liket ze op Facebook alle jonge gezinnen die in de buurt wonen. Dat is een boerenfluitjesmanier, maar het werkt wel.” Zwagemaker: “Eén van onze specialisaties is narrowcasting. Kleine ondernemers kunnen hierbij makkelijk samenwerken. Samen betalen en dan bij de bakker ook de aanbiedingen van de naastgelegen slager op het scherm zien en omgekeerd: dat werkt goed.” Van der Want: “Met weinig geld een groot bereik creëren op een A-locatie kan ook door een klein stukje etalageruimte te huren van een leegstaand pand. In drukke winkelstraten levert dat ook wel wat op, is mijn vermoeden.”

Toiletten doorspoelen met buitenwater en een koffieproject in Oeganda

De bedrijven aan tafel doen allemaal op hun eigen manier aan innovatie. Een tastbaar voorbeeld is de Z8, waarop het gesprek plaatsvindt. “Dit schip hadden wij in 2010 al in gedachten. Wij wilden iets extra’s toevoegen aan het agendapunt ‘stiller en schoner varen in de Biesbosch’. Duurzaamheid optimaal doorvoeren stond bij de ontwikkeling centraal. Daarom is onder meer gekozen voor een dieselelektrische voortstuwing. Afhankelijk van het benodigde vermogen starten we nu één van de drie motoren. Dat zorgt voor een enorme brandstofbesparing. Omdat we vaak zacht varen, hebben we het grootste deel van de tijd helemaal niet zo veel vermogen nodig. We hebben het schip zo laten tekenen dat hij met een vaarsnelheid van 11 tot 12 kilometer per uur zo min mogelijk watt verbruikt. Voor schepen die de Rijn op gaan is zo’n systeem natuurlijk minder interessant, maar in ons geval werkt zoiets uitstekend. Een groot voordeel van het elektrische varen is voor klanten bovendien de stilte aan boord. Normaal gesproken hoor je toch altijd wat trillingen via de dieselmotor, die vastzit aan een stalen casco. Een elektromotor maakt echter nul geluid,” legt Schuller uit. “Om het extra stil te maken is ook de machinekamer goed geïsoleerd en in verband met de akoestiek overal voor tapijt gekozen.” De brandstofbesparing die de maatregelen opleveren winnen wij door alle investeringen echt niet binnen 30 jaar terug. Wij doen het vooral om onderscheidend te zijn en op te vallen met ons duurzame beleid.” Wat vandaag de dag geschaard wordt onder de noemer ‘innovatie’, is soms ook gewoon teruggrijpen naar het verleden, vindt Schuller. “Toiletten doorspoelen met buitenwater zou je innovatief kunnen noemen. Maar vroeger werd dat ook al gewoon gedaan. Het is ook een generatieding: mijn vader gooide vroeger niets weg. Dat heet nu hergebruiken. Voor hem was dat een vanzelfsprekendheid.” Fortune Coffee innoveert net als rondvaartbedrijf Zilvermeeuw ook op verschillende fronten. “Wij hebben onze automatisering zo ver doorgevoerd, dat we bijna geen papier meer gebruiken. Om bij klanten toch niet met lege handen aan te komen, hebben we wel een mooi boekje gemaakt met informatie over onze producten en filosofie. Ook ons koffieproject in Oeganda staat daarin vermeld. Als hoofdsponsor van de Uganda Child Care Foundaton helpt Fortune Coffee daar 200 boerengezinnen om zelfvoorzienend te worden. Met 300 koffieplanten per boer, begeleiding via scholing, gereedschap en grondbewerking bouwden de koffieboeren hun eigen koffieplantages en kunnen hun kinderen naar school. We zijn 9 jaar geleden met het project begonnen en het is erg succesvol. We geven ze een hengel, niet de vis. Ik geloof dat dat het beste uitgangspunt is. Als het gaat om innoveren luisteren we verder vooral goed naar de markt. Wij zijn nu bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van koffiemachines die siroopsmaken als hazelnoot en vanille geautomatiseerd kunnen toevoegen aan koffie. Zaken als Starbucks voegen die handmatig toe en dat is populair bij de consument, dus wij willen daarop voortborduren.”

Gigantische hoeveelheid initiatieven

Zwagemaker: “AVL Solutions is een echte handelsonderneming. Op de producten zelf hebben wij daardoor eigenlijk geen invloed. Wij zijn in die zin volledig afhankelijk van de bedenkers en makers, meestal in het Verre Oosten. Innoveren kunnen wij alleen op andere gebieden.” Van der Want: “Je kan niet overal invloed op hebben. En niemand heeft ooit gezegd dat innovatie makkelijk is. Soms word je ook gewoon tegengewerkt door de overheid. Neem zonnepanelen: wie die op zijn dak heeft, mag nu nog terugleveren wat over is. Die energieregeling staat echter fors onder druk. Best een kwalijke zaak.” Samenvattend is de vraag: Hoe doen we het als BV Nederland als het aankomt op innovatieve ontwikkelingen? “Er is in ieder geval een gigantische hoeveelheid initiatieven. Alleen al wanneer ik de Scheepvaartkrant opensla, valt me op hoeveel er geïnitieerd wordt om duurzamer en groener te varen,” zegt Zwagemaker. Van Meggelen herkent zich in dat beeld. “Ik was onlangs bij de Wereldhavendagen en daar zag ik hetzelfde.” Schuller: “Nederlanders zijn altijd op zoek naar verbetering. Vaak wordt dat ook van hogerhand opgelegd. Als Staatsbosbeheer niet zo enorm had ingezet op duurzaam varen, weet ik niet of we nu op zo’n duurzaam schip hadden gezeten.”

Ruim 2000 bezoekers bij Open Haven Moerdijk

0

Havenschap Moerdijk organiseerde zaterdag 22 oktober, samen met de op het haven- en industrieterrein gevestigde bedrijven, een open dag voor omwonenden, vrienden en familie van werknemers en geïnteresseerden. Er werd massaal gehoor gegeven aan de uitnodiging voor een bezoek aan ‘Open Haven Moerdijk’. In totaal kwamen er meer dan 2000 bezoekers op de open dag af.

Bezoekers namen een kijkje bij de bedrijvenmarkt, of gingen mee met rondleidingen bij diverse deelnemende bedrijven. Het programma bood genoeg vertier voor jong en oud, waaronder ook een prachtige rondvaart en entertainment.

Ferdinand van den Oever, directeur Havenschap Moerdijk: “Geweldig om te zien dat zoveel mensen interesse tonen in het haven- en industrieterrein en de diverse bedrijven die er zitten. We vinden het belangrijk dat we een goede band hebben met onze omgeving. Dat is ook één van de uitgangspunten van onze Havenstrategie en onze toekomstvisie. Natuurlijk heeft onze omgeving soms last van ons. Maar op een Open Dag als deze kun je ook laten zien welke mooie of goede dingen het haven- en industrieterrein brengt. En ik ben er dan ook bijzonder trots op dat we dit verhaal, samen met de bedrijven, aan zoveel mensen hebben kunnen vertellen.”

Rederij Zilvermeeuw uniek bedrijf

15

Het is druk op het ponton waar de rondvaartschepen van

Zilvermeeuw afvaren. Mensen die bij de kassa een kaartje kopen, mensen die aan boord willen en twee bussen met toeristen die eveneens gaan inschepen. In het kantoor op datzelfde ponton neemt directeur Adriaan Schuller alle tijd om over het unieke rondvaartbedrijf te praten.

Rederij Zilvermeeuw is een puur familiebedrijf. Opa startte begin twintigste eeuw als binnenvaartschipper, die ’s zomers de opbouw van zijn schip verwijderde en zo rondvaarten ging verzorgen. Vader, moeder en een tante waren de tweede generatie die de rederij runden en sinds enkele jaren zijn Adriaan (35) en zijn broer Leon (37) de eigenaren van het Drimmelse rondvaartbedrijf. Er staan 60 medewerkers op de loonlijst.

Paradepaardje  

In de jaren zestig van de vorige eeuw zijn de zaken serieus aangepakt, zo vertelt Adriaan Schuller. “Toen hebben we een aantal schepen laten bouwen en zijn we ons puur gaan richten op rondvaarten.” Zilvermeeuw beschikt over zeven moderne schepen met de Z8 als nieuwste aanwinst. De lettercombinatie Z8 vormt tevens het woord ‘zacht’ en dat is precies wat dit nieuwe schip op alle fronten uitstraalt. Schuller: ”De Z8 is ons paradepaardje. Het schip is nog maar enkele maanden in de vaart, maar wij zijn er jaren mee bezig geweest. Het zat al helemaal in ons hoofd, maar dan moet je het nog in werkelijkheid zien te realiseren. Het was een periode van nadenken, tekenen, discussiëren, ontwerpen, onderzoeken en weer opnieuw beginnen. Ons uitgangspunt was om het meest moderne, duurzame en stille rondvaartschip te bouwen. Het is wat vreemd om te zeggen, maar het eindresultaat is nog beter dan we in gedachten hadden.”

Schoon en stil

De Z8 beschikt over een dieselelektrische aandrijving en daarmee is het schip onwaarschijnlijk schoon en stil. “Lastig voor de kapitein, die is gewend te reageren op geluid en trillingen, maar dat is er bij de Z8 niet meer bij.” De 38 meter lange Z8 is volledig Nederlands fabrikaat. De ééndekker is stil en schoon, mede dankzij de dieselmotoren die zijn voorzien van een nageschakelde techniek, waardoor zo min mogelijk schadelijke stoffen uit de uitlaat komen. Elektrisch varend is de Z8 letterlijk een fluisterschip. De generatorsets aan boord zijn ten behoeve van die geluidsbeperking dubbel elastisch opgesteld. De verwarming in de salon gebeurt met de restwarmte van de voortstuwingsmotoren, de toiletten worden doorgespoeld met water van buiten en uiteraard is de Z8 voorzien van led-verlichting. “Met alle noviteiten en door de nieuwe voortstuwingstechnieken besparen we sowieso al 20% brandstof,” zegt Schuller trots.

Mengeling

Rederij Zilvermeeuw is al lang geen seizoenbedrijf meer. Het hele jaar door varen de schepen en dat beperkt zich niet tot de omgeving van de Biesbosch. Adriaan Schuller: “Wij varen waar de klant dat wil. Dat kan vanuit Drimmelen, maar we zijn ook veel te vinden in de Drechtsteden en Rotterdam. Ons bijzondere kenmerk is dat we mengeling zijn van rondvaart- en charterbedrijf. De manier zoals wij dat doen, kom je verder niet tegen in Nederland.” Zilvermeeuw kent dan ook niet alleen particuliere klanten en toeristen, maar eveneens zakelijke klanten. “Regelmatig varen wij voor maritieme bedrijven, banken, verzekeraars, maar ook hadden we onlangs een aantal Europese ministers aan boord van de Z8. Daarbij sneed het mes aan twee kanten, wij konden ze op de meest duurzame manier Nederland laten zien.” Daarnaast verzorgt de Zilvermeeuw bedrijfspresentaties, workshops en ook de befaamde ‘dag op de hei’; maar dan aan boord van een van de moderne schepen.

De beste

Bij rederij Zilvermeeuw is nog de hele familie betrokken. Moeder en tante werken op kantoor en vader is op de schepen te vinden. De taakverdeling tussen de broers is helder: Adriaan werkt ‘binnen’ en Leon is er voor het nautische gebeuren. Sinds de broers de rederij overnamen, is de vloot uitgebreid van vier naar zeven schepen. “We hebben niet de ambitie om de grootste te worden, wel om de beste te zijn,” besluit Adriaan.

Prof. Peter Balázs beleeft: ‘Last mile’ treintrip

0

Op 8 en 9 september jl. bracht Prof. Peter Balázs een werkbezoek aan West-Brabant. Prof. Peter Balázs is EU-coördinator voor de goederencorridor North-Sea – Mediterranean die van de Noordzee naar Marseille loopt. De EU streeft ernaar dat langs deze en andere corridors goederen snel en efficiënt verplaatst kunnen worden per spoor, weg en water.

8 September stond in het teken van de buisleidingenstraat in West-Brabant die ook dwars door het industriegebied Moerdijk loopt. 9 September stonden de spoorverbindingen van de havens van Moerdijk en  Zeeland centraal. Voor Moerdijk ging het met name om de aansluiting via Lage Zwaluwe op het hoofdspoornet. Deze spoorverbinding is toe aan verbetering. Vertegenwoordigers van Shell Moerdijk, shortsearederij A2B-online, transporteur Koolwijk Logistics en spoorvervoerder DBCargo hebben samen met het Havenschap, prof. Balázs verteld wat nodig is om meer spoorvervoer op een goede en veilige manier mogelijk te maken. Dan hoeft er minder via de weg, wat minder files geeft en beter is voor het milieu. Het Havenschap heeft al enkele verbeteringen doorgevoerd en onderzoekt in 2016 wat nog meer nodig is. ProRail is beheerder van het spoor van Moerdijk naar Lage Zwaluwe. Voor Europese financiële steun voor de uitvoering van plannen is medewerking van de provincie Noord-Brabant en het rijk nodig. Vertegenwoordigers van deze overheden waren op beide dagen aanwezig bij het werkbezoek.

Ontmoet Björn Kuipers op het Auto Indumij Netwerkevent 2016

0

Binnenkort is het weer zover. Dan organiseert Auto Indumij in haar vestiging in
Etten-Leur het Auto Indumij Netwerkevent 2016 met als bijzondere gastspreker topscheidsrechter en ondernemer Björn Kuipers.

Auto Indumij, de Renault dealer met 10 vestigingen in West-Brabant  en  Zuid-Holland is ook erg actief binnen de zakelijke markt. Zo organiseert men regelmatig speciale businessactiviteiten. Daarnaast beschikt Auto Indumij over een aparte fleetafdeling en per regio gespecialiseerde accountmanagers zodat de ondernemer binnen Auto Indumij zijn of haar vaste aanspreekpunt heeft. Zo voorziet Auto Indumij in  een optimale invulling van de mobiliteitsbehoefte.

Inspirerende presentatie door Björn Kuipers

De netwerkevents van Auto Indumij trekken altijd veel belangstelling. Het concept waarbij men elkaar in een informele setting kan ontmoeten in combinatie met een inspirerende presentatie spreekt veel ondernemers aan. “Wij zijn dan ook erg blij dat Björn Kuipers dit jaar ondanks zijn drukke agenda tijd heeft gevonden om op ons Netwerkevent een presentatie te geven,” vertelt Roger Dellemijn, marketing manager van de Indumij Groep. “De presentaties van Björn zijn niet alleen erg boeiend maar met name door zijn ervaring op het veld en als ondernemer ook erg inspirerend. Presentaties van Björn zijn een must voor de ondernemer van nu. In de afgelopen jaren was Björn als spreker te gast bij onder meer Bangma Verpakkingen, de Bovag en gaf hij college in het DeLaMar Theater in Amsterdam.”

Gratis aanmelden voor het Auto Indumij Netwerkevent 2016

“Ook u kunt als lezer van Re/Port of Moerdijk de presentatie van Björn gratis meemaken. Wij ontvangen u graag binnenkort in onze feestelijk aangeklede vestiging in Etten-Leur. Kijk op Renault-Indumij.nl/netwerkevent voor data en aanmelding voor het Netwerkevent. Na afloop serveert Holy Dogs een originele Amerikaanse hotdog en is er de gelegenheid om onder het genot van een drankje te netwerken en Björn live te ontmoeten.  Net als vorig jaar toen Tom Coronel als spreker bij ons te gast was verwachten wij veel belangstelling. In totaal hebben wij ruimte voor 200 gasten. Schrijf je daarom snel in op onze speciale actiepagina op www.renault-indumij.nl/netwerkevent.”

Presentatie van de nieuwe Renault Scénic

Een bezoek aan het Auto Indumij Netwerkevent is sowieso de moeite waard. Want Auto Indumij presenteert dan ook de nieuwe door Laurens van den Acker ontworpen Renault Scénic  die in verschillende uitvoeringen te zien zal zijn.Voor ontwerper Laurens van den Acker is deze nieuwe Scénic een mijlpaal; vanaf nu is elk regulier model van Renault van zijn hand, een proces dat in gang werd gezet met de introductie van de Clio, vier jaar geleden.

Innovatie

0

In één van mijn columns schreef ik dat innovatie in ICT bestaande businessmodellen fundamenteel gaat veranderen. Nu, nog geen 2 jaar verder zijnde, zien wij dit om ons heen gebeuren. Traditioneel ingerichte, hiërarchische geleide bedrijven worden links en rechts ingehaald en vragen zich vertwijfeld af hoe er mee om te gaan. Het volgende strategische overleg wordt belegd om binnen het MT te bepalen op welke wijze dat dient te gebeuren. Het antwoord dat zij zelf daarin de grootste belemmering vormen wordt echter niet gevonden …

Een wat radicale uitspraak denkt u wellicht. Maar het is niet mijn mening die ik hier uit, maar het zijn de feiten van vandaag de dag. Start-ups, vaak wars van enige formele structuur, zetten echte innovatie op de kaart. Iedereen verbaast zich er over dat in heel korte tijd – soms zelfs in minder dan een jaar – een start-up explodeert en een waarde van miljarden heeft.

Maar grote bedrijven innoveren toch ook? Jazeker, maar dan wel door een omgeving te scheppen waarin dat kan. Niet strak geleid van bovenaf, maar gevormd als een netwerk. Innovatie vraagt dus om een andere benadering. Niet organiseren maar faciliteren. Waarbij de uitkomst allerminst zeker is, maar wel tot nieuwe inzichten leidt. Want om van A naar C te komen, moet u wel eerst langs B.

Innovatie … Onlangs bezocht ik de Future of Work van Microsoft. Daarin werd een doorkijkje gegeven wat er binnen ICT gebeurt. Denk aan de opkomst van ‘bots’, de integratie van de virtuele realiteit, Internet of Things en Big Data. ‘Da’s nog ver weg’ of ‘allemaal hypes’ hoor ik nog best vaak. Degenen die dat zeggen kunnen beter stoppen met werken, want 1 ding is zeker, een bedrijf dat hier niet nu al mee bezig is, heeft geen toekomstperspectief.

Innovatie, het is één van de pijlers waar wij als I4-YOU voor staan. Wilt u inspiratie daarover, altijd bereid om daarin te delen! Want dat is het nieuwe (net)werken.

Bewegende arbeidsmarkt

0

De arbeidsmobiliteit stijgt. Dat betekent dat het aandeel mensen dat van baan (of vak) wisselt is toegenomen. Het aantal mensen dat afgelopen jaar van baan is gewisseld is om en nabij de 1.2 miljoen. Merkt u daar iets van binnen uw organisatie? Momenteel kijkt 1 op 7 werknemers ook om zich heen, op zoek naar een nieuwe functie. Dat is nogal wat, deze ontwikkeling en ik kan zeggen, we merken het goed. Het is de laatste maanden nog drukker geworden en er komen steeds meer ad hoc werkzaamheden bij kijken. Tegelijkertijd ervaren we toch ook alweer krapte op de arbeidsmarkt met betrekking tot het aanbod van kwalitatieve werknemers en werkzoekenden. Dit resulteert in een zeer dynamische werkomgeving. In deze tijden durven sollicitanten weer echt bewuste keuzes te maken met betrekking tot op welke baan zij wel of niet solliciteren en bij welke organisatie zij wel of niet willen werken. Als werkgever zijnde is het dus nog belangrijker om het bedrijf aantrekkelijk te profileren en daarmee op voorhand de juiste mensen aan te trekken. Denkt u er wel eens over na hoe aantrekkelijk uw bedrijf is voor externen? Of hoe interessant interne collega’s het vinden om door te stromen naar een andere functie binnen de organisatie?

Ik ervaar dat het opstellen van een kloppend en veelzeggend functieprofiel in de basis al erg bijdraagt aan de manier waarop de sollicitant tegen de organisatie aankijkt. Het opstellen van zo’n profiel is alleen nog niet zo gemakkelijk. Want wist u dat mannen en vrouwen het profiel op een andere manier interpreteren en door bepaalde schrijftechnieken eerder geneigd zijn om wel of niet te solliciteren? Datzelfde geldt voor HBO of MBO opgeleide kandidaten, zij maken op specifieke woordkeuzes de overweging. Ook is gebleken dat de eerste 3 regels van het profiel het belangrijkste zijn. Daarmee creëer je dat men wel of niet doorleest. Vaak wordt deze keuze namelijk al gemaakt, zonder dat de concrete werkzaamheden volledig zijn doorgenomen. Ook is het van belang om de procedure van solliciteren duidelijk te omschrijven. Wanneer kan men een terugkoppeling verwachten? Hoe ziet een vervolg er mogelijk uit? Etc. Dit is nog een maar een tipje van de sluier van wat allemaal bijdraagt aan het vinden van de juiste persoon. U ziet (en ervaart misschien), het is niet altijd gemakkelijk om de juiste persoon te vinden. Zeker niet in een markt waarin alweer krapte wordt ervaren, maar met de juiste methodieken komen we er wel. Laten we genieten van deze drukke tijden.